۰
plusresetminus
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که مدعی هستند به واسطه آنها خطر جنگ با آمریکا از ایران دور شده است، گفت: آمریکا جنگش را با ایران در سالهای ۵۹ تا ۶۷ انجام داد و شکست خورد.
نقدی: آمریکا در جنگش با ایران شکست خورده است/ صالحی: فرهنگ مکتوب دفاع مقدس با 10 هزار کتاب یک کتابخانه بزرگ است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس عصر دیروز با حضور چهره‌های لشکری و کشوری در مصلی تهران برگزار شد. سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم با اشاره به جایگاه دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس یک حادثه استثنایی است که بدون شک درخشان‌ترین نقطه تاریخ ملت ایران است. همچنین بی‌شک یکی از درخشان‌ترین قطعات تاریخ بشری نیز به شمار می‌رود هیچ حادثه مشابهی را سراغ ندارید که یک ملت با دست خالی مقابل دشمن بایستد و بتواند از آن سربلند پیروز بیاید و این موضوع خواست ملت و دفاع مقدس ما است.

وی افزود: تمام ملت‌هایی که اراده کردند در برابر ظلم و ستم بایستند دچار خسران خواهند شد اگر از کنار چنین سرمایه‌ای به راحتی عبور کنند. ما باید برای آینده ملت خود حوادث این دوران را ثبت و ضبط کنیم تا بتوانیم برای نسل‌های آینده آن را بازگو کنیم. این کتاب‌ها اولین گام برای ثبت اتفاقات دوران دفاع مقدس است اما به نسبت عظمت این حادثه کم است و قطره‌ای از دریا.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: ما بیش از ۲۰۰ هزار شهید داریم که اگر قرار باشد برای هر کدام از آنها یک کتاب بنویسیم باید بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب می‌داشتیم. علاوه بر آن عملیات‌های گوناگون، خانواده شهدا، شهرها، جانبازان، آزادگان و ... یک دنیا حرف برای جامعه بشری دارد که می‌توان به واسطه کتاب‌ها آنها را عنوان کرد.

* روند نشر کتاب دفاع مقدس راضی‌کننده نیست

نقدی با اعلام عدم رضایت از وضع نشر دفاع مقدس، گفت: روندی که پیش گرفته شده به هیچ وجه راضی‌کننده نیست هر چند ناشرانی به این کاروان پیوسته‌اند اما هنوز خیلی اندک است. اگر ما آن نسلی که در آن روزها دیده‌اند را از دست بدهیم بسیاری از سرمایه‌ها و گنجینه‌ها را از دست خواهیم داد و به نظرم باید در سالهای باقیمانده یک جهاد نشر دفاع مقدس به راه بیندازیم.

او با اشاره به اینکه ممکن است گفته شود بودجه کافی برای انتشار این آثار نداریم، گفت: ما هزار شهر داریم که در این شهرها اصحاب اهل قلم حضور دارند اگر آنها از شهدا و رزمندگان شهر خود بنویسند و شهرداری‌ها از کتاب‌های شهر خود پشتیبانی کنند هزینه آن چنانی نخواهد داشت و این کار سختی نیست. ما باید یک بسیج عمومی بدهیم تا این تجربیات ثبت و ضبط شود. بعُد دیگر کار بعد کیفیت آثار است خوشبختانه آثار دفاع مقدس از کیفی‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار ما هستند و این بر اساس آمار رسته‌های فرهنگی است که نشان می‌دهد سلیقه مخاطبان کشور به سمت این آثار گرایش دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به تقریظ‌های رهبر انقلاب گفت: ۴۷ کتابی که توسط رهبر معظم انقلاب تقریظ شده نشان‌دهنده کیفیت آثار در این حوزه است. در حالی که در سایر حوزه‌ها ما شاهد چنین تقریظ‌هایی نیستیم. با این همه باید به کیفیت بیش از این توجه کرد همچنین توجه به تجربه‌های راهبردی جنگ ملت نیز نکته مهمی است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به مسأله مذاکرات، گفت: اینکه گفته می‌شود مذاکرات هسته‌ای جنگ را از سر ایران دور کرد بد نیست بدانند آمریکا جنگش را با ایران در سالهای ۵۹ تا ۶۷ انجام داد و شکست خورد و اگر امروز از مدافعان حرم یاد می‌کنیم به خاطر آتش جنگ‌های نیابتی است. رزمنده آمریکایی یک درصد نظامی ارتش بعث عراق نه صاحب شجاعت است و نه غیرت و جرأت جنگ کردن دارد. در حالی که ۵۰ میلیون تومان زره به تن دارد چطور می‌تواند بجنگد اما نباید فراموش کنیم که همه نیازهای ارتش بعث را آمریکایی‌ها برآورده می‌کردند در حالی که اسلحه‌ها و تجهیزات نظامی متعلق به روسیه بود و این به خاطر آن بود که ارتش عراق با تجهیزات روسی کار کرده بود و با آنها آشنایی داشت و ‌آمریکا در تأمین تجهیزات به این مسأله توجه کرد.

