۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۳۸۳۹
رئيس جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختیاری:

نمونه گيري از خون بند ناف 20 نوزاد در استان

در مدت ۳ ماه از راه اندازي مرکز بانک خون بند ناف نوزاد در استان توانستيم از بند ناف ۲۰ نوزاد خون بگيريم و اين خون که منبع درمان صدها بيماري لاعلاج مي باشد را به مرکز رويان در تهران ارسال کنيم.
نمونه گيري از خون بند ناف 20 نوزاد در استان
به گزارش جهانبین نیوز وحيد خليلي در گفتگو با  اساتيد برتر ضمن گراميداشت ۱۶ مرداد ۵۹ سالروز تشکيل جهاد دانشگاهي گفت: جهاد دانشگاهي محصول انقلاب فرهنگي است و هدف آن مهندسي کردن فرهنگ در دانشگاه ها و تجاري سازي محصول و پيشبرد حرکت پژوهشي و فناورانه جريان علمي کشور مي باشد.

وي فعاليت جهاد دانشگاهي را در ۴ حوزه پشتيباني، فرهنگي، آموزشي و پژوهشي عنوان کرد و افزود: ارتباط با دانشجويان، کشف استعداد، پرورش و معرفي نخبگان از کارهاي بسيار مهم جهاد دانشگاهي مي باشد.

خليلي از شروع به کار مرکز تخصصي افکار سنجي خبر داد و خاطر نشان کرد: شوراي پژوهشي اين مرکز تشکيل شده و از برخي از پژوهشگران خارج از جهاد دانشگاهي استفاده کرده ايم تا آموزش ها به صورت تخصصي تر انجام شود.

وي با اشاره به راه اندازي پژوهشگاه رويان در ارديبهشت ماه امسال در مرکز استان چهارمحال و بختياري تصريح کرد: خوشبختانه امروز بانک خون بند ناف رويان در استان داير مي باشد و توانستيم در ظرف ۳ ماه از راه اندازي آن از بند ناف ۲۰ نوزاد خون بگيريم و اين خون که منبع درمان صدها بيماري لاعلاج مي باشد را به مرکز رويان در تهران ارسال کنيم.

رئيس جهاد دانشگاهي استان با بيان اينکه در شهرستان هاي شهرکرد، فارسان، اردل و بروجن مراکز بانک خون بند ناف با حضور ماماي متخصص جهت آموزش و مشاوره وجود دارد تاکيد کرد: از شهروندان استان چهارمحال و بختياري تقاضاي جدي داريم که براي نمونه گيري از خون بند ناف نوزادان نيازي به مراجعه به استان هاي ديگر نيست و در استان مي توانند در مورد بانک خون بند ناف اقدام کنند.

اطلاعات تکميلي خبر براي آشنايي با خون بند ناف:

به گزارش اساتيد برتر در دوران جنيني، جفت مسئول تبادل مواد غذايي بين جنين و خون مادر است. ساختمان آن به گونه‌اي است كه مانند يك حوضچه خوني عمل مي‌كند تا بيشترين تبادل مواد غذايي و اكسيژن در آن صورت گيرد. منشا سلول‌هاي خوني موجود در آن جنين بوده و بنابراين از نظر سلولي، نابالغ‌تر از سلول‌هاي خوني موجود در يك فرد بزرگسال است و بنابراين به همان نسبت سلول‌هاي بنيادي آن توانايي بيشتري در تمايز به ساير سلول‌هاي از جمله سلول‌هاي خوني دارند.

سلول‌هاي خوني حامل اكسيژن و مواد غذايي از جفت به وسيله بند ناف وارد بدن جنين مي‌شوند و از طريق قلب جنين به كل بدن فرستاده مي‌شوند. به هنگام تولد و بعد از جدا شدن بند ناف، جفت نيز از ديواره رحم جدا شده و خارج مي‌شود. حجم بند ناف و جنين به گونه‌اي است كه به طور متوسط ۷۰ تا ۲۰۰ميلي‌ليتر خون غني از سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز در آن ذخيره شده است و به همراه دفع جفت اين خون نيز دور انداخته مي‌شود.

از آن جايي كه تنها بعد از چند دقيقه خون موجود در بند ناف و جفت لخته مي‌شود بنابراين براي دسترسي به اين منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقيقه فرصت داريم در غير اين صورت سلول‌هاي بنيادي موجود در آن بدون استفاده بايد دور انداخته شود. اين خون بعد از جدا شدن كامل بند ناف از نوزاد قابل جمع‌آوري است و لذا نمونه‌گيري از آن هيچ صدمه‌اي به نوزاد و يا مادر وارد نمي‌كند.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۵:۳۲

26 Dec 2019