۲
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۹۶۱۹
یاداشت:

تلاش آمريکا براي سرپوش گذاشتن به شکست هاي پي در پي

هدف آمريکا و متحدانش در طولاني کردن و فرسايشي نمودن مذاکرات هسته اي، تحت تاثير قرار دادن مسائل بين المللي بخصوص حوادث جاري در منطقه خاورميانه است و آمريکا تلاش دارد به شکست هاي پي در پي خود در اين منطقه سر پوش گذارد.
تلاش آمريکا براي سرپوش گذاشتن به شکست هاي پي در پي
نویسنده : عشرت شایق
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، مذاکرات مقامات ايراني و گروه ۱+۵ در سطوح مختلف ادامه دارد و اين در حالي است که مقاومت برخي قدرت هاي داراي فن آوري هسته اي در مقابل ايران و جنجال آفريني هاي گوناگون آن ها با وجود احراز صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي کشورمان نمونه بارزي از زياده خواهي آنان بوده و آشکارا نشان مي دهد که اين کشورها به چيزي جز محروم کردن ايران از دستيابي به اين فن آوري پيشرفته و تامين سوخت مورد نياز نيروگاه هاي هسته اي، راضي نمي شوند و در حقيقت با هدف سياسي درصدد توقف چرخه سوخت هسته اي در ايران هستند.

شفاف بودن سياست‌هاي هسته‌اي کشورمان و قبول کليه تعهدات ناشي از معاهده ان پي تي و همچنين اجراي پروتکل الحاقي آن ثابت کرده است که ايران همواره در چارچوب قوانين آژانس بين المللي انرژي به فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي پرداخته و در اين فعاليت ها هيچ نوع تخطي و انحرافي وجود ندارد اما آمريکا و متحدانش به بهانه هاي مختلف همچنان بر طبل مقابله و معارضه با جمهوري اسلامي ايران کوبيده و از طريق افزايش تحريم هاي ظالمانه، اهداف خود را دنبال مي نمايند.

آنها با دنبال نمودن اين شيوه و تهديد به تحريم بيشتر، سعي دارند ملت ايران را ازحقوق مسلم خود محروم ساخته و در کنار کاهش قدرت اثر گذاري جمهوري اسلامي در منطقه‌، استحاله مباني رويكردي انقلاب اسلامي در داخل کشور را نيز دنبال نمايند تا در آينده بتوانند از نياز کشورمان به سوخت هسته اي به عنوان يک اهرم فشار براي ديکته سياست هاي خود در منطقه استفاده نمايند.مقام معظم رهبري بارها تاکيد فرموده اند که منافع دراز مدت ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي خط قرمز نظام جمهوري اسلامي است و پافشاري آمريکا براي محروم ساختن ملت ايران از اين حق مسلم راه به جايي نخواهد برد. آنها بايد بدانند که ايران اسلامي توليد بمب اتم را نه بخاطر مخالفت غرب و آمريكا بلكه به دليل آموزه‌هاي ديني و شرعي خود مجاز نمي‌داند ولي در عين حال به هيچ وجه حاضر نيست تحت فشارهاي بي حد و حصر استكبار جهاني و غرب در زمينه توليد انرژي هسته‌اي از حقوق خود صرفنظر نمايد.

راهبرد جمهوري اسلامي ايران در موضوع انرژي هسته اي کاملا شفاف است و آن استفاده صلح آميز از اين فن آوري توام با تداوم همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي است و کشورهاي غربي نبايد با فشار و تهديد، ايران را وادار به تجديدنظر در سياست هاي خود کنند.

قدرت هاي سلطه جو بايد به اين نکته توجه داشته باشند که اگر بخواهند اقدامات غير قانوني خود را با استفاده ابزاري از جايگاه آژانس انرژي اتمي و ساير مجامع بين المللي رسميت بخشند، ايران نيز در روابط خود با آژانس تجديد نظر خواهد كرد و مسئوليت اين امر متوجه كساني خواهد بود كه سعي در پيچيده كردن اوضاع دارند.

بررسي روند مذاکرات هسته اي ايران با کشورهاي ۱+۵ در يکسال گذشته و موضع گيري ها و اظهارات مقامات آمريکايي در اين رابطه نشان مي دهد که تغيير لحن آنان پس از روي کار آمدن دولت جديد در ايران، تنها يک تاکتيک با اهداف خاص بوده و رهبران آمريکا همچنان به دنبال تحميل زياده خواهي هاي خود بر ملت و دولت ايران از طريق به کارگيري سياست هويج و چماق هستند.