نقدی گفت: اما اثری که به نقش آمریکا در جنگ بپردازد وجود ندارد در حالی که با همین محور آثار بسیاری می‌توان تولید کرد. طراحی‌های جنگ عراق با آمریکا انجام داد و این مسأله را امام ما به خوبی دریافته بود و به آن اشاره کردند و صدام با تحریک و دستور مستقیم آمریکا درگیر جنگ با ایران شد.

او اضافه کرد: اینها بازی است و اگر جوان ما ببیند متوجه می‌شود که تحریم یک بازی بیشتر نیست چون صدام حسین نیز در لیست تحریم ‌آمریکا بود اما قبل از آغاز جنگ آمریکا او را از لیست تحریم خارج کرد پس می‌بینیم که تحریم در این مسائل بازی است. این مسائل گردآوری نشده و ملت ما از آن بی‌اطلاع هستند و اگر این مسائل در دسترس مردم باشد دیگر فریب خوش‌بینی به آمریکا را نمی‌خورند. تا پایان جنگ تنها کشوری که به طرفداری از صدام نیرو وارد جنگ با ایران کرد آمریکا بود. آمریکا ناوهایش را وارد خلیج‌فارس کرد، هواپیمای مسافری ما را مورد اصابت قرار داد و ... همه مصادیقی از حضور آمریکا در جنگ با ایران است.

وی در پایان گفت: اگر حماسه‌های شهید نادر مهدوی و یارانش کتاب و فیلم شود ملت خواهند فهمید که آمریکا جرأت چپ نگاه کردن به این ملت را ندارد. در این صورت کسی تصور نخواهد کرد که مذاکرات در رفع خطر جنگ نقش داشته است.

*صالحی: دفاع مقدس نمایه‌ای از یک انسجام اجتماعی بود

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به جایگاه هفته دفاع مقدس، گفت: هفته دفاع مقدس برای ما هفته خاصی است ما در جمهوری اسلامی هفته‌های متعددی داریم که هر کدام دارای جایگاه خاص خود هستند اما این هفته طعم خاص و ویژه‌ای دارد و با هیچ هفته‌ای قابل مقایسه نیست، هفته دفاع مقدس هفته بازگشت به خویشتن است. به خود ملی و خود جامعه اسلامی ایران در طول هشت سال جنگ نمایان شد و نشان داد که این جنگ نمادی از خود اجتماعی ایران است. این هشت سال با خود طعمی دارد که از یاد نرفتنی است. از یک سو نمایه‌ای از اعتلای انسانی جنگ است، جنگ‌ها معمولاً با واژه‌هایی همراه می‌شود که این واژه‌ها با خود معانی همراه دارد اما دفاع مقدس با واژه‌هایی که از طعم ملکوت هستند به خاطره‌ها تداعی می‌شود.

