۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۳۸۰۶۸
ضرورت نگاه جهادی به صنعت توریست در اردل

موج محرومیت در حاشیه کارون!/ ظرفیت فراموش شده گردشگری در شهرستان اردل!

شهرستان اردل با وجود مناطق بکر گردشگري و برخورداري از طبيعت زيبا و چشم نواز در فصل‌هاي مختلف سال، چشم هر علاقمند و گردشگري را خيره مي‌کند که متاسفانه به دليل بي توجهي مسئولين اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين طبيعت زيبا روبه نابود شدن است.
موج محرومیت در حاشیه کارون!/ ظرفیت فراموش شده گردشگری در شهرستان اردل!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، شهرستان اردل يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري است، اين شهر مرکز شهرستان اردل مي‌باشد و در بخش مرکزي اين شهرستان واقع شده‌است.

از معروف‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي اين شهرستان مي‌توان به حاشيه رودخانه کارون از دشتک تا پل و درياچه سدکارون چهار، چشمه سرداب روستاي رستم‌آباد، چشمه مولا روستاي آليکوه، چشمه سرخون، چشمه دهنو، ‌چشمه روستاي عزيز آباد، چشمه شليل و مرواريد، چشمه زيبا و منطقه بکر بادره سمي ديناران، چشمه آبسرده و چشمه‌هاي روستاي کري منطقه ديناران، آبشار زردليمه، طبيعت روستاي بهشت‌آباد، تنگ زندان و معدن منطقه حفاظت شده جنگلي هلن ميانکوه، طبيعت جنگلي و زيباي هفت‌پيران روگر، پارک جنگلي گندمکار، پارک جنگلي شياسي، طبيعت زيباي دشت قراب ديناران، غار اردل، پل مرواريد و ايلراه تاريخي، عشايري دزپارت اشاره کرد.

پل تاريخي بهشت‌آباد، کاروانسراي روستاي شليل، امامزاده حليمه خاتون روستاي سرپير دشتک، امامزاده شاه البرز روستاي آليکوه، مجموعه تفريحي زيارتي شاهزاده عبدالله شهر اردل، امامزاده اسماعيل روستاي دورک قنبري، تکيه بختياري‌ها در شهر اردل، بقاياي قلعه ابوالقاسم‌خان بختياري اردل،‌پل و امامزاده روستاي دوازده امام، ‌سنگ نوشته‌ها و سنگ‌نگاره‌هاي پل مرواريد نمونه‌هايي از اماکن تاريخي و مذهبي اين شهرستان است.

شهرستان اردل قطب پرورش ماهی قزل آلا

شهرستان اردل به واسطه داشتن چشمه‌هاي آب سرد فراوان به يکي از قطب‌هاي مهم پرورش ماهي قزل‌آلا درکشور تبديل شده است.

منطقه جنگلي اردل از مهم‌ترين مناطق ديدني‌ اين شهرستان است، اين منطقه با ۱۰۴هزار هکتار اراضي جنگلي در ۸۰ کيلومتري شهرکرد واقع شده است که از شمال به شهرکرد، از جنوب به لردگان و از خاور به بروجن و لردگان محدود است، نواحي عمده جنگلي اين منطقه ديناوران، دورک، شليل، دوپلان، سرخون، گندمکار و شياسي است.

دامان طبيعت که تفرجگاه­‌هاي انسان ها و محل زيست جانوران است نبايد با رهاسازي زباله ها، مورد بي مهري قرار گيرد و زيبايي هاي آن گرفته شود.

طبيعت پاک و عاري از زباله به حتم آرامش، نشاط، سرور و سرزندگي را به همراه مي آورد اما در مقابل رهاسازي زباله ها نه تنها چهره و مناظر طبيعت را زشت و ناپسند جلوه داده بلکه دل دوستداران و علاقه مندان به محيط زيست را به درد مي آورد. ريختن زباله ها در معابر و حاشيه شهرها و روستاها و طبيعت، کار بسيار ناپسندي است و بايد از اين کار به جد اجتناب شود.

