۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۳۶۴۶۶

تعزيه روايت گر مصائب اهل بيت در کربلا

واقعه ي کربلا و اتفاقاتي که در روز دهم محرم در کربلا افتاد بسيار عميق، جانسوز اما حاوي درس ها و عبرت هاي بزرگ براي همه ي اعصار و دوران هاست. هر کسي به روشي براي بيان و انتقال مفاهيم اين واقعه ي عظيم استفاده کرده است و يکي از روش ها و ابزارهايي که به خوب توانسته است اتفاقات واقعه ي کربلا را بيان نمايد هنر تعزيه يا شبيه خواني است.
تعزيه روايت گر مصائب اهل بيت در کربلا
به گزارش جهانبین به نقل از کيار بيدار يکي از مهمترين روش هاي بيان مصائب اهل بيت در کربلا و معرفي هدف و آرمان امام حسين عليه السلام در سرزمين کربلا در مواجهه به لشکر يزيد استفاده از هنر زيباي تعزيه خواني در شهرستان کيار است.

تعزيه خواني از دير باز در شهرستان کيار رايج بوده است و در حال حاضر در اغلب شهرها و روستاهاي اين شهرستان مخصوصا در شهرها و روستاهاي بخش مرکزي کيار يکي از مهمترين بخش هاي عزاداري برپايي مراسم تعزيه خواني است.

تعزيه خواني در روستاهاي دزک، خراجي، تشنيز، قلعه تک، سلم، قلعه ممکا، حاجي آباد و شهرهاي شلمزار، دستنا وگهرو همه ساله در ايام محرم برپا مي شود و اين تعزيه خوانان هستند که با پوشيدن لباس عربي و ايفا نمودن نقش هاي لشکريان يزيد يا سپاهيان امام حسين در بيان مصائب اهل بيت تمام هنر و توان خود را به کار مي گيرند.

برپايي تعزيه از دير باز با موافقت ها و مخالفت هاي بسياري همراه بوده است اما آنچه از فتاواي مراجع تقليد برداشت مي شود که صرف برپايي تعزيه مشکلي ايجاد نمي کند اما بايد دقت لازم انجام شود که وهن به اهل بيت انجام نشود.

با اين تفاسير تعزيه خواني ساليان سال است که در جاي جاي شهرستان کيار برپا مي شود و گروه هاي تعزيه خوان از آغاز تا پايان دهه محرم نسبت به شبيه خواني واقعه کربلا طي مجالس مختلف تعزيه اقدام مي نمايند.

با فرارسيدن ايام محرم و خصوصا دهه اول محرم تعزيه خوانان همچون ديگر عزاداران حسيني مجالس عزا برپا مي نمايند و با برپايي مجلس تعزيه مصائب اهل بيت در واقعه کربلا را روايت مي کنند.
تعزيه خوانان در دهه اول محرم اغلب تعزيه هاي حر، دو طفلان مسلم، مسلم، قاسم ابن الحسن(ع)، علي اکبر(ع)، عباس(ع) و روز عاشورا و شهادت امام حسين عليه السلام را اجرا مي نمايند.

هر چند تعزيه خواني در واقع نوعي عزاداري است که در مناطق خاصي از کشور از جمله مناطقي از شهرستان کيار رواج يافته است اما اين نوع عزاداري با هنر نيز عجين شده است.

تعزيه خواني که اعتبارش را از نام امام حسين عليه السلام يافته است با هنرهايي همچون شعر، آواز اصيل ايراني، نمايش و چهره آرايي همراه شده است تا مخاطبان اين نوع عزاداري با بهره گيري از هنر ايراني اسلامي بيشتر از پيش با آنچه در کربلا بر سر اهل بيت رفت آشنا شوند.

زمان برپايي هر مراسم تعزيه بسته به اينکه تعزيه کدام يک از شخصيت هاي واقعه کربلا برپا شود متفاوت است به طوريکه ممکن است تعزيه دوطفلان مسلم عليهماالسلام کمتر از ۳ساعت طول بکشد اما تعزيه روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسين عليه السلام ۴ تا ۵ساعت به طول انجامد.

تعزيه خواني هر چند از نطر محتوايي از آغاز تا کنون به موضوع واحدي اشاره دارد و کمتر در اصل نسخ تعزيه خللي ايجاد شده است اما از نظر ظواهر، امکانات، افراد و ....در طول زمان دستخوش تغييرات گسترده اي شده است اما آنچه در شهرها و روستاهاي کيار مشهود است آن است که تعزيه خواني کماکان مخاطبان و علاقمندان خاص خود را دارد و اين را مي توان از ميزان حضور کساني که گرداگرد تعزيه خوانان ساعت ها بر روي زمين مي نشينند و تعزيه را تماشا مي کنند متوجه شد.

انتهاي پيام1022ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۵۹:۰۵

27 Dec 2019