وی افزود: همچنین جنگ‌ها گاه باعث شکاف اجتماعی هستند اما دفاع مقدس نمایه‌ای از یک انسجام اجتماعی بوده و هست که تمام طیف‌ها را در رودخانه خود آورد و اتفاق بزرگی را رقم زد. در این جنگ ملت‌ها متولد می‌شوند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: اگر ما سابقه تشکیل ملت را در ایران کم داریم اما دفاع مقدس ملت را پدید آورد. مسلمان کنار غیرمسلمان، شهری کنار روستایی و دانش‌آموز کنار دانشجو ملتی را پدید آوردند.

وی با اشاره به جایگاه کتاب، گفت: اولین رسانه و یکی از مهمترین رسانه‌هایی که به کمک دفاع مقدس آمد کتاب بود. امروز بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس داریم که این یک گنجینه قابل توجه است که بیش از نیمی از آن در این نمایشگاه گرد آمده‌اند. گنجینه‌ای بزرگ از آثار مکتوب ما به این موضوع اختصاص داده شده است. اگر روزگاری این حوزه یک نهال کوچک بود امروز به یک شجره طیبه چناور تبدیل شده است. امروز حوزه مکتوب دفاع مقدس یک جریان در حال رشد قوی است. امروز ما در حوزه مکتوب با آثار قابل توجهی روبه‌رو هستیم، آثار علمی و پژوهشی دفاع مقدس یکی از گنجینه‌های مقدس علمی، پژوهشی کشور است. به نظر می‌آید نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس امروز به یک جریان تبدیل شده که می‌تواند سال به سال مسیر شتابنده خود را طی کند.

صالحی در ادامه گفت: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که به کمک این میراث گرانبها بیاید. در سال ۹۴ و ۹۵ معاونت فرهنگی بیش از ۱.۵ میلیارد تومان در زمینه فرهنگ مکتوب دفاع مقدس هزینه کرده است. امیدواریم که فرهنگ مکتوب دفاع مقدس حرکت رو به رشد خود را ادامه دهد. این فرهنگ یک شاخه مهم از میراث مکتوب ملی است ولی می‌تواند مسیر ارتقای خود را طی کند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت نقد در این حوزه گفت: نقدهای سازنده و منصفانه می‌تواند این فرهنگ را پیش ببرد هر قدر یک موضوع مهم باشد نقد می‌تواند آن را رشد دهد. فرهنگ مکتوب دفاع مقدس با ۱۰ هزار عنوان کتاب یک کتابخانه بزرگ است که باید در مسیر کیفی‌سازی آن خلأ‌ها را برطرف کرد. عرضه کردن این گنجینه داخلی به فضاهای بیرونی چند سالی است که به همت ناشران دفاع مقدس آغاز شده که آنها با حضورشان در نمایشگاه‌های خارجی این آثار را عرضه می‌کنند. جریان نهادسازی و حرکت‌های صنفی دیگر اقدام مثبت در این حوزه است که از سوی ناشران این عرصه آغاز شده است. این نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای عرضه آثار به مخاطبان باشد که علاوه بر آن به واسطه این نمایشگاه می‌توان مسیر رو به جلو را شناسایی کرد.

سردار حق‌طلب رئیس سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سپاه پاسداران ضمن خیر مقدم و تشکر از شرکت‌کنندگان در این مراسم، گفت: هفتمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بعد از کسب تجربه‌های گوناگون در ۶ دوره قبل این دوره در تهران برگزار می‌شود و این نمایشگاه امروز در سطحی است که در تقویم نمایشگاهی کشور قرار گرفته است. در این نمایشگاه که به وسعت ۶ هزار مترمربع است صد ناشر تخصصی حضور دارد تا آثار خود را عرضه کنند و به واسطه آن گامی در مسیر ترویج ارزش‌های دفاع مقدس برداشته شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۷:۱۰

23 Jan 2020