۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۳۷۸۸۹
فعال فضاي مجازي:

به‌راستي چرا مردم از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي استفاده نمي‌کنند؟

فعال فضاي مجازي گفت: درحالي‌که اين روزها بحث بر روي شبکه‌هاي اجتماعي و فيلترينگشان داغ است، شبکه‌هاي اجتماعي داخلي گوناگوني وجود دارد ولي مردم با آن‌ها ارتباط برقرار نمي‌کنند؛ اما به‌راستي دليل اين رابطه برقرار نکردن مردم با شبکه‌هاي اجتماعي داخلي چيست؟
به‌راستي چرا مردم از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي استفاده نمي‌کنند؟
به گزارش جهانبین نیوز، مجتبي اسلامي فارساني در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار افزود: از سال‌ها قبل که شبکه‌هاي اجتماعي با اوج گرفتن اُرکات در ايران نيز رواج يافتند، متخصصان داخلي نيز روي ارائه‌ي اين شبکه‌ها تمرکز کرده‌اند و بعضاً شبکه‌هايي نيز در يک بازه‌ زماني در ايران رواج پيدا کردند، شبکه‌‌ي کلوپ را مي‌توان يکي از شبکه‌هاي ايراني موفقي دانست که با گسترش شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي ديگر حال و اوضاع چندان خوبي ندارد.

وي تصريح کرد: آسيب‌شناسي اين مشکل به نقش عواملي مثل نبود زيرساخت‌هاي خوب، نبود تبليغ برند، بي‌اعتمادي به امنيت اطلاعات، نداشتن جذابيت کافي شبکه‌ها و... است باوجوداينکه تعداد شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بسيار زياد است اما متأسفانه آن‌چنان شناخته‌شده نيستند بنابراين بايد با سرمايه‌گذاري هدفمند اين شبکه‌ها را به مردم معرفي کرد.
 
  شبکه‌هاي اجتماعي بومي را با شبکه‌هاي خارجي مقايسه نکنيم
 
وي اظهار داشت: پروژه اقتصاد مقاومتي ۱۰ برابر کردن توليد محتواي داخلي در فضاي مجازي موفقيت را امري نسبي است نبايد شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را با شبکه‌هاي خارجي مانند تلگرام و اينستاگرام مقايسه کرد. چراکه اين شبکه‌ها بازار مشابهي ندارند و اگر ميزان موفقيت آن‌ها را در تعداد کاربرانشان بسنجيم، اصلاً قابل‌مقايسه نيستند. به همين دليل نبايد انتظار داشت شبکه‌هاي بومي در حد شبکه‌هاي خارجي کاربر داشته باشند.

اسلامي، مهم‌ترين علتي که جلوي راه موفقيت شبکه‌هاي اجتماعي بومي را مي‌گيرد، موضوع قوانين و مقررات است قوانين و مقرراتي که در کشور براي فعاليت‌هاي بومي وضع مي‌شود به‌هيچ‌عنوان براي شبکه‌هاي خارجي مصداق ندارد و حتي اگر شبکه‌هاي خارجي خلاف مقررات عمل کنند، کسب‌وکارشان تحت تأثير قوانين داخلي کشور قرار نمي‌گيرد. اين درحالي‌که است که برخي قوانين در حوزه کسب‌وکارهاي ديجيتال سبب شده تا ريسک سرمايه‌گذاري از سوي بخش خصوصي کاهش يابد.

وي بيان داشت: جذب کاربر که در شبکه‌هاي مجازي بسيار داراي اهميت است، درصورتي‌که هر يک از اين شبکه‌ها به هر دليلي حتي ۱۰ دقيقه غيرفعال شوند، باعث ريزش کاربر مي‌شود و اين درحالي‌که است که در کشور عملاً شاهد آن هستيم که به دليل برخي قوانين، روزها و ساعت‌ها کسب‌وکاري تعطيل مي‌شود و چنانچه مجدد باز شود مشخص است که ديگر مانند سابق نمي‌تواند پاسخگوي کاربر باشد.

تبليغ نکردن صداوسيما براي اين شبکه‌ها

اين فعال فضاي مجازي افزود: صداوسيما و برنامه‌هايش شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را رواج نداده و مردم را به استفاده از آن‌ها سوق نمي‌دهند؛ زيرا مي‌خواهند از تبليغ اين شبکه‌هاي داخلي، درآمدي عايد سازندگان اين برنامه‌ها شود. سال‌هاست که مديران شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بارها اين موضوع را اعلام مي‌کنند؛ اما تابه‌حال مسئولين در اين رابطه به‌صراحت صحبت نکرده بودند.

وي اظهار داشت: رسانه‌هاي داخلي به‌راحتي و رايگان شبکه‌هاي اجتماعي خارجي را در ابتدا وانتهاي برنامه‌هاي خود تبليغ مي‌کنند، درصورتي‌که حاضر نيستند يک توليد داخلي را حتي اگر در دنيا بهترين باشد رايگان تبليغ کنند.
 
امنيت پايين شبکه‌هاي داخلي، سرعت بسيار پايين ارتباط، امکانات کم

اسلامي گفت: امنيت مسئله بعدي است که باعث مي‌شود کاربران آن‌چنان به سمت اين شبکه‌ها تمايل نداشته باشند چراکه به تصور بسياري از افراد سرور اين شبکه‌هاي داخلي در اختيار مسئولان يا در دست افراد خاص قرار دارد ازاين‌رو اعتماد و اطميناني به اين شبکه‌ها داخلي ندارند بنابراين بايد اين اعتماد را در جامعه ايجاد کرد که کاربران مطمئن باشند اطلاعات آن‌ها محفوظ است کمتر از سه سال است که از هک شدن شبکه اجتماعي فيس‌نما گذشته است. هک شدني که باعث لو رفتن اطلاعات کاربران ايراني شد و در دسترس کاربران اينترنتي در ايران و سراسر دنيا قرار گرفت. مي‌توان ادعا کرد که کاربران ايراني پس‌ازاين ماجرا اعتمادشان به شبکه‌هاي اجتماعي داخلي به صفر نزديک شد.

وي افزود: سرعت شبکه‌هاي اجتماعي داخلي به خصوصي شبکه‌هايي که بر روي موبايل فعال هستند بسيار پايين‌تر از شبکه‌هاي اجتماعي جهاني مانند تلگرام است و کاربران براي تسريع در ارتباط و تلف نشدن وقتشان، شبکه‌هاي اجتماعي جهاني را ترجيح مي‌دهند.

وي تصريح کرد: امکانات شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بسيار کم است و در برخي موارد حداقل امکانات شبکه‌هاي اجتماعي را نيز ندارند. به همين دليل کاربران ترجيح مي‌دهند به‌جاي سروکله زدن با اين شبکه‌ها، از برنامه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي قوي‌تر خارجي استفاده نمايند.

شبکه‌هاي اجتماعي داخلي سرويس و خدمات جديدي عرضه نمي‌کنند با اين حساب مشخص است وقتي شبکه اجتماعي ديگري سرويس بهتر و جديدي ارائه کند قطعاً کاربران جذب آن شبکه مي‌شوند.

چرا لاين و وايبر در ايران افت کرد، چون اين دو شبکه نتوانستند سرويس جديدي به کاربران خود عرضه کنند، بنابراين بايد سرويس‌ها تنوع داشته باشند و خلاقانه عمل کنند و سرويسي را در شبکه خود رونمايي کنند که ديگر شبکه‌ها ندارند.

انتهاي پيام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۱۸:۱۹

6 Jan 2020