۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۲۳۰۹
گزارش شاهد عینی از هنرنمایی کاپیتان صداقت‌نیا در پرواز صنعا

روایت شجاعت خلبان ایرانی

روایت شجاعت خلبان ایرانی
یکی از شاهدان عینی عملیات افتخارآمیز فرود هواپیمای ایرباس۳۱۰ در فرودگاه صنعا در یمن که خود از سرنشینان این هواپیما بوده است، گزارش لحظه به لحظه این پرواز و اقدامات شجاعانه خلبان ایرانی هواپیمای ماهان را تشریح کرد. به گزارش جهانبین نیوز به نقل از «وطن‌امروز»، اقدام شجاعانه کاپیتان بهزاد صداقت‌نیا، خلبان ایرانی در فرودگاه یمن طی روزهای گذشته به یکی از پربحث‌ترین موضوعات در رسانه‌های دنیا و همچنین شبکه‌های مجازی تبدیل شده است.

این شاهد عینی درباره اقدامات قبل از سفر اینگونه توضیح داد: «ما به این جمع‌بندی رسیدیم که برای رساندن کمک‌های پزشکی به مردم یمن به این سفر برویم، حتی به‌قیمت اینکه در این راه شهید شویم و همه، وصیتنامه‌های خودمان را نوشتیم.» وی افزود: «وقتی وارد فضای یمن شدیم برج مراقبت عربستان اخطار داد که بازگردیم. اخطار پشت اخطار می‌دادند، خلبان هم ابتدا می‌گفت من مطمئن شدم که می‌خواهند هواپیما را بزنند و به افراد گفته شد شهادتین خود را بخوانید.» خلبان به آنها گفت: «ما نیازی به مجوز شما نداریم و برای کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن می‌رویم». آنها دوباره و سه‌باره اخطار دادند و بعد برج مراقبت آنها عصبانی شد و گفت: «شما دیوانه هستید».

در این مرحله ۲ هواپیمای جنگی کنار بال هواپیما و ۲ فروند دیگر در آخر هواپیما ظاهر شدند و به هواپیما شمارش معکوس دادند. وقتی هواپیما به صنعا رسید، ۲ بار شمارش معکوس دادند و بار سوم هشدار دادند. وقتی خواستیم در فرودگاه بنشینیم ۲ نقطه از باند را زدند و وقتی هواپیما خواست فرود بیاید، نگذاشتند و باند را به‌صورت کامل مورد هدف قرار دادند. بعد که هواپیما قصد جدی برای نشستن داشت، جوری باند را زدند که عملاً نتواند بنشیند. هواپیما حتی خواست در نقطه خاکی فرود بیاید که باز هم نگذاشتند. تمام مکالمات خلبان و برج سعودی‌ها شنیده می‌شد.

یمنی‌ها هم که دیدند اینگونه است، در این مرحله اعلام کردند شما فرود نیایید. زمانی که چرخ هواپیما برای فرود باز شد و نتوانست فرود بیاید، حتی چرخ هواپیما با زمین مماس شد، تیک‌آف کرد و اوج گرفت تا ادامه مسیر دهد. بعد از بلند شدن از فرودگاه صنعا جنگنده‌های سعودی اصرار داشتند هواپیما را در فرودگاه عربستان بنشانند. چند بمب دودزا هم برای تحت تأثیر قرار دادن هواپیمای ما در هوا شلیک کردند. به‌رغم بمباران باند فرودگاه اما باز هم هواپیما می‌خواست در جایی که سالم مانده بود فرود بیاید که برج اجازه نداده و جنگنده‌ها این بار از مقابل این بخش فرودگاه را بمباران کردند».

سرنشین این هواپیما افزود: «اقدامی که خلبان ایرانی در نشست و برخاست این هواپیما انجام داد، یک کار حرفه‌ای و شگفت‌انگیز بوده که در حال فرود و تماس چرخ هواپیما با زمین، هواپیما تیک‌آف کند. این عملیات در طول تاریخ بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است». وی افزود: «این هواپیما ۱۱ ساعت در پرواز بود، آنها اصرار داشتند هواپیما را در فرودگاه‌های مرزی عربستان بنشانند و مرتب می‌گفتند: «سوخت شما تمام شده است». وی در ادامه گفت: «موقع بازگشت، من از شیشه‌های هواپیما خلبان جنگنده‌های سعودی را می‌دیدم که مرتب ما را تهدید می‌کردند و انگشت شست خود را به وی نشان دادم و خلبان جنگنده اینگونه برداشت کرد که همه‌چیز برای بازگشت ما اوکی است.

از برج مراقبت عربستان گفته بودند در عربستان فرود بیایید که بنزین بزنید، ما قبول نکردیم». خلبان ایرانی پس از بازگشت در جلسه‌ای در حالی که گریه می‌کرده، گفته است: من در آن لحظه احساس حضرت ابوالفضل علیه‌السلام را داشتم که گویا می‌خواهم آبی به بچه‌های یمن برسانم. حسم این بود که دارم آبی به آنها می‌رسانم اما در آخر سر که نتوانستم، شرمنده شدم و فهمیدم حضرت ابوالفضل العباس چه کشید وقتی که نتوانست به خاندان اهل‌بیت(ع) آب برساند».

بازتاب‌های رسانه‌ای، آثار شجاعت خلبان ایرانی را نشان می‌دهد و در خود یمن و عربستان نیز بازتاب‌های بسیاری داشته به‌گونه‌ای که فیلم این هواپیما در شبکه‌های اجتماعی تاکنون چندین میلیون بازدید داشته که ۸۰ درصد آن از کشور عربستان بوده است. در تحلیل‌های رسانه‌ای گفته‌اند: «وقتی خلبان هواپیمای مسافربری ایران تا این حد شجاعت از خود نشان می‌دهد، خلبان‌های نظامی ایرانی چه خواهند کرد؟!».

این خلبان شجاع همچنین در مراسمی که روز گذشته در خبرگزاری فارس برای تجلیل از وی برگزار شد، گفت: اینجانب زمانی که بعد از این اتفاق محضر رهبر انقلاب اسلامی رفتم، به ایشان عرض کردم کاش خجالت چشم زیبای شما را نمی‌کشیدم که مقام معظم رهبری فرمودند کار بجایی کردید که برگشتید، اگر خواستیم باز کمک به یمن بفرستیم، شما را می‌فرستیم.

انتهای پیام/۱۰۲۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۳:۴۱

28 Dec 2019