واقعيت اين است که از زمان اجرايي شدن توافقنامه ژنو در ۳۰ ديماه ۱۳۹۲ دولت ايران همواره پايبندي کامل خود به تعهدات ناشي از توافقنامه مذکور را به اثبات رسانده و حتي برخي اقدامات اعتماد ساز فراتر از توافقنامه را نيز انجام داده است اما در طرف مقابل، دولت آمريکا رفتاري متفاوت از خود نشان مي دهد که براي نمونه مي توان به گنجانده شدن اسامي اشخاص حقيقي و حقوقي جديد در ليست تحريم ها و يا مجازات بنگاههاي مالي و اقتصادي دنيا به بهانه ارتباط با ايران اشاره کرد که با هدف گسترش تحريم ها صورت مي گيرد.

هر چند که اين نوع موضع گيري مقامات آمريکا در مورد ملت ايران تازگي نداشته و هيچگاه رفتاري صادقانه‌ از آنان مشاهده نشده است اما اين نوع اقدامات باعث تشديد بدبيني نسبت به اهداف و عملکرد آنها مي شود که يقينا لابي‌ صهيونيست ها و نفوذ کتمان ناپذيري آنان در هيات حاکمه آمريکا، در اتخاذ چنين رويکردي بشدت تاثير گذار بوده است و البته تلاش آنان به همين جا ختم نخواهد شد.

از سوي ديگر، برخي رژيم هاي مرتجع منطقه نيز که ايران قدرتمند و با ثبات را تهديدي براي تاج و تخت خود قلمداد مي نمايند، همگام با رژيم صهيونيستي از طريق دنبال کردن پروژه ايران هراسي سعي در تشويش اذهان داشته و مي خواهند با فشار آوردن به مقامات آمريکا، مذاکرات هسته اي ايران با کشورهاي عضو گروه ۱+۵ را طولاني نموده و در نهايت ناکام گذارند.

ايجاد شبه و سوالات جديد در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، درخواست هاي فراتر از تعهدات و مقررات بين المللي براي بازديد از مراکز مختلف صنعتي و نظامي، پيش کشيدن مسائل حقوق بشر در ايران، تلاش براي پيوند زدن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي با مسائل دفاعي، راه افتادن مسابقه تسليحاتي در منطقه، ضرورت محدود شدن توان موشکي و فضايي ايران، تضمين امنيت رژيم صهيونيستي و … از جمله مسائلي هستند که مقامات آمريکايي گاه و بيگاه در مورد ايران مطرح مي نمايند در حالي که موضوع مذاکرات ايران با ۱+۵ صرفا بحث فعاليت هاي صلح آميز هسته اي در چارچوب مقررات بين المللي است.

جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام نموده که آماده تداوم مذاکرات هسته اي و ادامه همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي است اما آنچه از اظهارات مقامات آمريکايي بر مي آيد اين است که آنها نه تنها اعتقادي به حقوق مسلم مردم ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي ندارند بلکه بر فرض محال قبول تمام شرايط آنان در بحث هسته اي از سوي ايران، باز هم بهانه هاي ديگري براي تداوم تحريم هاي ظالمانه خود مطرح خواهند ساخت.

هدف بعدي آمريکا و متحدانش در طولاني کردن و فرسايشي نمودن مذاکرات هسته اي، تحت تاثير قرار دادن مسائل بين المللي بخصوص حوادث جاري در منطقه خاورميانه است و آمريکا تلاش دارد به شکست هاي پي در پي خود در اين منطقه سر پوش گذارد.

در چنين شرايطي مصلحت ايجاب مي نمايد که اولا منافع ملت ايران همچنان به عنوان خطوط قرمز در گفتگوها مورد تعرض قرار نگيرد و ثانيا عقب نشيني و امتياز دهي ها طوري نباشد که راه بازگشت را براي ايران از بين ببرد چرا مقامات آمريکايي در تازه ترين اظهارات خود رسيدن به چنين مرحله اي را هدف مذاکرات خود با مقامات ايراني اعلام نموده اند.

نبايد از نظر دور داشت که موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف، همواره ناشي از بکارگيري امکانات و توانمندي‌هاي داخلي بوده و براي تداوم اين موفقيت‌ها و افزايش قدرت بازدارندگي بايد همچنان نگاهمان به داخل باشد که اگر چنين شود، اهداف بين‌المللي نيز با هزينه کمتري تحقق خواهند يافت.

گره زدن مسائل داخلي کشور به گفتگوهاي ديپلماتيک و لبخندها و نهيب‌هاي بيگانگان يک اشتباه جبران ناپذير محسوب مي شود و يقينا با عمل به تدابير مقام معظم رهبري در مورد اقتصاد مقاومتي و نگاه به درون، چنين اشتباهي هيچگاه رخ نخواهد داد.

انتهاي پيام/1022ج/530م/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۳:۳۰

4 Feb 2020