۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۰۱۰۲

جنگ حسکه رو به تشدید؛ منابع سوری: این بار دیگر مانند دفعات قبل نیست

نیروهای کُرد درگیری را در شهر حسکه آغاز کردند و قصد اشغال کامل این شهر را دارند؛ ارتش سوریه نیز در واکنش به این مسئله تأکید کرد که نیروهای «آسایش» دست به نوعی سرقت زده‌اند.
جنگ حسکه رو به تشدید؛ منابع سوری: این بار دیگر مانند دفعات قبل نیست
به گزارش جهانبین نیوز؛ درگیری ارتش سوریه با یگانهای کُرد این روزها تشدید شده و این مسئله برای نخستین بار رخ نداده است؛ چرا که ۴ ماه پیش، در شهر «قامشلی» به مدت دو روز شدیدا درگیر شدند.

چند روز پیش نیز با شلیک نخستین گلوله از سوی نیروهای کُرد، جنگی آغاز شد که با جنگهای پیشین متفاوت بود. این درگیری این بار به خاطر عوامل شخصی نبود، بلکه برآیند تصمیمهای دوجانبه است که یگانهای کُرد با صدور دستوراتی، گروهی از نیروهای دفاع ملی سوریه را مجبور کردند که مناطق خود را ترک کنند؛ این مسئله نیز سبب شد که ارتش سوریه از نیروهای کُرد بخواهد که از مناطق تحت کنترل خود خارج شوند. به سرعت این کشمکش، به حملات «آسایش» به نیروهای سوریه ختم شد.

وبگاه خبری «النشره» لبنان با انتشار گزارشی به بررسی این مسئله پرداخت و نوشت، نکته قابل توجه درگیریهای اخیر در اصرار نیروهای آسایش برای تخلیه محله های شهر حسکه از نیروهای سوری بود. کُردها تلاش دارند به سوی مناطق تحت کنترل ارتش پیشروی داشته باشند و در این زمینه از حملات سنگین توپخانه‌ای نیز بهره بردند. ارتش سوریه نیز برای نخستین بار به حملات هوایی روی آورد تا کُردها جدیت ارتش را درک کنند، ولی این حملات نیز سودی نداشت و نیروهای آسایش به حملات خود ادامه داده و بدین ترتیب همه امور خارج از کنترل شد.

منابع آگاه نیز اعلام کردند که از لحظه آغاز درگیری، تماسها برای توقف این جنگ آغاز شد، ولی کُردها مصمم بودند که نیروهای نظامی دفاع ملی و ارتش سوریه را هدف قرار دهند. در واقع نیروهای کُرد قصد دارند نیروهای سوری حاضر در این منطقه را هدف قرار دهند تا هسته حملات احتمالی به آنها در آینده از بین برود.

به گفته این منابع، نیروهای همپیمان سوریه به سرعت وارد عمل شده و تلاش کردند که این حملات را متوقف کنند. ارتش سوریه در این تماسها از نیروهای کُرد خواست که از مناطق تحت کنترلش عقب نشینی کرده و دست از تنش بردارند. از سوی دیگر، کُردها خواستند که مراکز اقامتشان را کمه تحت سیطره آنهاست تخلیه کنند. از این روی، مذاکرات به شکست منتهی شد و ارتش سوریه برای نخستین بار با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای کُرد دست به سرقت در شهر حسکه زده و تأکید کرد که برای حفظ تمامیت ارضی این کشور دست پاسخ مناسبی به آنان خواهد داد.

برخی از منابع نظامی بلندپایه سوری نیز اعلام کردند که ارتش سوریه اکنون نمیپذیرد کُردها کنترل این شهر را در دست داشته باشند. ارتش سوریه چندین بار تخطی نیروهای کُرد را نادیده گرفت و آنان را رها کرد اما آنها اعلام فدرالی کردند. همچنین پیش از اینکه آمریکا به کُردها کمک کند، ارتش سوریه به آنان سلاح میداد.

به گزارش این وبگاه، افزون بر ارتش سوریه، عشایر استان حسکه نیز مخالف سیطره کردها بر این منطقه هستند؛ هر چند که این عشایر در قالب ائتلاف آمریکا در کنار نیروهای کُرد می‌جنگند.

آنان تأکید کردند در صورتی که نیروهای کُرد به چنین اقداماتی ادامه دهند، نیروهای خود را از ائتلاف خارج خواهند کرد و ارتش سوریه نیز به هر گونه تلاش برای پیشروی توسط کُردها پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد.

این منابع همچنین تأکید کردند که کُردها کسانی بودند که این درگیری را آغاز کردند و و ارتش پس از تشدید درگیری مجبور شد واکنش نشان دهد.

به گفته این منابع، ارتش این بار قصد دارد هر گونه پیشروی کُردها را هدف قرار دهد. در واقع مرحله قبلی به پایان رسیده است و رفتار با نیروهای کُرد از امروز به بعد تفاوت خواهد داشت. این بار مرحله تازه ای آغاز شده است که امکان دارد استفاده از هر گونه سلاح در آن ممنوعیت نداشته باشد

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۶:۳۳

30 Jan 2020