فراهم ساختن زيرساخت‌هاي گردشگري همت مسؤولان اردلی را مي‌طلبد

حضور بيشتر گردشگران نيازمند ايجاد برخي زيرساخت‌هاست اما فراهم ساختن زيرساخت‌هاي گردشگري در شهرستان اردل همت مسؤولان اين شهرستان را مي‌طلبد چراکه اردل به عنوان يکي از بهترين قطب گردشگري استان مطرح شده و همچنين يکي از محورهاي توسعه اين استان به شمار مي‌آيد.

هرچند که در سال‌هاي اخير به دليل مشکلات فراوان مالي و اعتباري دولت، استان با مشکلاتي براي احداث زيرساخت‌ها مواجه بوده اما لازم است از زيرساخت‌هاي کنوني به نحو احسن استفاده شود که متاسفانه تاکنون اينگونه نبوده و سرويس‌هاي بهداشتي در مکان گردشگري اين شهرستان از وضعيت نامطلوبي برخودار هستند.
معضل رها کردن زباله در طبيعت زيباي سرچشمه سرداب باغ رستم به‌عنوان يکي از تهديدهاي جدي طبيعت و محيط زيست شهرستان اردل محسوب مي‌شود و این شهرستان به دليل دارا بودن منابع طبيعي منحصربه‌فرد، چشمه سالارها و طبيعت زيبا و بکر ديدني مورد توجه گردشگران و مردم سراسر کشور است که در ايام تعطيلات نوروز و تابستان شاهد حضور طبيعت دوستان در اين استان هستيم، اما در سايه کم‌توجهي دهياري روستاي رستم آباد و مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگردي و شهرستان و البته مردم شاهد بروز فاجعه در محيط زيست و اين منابع عظيم خدادادي در کنار اين چشمه ها هستيم.

عباس خليلي عضو سابق شوراي اسلامي شهر و روستاي شهر اردل در گفت و گو با خبرنگار هفت چشمه اظهار داشت: شهر اردل يکي از مکان‌هاي زيباي کشور است اما کمبودهايي براي حضور گردشگران و مسافران دارد که بايد به آن هم توجه شود.

وي از وضعيت نامناسب سرويس بهداشتي در باغ رستم انتقاد کرد و افزود: جمعيت زيادي از مردم که اغلب آنها مسافر و گردشگر از ساير استان‌ها هستند در اين منطقه زيبا حضور دارند اما سرويس بهداشتي اين مکان گردشگري داراي وضعيت نامطلوبي است و شايسته اين شهرستان زيبا نيست.

وضعيت نامطلوب سرويس بهداشتي اين مکان گلايه‌مندي‌هايي را براي مسافران ايجاد کرده است که انتظار مي رود متوليان امر در اين خصوص کاري انجام دهند تا اين موارد کوچکي که قابل رفع است موجب دل‌زدگي مسافران و گردشگران از شهرستان اردل نشود.

علي کاظمي نماينده مردم شهرستانهاي اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي در جلسه شوراي اداري شهرستان اردل که با حضور مسئولين استاني و شهرستان در سالن جلسات فرمانداري اين شهرستان برگزار شد گفت:شهرستان اردل از لحاظ طبيعت بکر و زيباي آن ،ده ها اثر تاريخي و فرهنگي که دارد همچنين با توجه به اينکه سرشاخه کارون چهار مي باشد نبود دو اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و آب منطقه ای در اين شهرستان سبب شده است برخي از آثار تاريخي و ظرفيت هاي گردشگري شهرستان مورد غفلت و بي توجهي واقع شوند.

انتظار است باتوجه به اينکه ساماندهي جاذبه هاي گردشگري شهرستان اردل مطالبه نماينده و مردم مي باشد مسئولين استاني براي اينکه طبيعت زيباي شهرستان اردل شناخته و از تخريب شدن آن جلوگيري شود براي استقرار هر چه زودتر اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردگشري در اين شهرستان اقدام کنند

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۵۰:۱۶

27 Dec 2019