۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۲۴۸۵۶
واگذاري نيروگاه برق آبي کوهرنگ در هاله اي از ابهام

دست هاي پنهان و لابي گري ها در واگذاري نيروگاه آبي کوهرنگ کي قطع مي شود/کارشکني استان اصفهان در واگذاري مالکيت به استان

مالکيت نيروگاه برق آبي کوهرنگ حکايتي براي خود دارد، حکايت حرف زوري است که يک زور گير به خاطر داشتن لابي هاي فراوان در سطح کشور و مجلس سيطره خود را بر آب يک استان چنگ انداخته و هر سال با بهانه استفاده از آب آشاميدني براي مردم از آن در مصارف دو کارخانه بزرگ ذوب آهن، فولاد مبارکه، کاشت برنج و ساير مصارف صنعتي استفاده مي برد.
دست هاي پنهان و لابي گري ها در واگذاري نيروگاه آبي کوهرنگ کي قطع مي شود/کارشکني استان اصفهان در واگذاري مالکيت به استان
به گزارش جهانبین به نقل از کوهرنگ خبر، نيروگاه برق‌ آبي سد کوهرنگ بر روي رودخانه کوهرنگ در غرب شهر کرد و در فاصله حدود ۲ کيلومتري جنوب شرقي چلگرد در استان چهار محال و بختياري احداث گرديده است.
 
اين نيروگاه يکي از نيروگاه‌هاي ايران از نوع متوسط با ظرفيت توليد ۳۵٫۱ مگاوات است.
 
اين نيروگاه از نوع جرياني روزميني شامل ۳ واحد با توربين فرانسيس عمودي است.

اين نيروگاه اولين نيروگاه متوسط برق‌آبي است که توسط شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران احداث شده است.

حال مالکيت اين نيروگاه حکايتي براي خود دارد، حکايت حرف زوري است که يک زور گير به خاطر داشتن لابي هاي فراوان در سطح کشور و مجلس سيطره خود را بر آب يک استان چنگ انداخته و هر سال با بهانه استفاده از آب آشاميدني براي مردم از آن در مصارف دو کارخانه بزرگ ذوب آهن، فولاد مبارکه، کاشت برنج و ساير مصارف صنعتي استفاده مي برد.

از ساليان گذشته بحث واگذاري اين نيروگاه که در اختيار استان اصفهان است در ميان بوده که اين مديريت به استان چهارمحال و بختياري برسد اما زهي خيال باطل.

ماراتن اين واگذاري را باهم بررسي ميکنيم جايي که حق ما از ما سلب مي کنند.

خبرگزاري پانا  در 13 بهمن 92 از آغاز فراخوان واگذاري نيروگاه برق آبي کوهرنگ در چهارمحال و بختياري خبر داد.

در اين خبر آمده است که: رييس سازمان صنعت،معدن وتجارت چهارمحال و بختياري گفته است که: واگذاري اين نيروگاه از طريق مزايده با قيمت پايه هزار و 443 ميليارد ريال است.

 رحمن کرمي گفته بود که:اين نيروگاه به صورت بيست درصد نقدو مابقي در اقساط شش ساله،به بخش هاي خصوصي يا تعاوني واگذار مي شود.

 نهم اسفند 93 نماينده مردم شهرستانهاي فارسان، اردل، کيار و کوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي از احتمال واگذاري نيروگاه برق آبي کوهرنگ به آب منطقه اي چهارمحال و بختياري خبر داد.

در همان تاريخ، نماينده مردم کوهرنگ، کيار ، اردل و فارسان در گفت و گو با خبرگزاري راه دانا از دست هاي پشت پرده و لابي گري هاي در وزارت نيرو گفت و گفت: برخي لابي گري ها در وزارت نيرو مانع اختصاص نيروگاه برقي آبي به کوهرنگ شده اند
 
نماينده مردم کوهرنگ ، کيار ، فارسان و اردل در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه برخي لابي گري ها در وزارت نيرو مانع تخصيص نيروگاه به کوهرنگ شده است به مسولان کشور در خصوص امنيتي شدن اين موضوع هشدار داد.
 
اين سايت بيان داشت: حميدرضا عزيزي در نشست شوراي اداري استان گفت: بر اساس مصوبه هيئت وزيران در تاريخ 26 خرداد 1389 مقرر شد که نيروگاه کوهرنگ به آب منطقه اي چهارمحال و بختياري واگذار شود، اما از آن زمان تا بحال و با لابي گري هاي برخي عناصر در وزارت کشور اين مهم همچنان در بلاتکليفي بسر مي برد.

عزيزي افزود: اين مساله بدلايل متعدد و عدم مديريت و بي توجهي در حال تبديل به يک موضوع امنيتي است .

پايگاه خبري تحليلي برق نيوز 10 مرداد 94 در خبري نوشت: نيروگاه 33 مگاواتي برق‌آبي کوهرنگ به چهارمحال و بختياري واگذار مي‌شود.

اين پايگاه خبري به نقل از محمد حاجي رسولي‌ها نوشت: در سفر هيئت دولت در سال 88 و 89 به چهارمحال و بختياري مقرر شد نيروگاه 33 مگاواتي کوهرنگ به اين استان واگذار شود که هنوز اين امر محقق نشده و در تلاش براي حل اين مسئله هستيم.

در همان روز حميد رضا عزيزي، با انتقاد از عدم واگذاري نيروگاه کوهرنگ به آب منطقه اي اين استان، واگذاري هرچه سريعتر اين نيروگاه را خواستار شد.

حميدرضا عزيزي در جلسه شوراي اداري استان که با حضور معاون سياسي وزير کشور برگزار شد، واگذاري نيروگاه کوهرنگ به استان چهارمحال و بختياري را از چالش هاي حوزه انتخابيه خود عنوان کرد و افزود: پس از گذشت سالها و گذراندن مراحل قانوني و اخذ مجوز انتقال نيروگاه کوهرنگ به آب منطقه اي استان، هنوز اين امر محقق نشده است.

حال اينهمه بحث و جدل گذشت و وزير نيروي متمايل به اصفهانيها همواره در واگذاري و حق آبه اين نيروگاه به مردم استان چهارمحال و بخصوص کوهرنگ کارشکني مي کنند.

در همين موضوع فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر، اظهار داشت: واگذاري نيروگاه برق آبي کوهرنگ خواسته چندين و چند ساله مردم است.

مرتضي زمانپور بيان داشت: با پيگيريهاي متعدد در خصوص تحويل مديريت نيروگاه آبي کوهرنگ به استان چهارمحال و بختياري خصوصا مردم شهرستان کوهرنگ توسط استاندار استان، فرمانداري شهرستان کوهرنگ و اعضاء شوراي تامين شهرستان کوهرنگ هنوز هيچ حاصلي در بر نداشته است.

زمانپور گفت: با توجه به اينکه جناب آقاي سليماني استاندار دستور ويژه اي از طرف وزير نيرو اخذ کرد و به استان براي مديريت آن اعلام شد و عليرغم پيگيريهاي فراوان آب منطقه اي استان چهارمحال و بختياري دکتر صمدي، فرمانداري کوهرنگ اما به جايي نرسيد.

وي گفت: در جلسه 17 شهريور امسال که مقرر شد مسئولين استان اصفهان در تاريخ فوق جهت تغيير و تحول حضور يابند اما در تاريخ معين شده حضور پيدا نکردند.

فرماندار کوهرنگ با بيان اينکه اين موضوع همچنان در دستور پيگيري است که اين مديريت به استان واگذار شود اضهار داشت: مقرر شده است که بصورت فوري اين مديريت به استان واگذار شود.


حال بايد ديد که مسئولين استان اصفهان از جان مردم چهارمحال و بختياري چه ميخواهند و اصلا تا کي ميخواهند بر آب استان چهارمحال و بختياري تحت استعمار خود قرار بدهند.

عمليات اجرايي نيروگاه برق آبي کوهرنگ روزميني در سال ۱۳۸۳ به پايان رسيده و از زمان بهره‌برداري در سال ۱۳۸۴ تا پايان سال ۱۳۸۷ توانسته ۲۴۲ ميليون کيلووات ساعت انرژي برق توليد کند.
 
سد کوهرنگ در تاريخ ۲۴ مهر ۱۳۳۲ افتتاح گرديد، به وسيله اين سد آب رود کارون از تونلي که ۲۸۴۱ متر طول دارد به طرف زاينده رود سرازير مي‌شود.
 
 
نيروگاه کوهرنگ در يکي از بلندترين نقاط کشور در ارتفاع ۲۳۰۰ متري از سطح دريا، قرار دارد. اين نيروگاه در دشت چلگرد در دامنه شمالي کوه و در مسير رودخانه‌اي تونل اول و دوم واقع شده‌است.
توليد سالانه نيروگاه کوهرنگ برابر ۱۲۸ ميليون کيلووات‌ ساعت انرژي، مي‌باشد.
 
اين نيروگاه از نوع جرياني روزميني، با دبي ۱۶٫۷ متر مکعب بر ثانيه در هر واحد و ظرفيت نصبي ۳۵ مگاوات مي‌باشد.
اين نيروگاه داراي توربين فرانسيس عمودي به همراه ۳ واحد ژنراتور با ولتاژ ۶٫۳ کيلوولت و دور ژنراتورهاي آن ۵۰۰ دور در دقيقه مي‌باشد.
تعداد ترانسفورماتورهاي اصلي نيروگاه کوهرنگ ۲ عدد با نسبت تبديل ۶٫۳ به ۶۳کيلوولت است.
 
نيروگاه کوهرنگ از نوع متوسط و داراي ظرفيت ۳۵ مگاوات مي‌باشد.
 
سد کوهرنگ با هدف انتقال آب رودخانه کوهرنگ به منظور مصارف شرب و صنعت به رودخانه زاينده‌رود احداث شده‌است. 
 
تونل اول کوهرنگ، بطول ۲۰۰۰ متر و دبي ۲۲ متر مکعب در ثانيه و با انتقال آب حدود ۳۰۰ ميليون متر مکعب در سال و ساخت تونل دوم رودخانه در سالهاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۴ به طول ۲۰۵۰ متر و دبي ۴۴ متر مکعب بر ثانيه، احداث گرديد.

ساخت سد و تونل سوم کوهرنگ به منظور تأمين کمبود آب آشاميدني، صنعت و کشاورزي منطقه مرکزي ايران انجام گرفته‌ است.
 
تونل سوم کوهرنگ به قطر ۴ و يک دهم متر و حداکثر دبي قابل انتقال ۴۴ و نيم مترمکعب در ثانيه پس از بهره برداري مي‌تواند سالانه ۲۵۰ ميليون مترمکعب آب را، از حوضه آبريز کارون به زاينده رود منتقل کند. 
 
اين تونل سومين طرح انتقال آب از سر شاخه‌هاي کارون به سمت اصفهان ((زاينده رود) است، که به همراه ايجاد سد بزرگ مخزني کوهرنگ، براي ذخيره و سهولت انتقال آب ساخته شده‌است.

گزارش از همت بدري فرد شهرستان کوهرنگ
 

انتهاي پيام1020ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۳۶:۰۱

29 Dec 2019