۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۲۰۴۴۵
صدای آمریکا:

اولویت ملک عبدالله، مقابله با ایران بود

اولویت ملک عبدالله، مقابله با دشمنان و گسترش نفوذ عربستان در میان رقبای شیعه آن کشور، بخصوص تلاش‌های ایران برای گسترش و پیشروی در منطقه بود.
اولویت ملک عبدالله، مقابله با ایران بود
به گزارش جهانبین نیوز، صدای آمریکا، در پی درگذشت ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی، طی گزارشی به بررسی سیاست های وی پرداخت و نوشت:

ملک عبدالله، یکی از قدرتمندترین متحدان ایالات متحده آمریکا در جنگ با القاعده و مبارزه با افراط‌گری‌های حاکم بر آن کشور بود که ساعت یک بامداد جمعه ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ (سوم بهمن ۱۳۹۳) در سن ۹۰ سالگی در بیمارستانی در ریاض درگذشت.

او از خاندان آل سعود و متولد ۱۹۲۴ میلادی در شهر ریاض بود. از سال ۱۹۸۲ به عنوان ولیعهد عربستان سعودی معرفی شد و از سال ۲۰۰۵ و پس از مرگ برادرش ملک فهد بر تخت سلطنت نشست و در مقام پادشاه عربستان، بیش از تمام پیشینیان خود تلاش کرد تا آن کشور را به بازیگر اصلی خاورمیانه بدل کند.

اولویت ملک عبدالله، مقابله با دشمنان و گسترش نفوذ عربستان در میان رقبای شیعه آن کشور، بخصوص تلاش‌های ایران برای گسترش و پیشروی در منطقه بود.


پس از مرگ ملک عبدالله، ملک سلمان برادر ۷۹ ساله او مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفت. وی در طول بیماری ملک عبدالله نیز به عنوان ولیعهد، کلیه مسوولیت‌های کشور را بر عهده داشت. با توجه به آغاز پادشاهی ملک سلمان، امیر مقرن عبدالعزیز، برادر ناتنی پادشاه فقید، به عنوان ولیعهد کشور تعیین شد.

ملک سلمان در نخستین نطق تلویزیونی خود پس از مرگ ملک عبدالله بر پیروی از احکام قرآن، به عنوان پایه و اساس قانونگذاری در عربستان، تاکید کرد و گفت سیاست های راهبردی و راهکارهای برادرش را ادامه خواهد داد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، دقایقی بعد از اعلام رسمی مرگ پادشاه عربستان سعودی در پیامی از کاخ سفید مراتب هم‌دردی خود را با حکومت و مردم عربستان اعلام کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از این پیام به توصیف ملک عبدالله پرداخت و گفت: «او به عنوان یک رهبر، صریح بود و با شجاعت بر پایه اعتقادات خود ثابت قدم بود. یکی از این اعتقادات ثابت قدمی و شور در روابط آمریکا و عربستان کشوری به عنوان یک نیروی حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه بود.»

شیمون پرز، رئیس جمهوری پیشین اسرائیل هم ملک عبدالله را رهبری مقتدر خواند و از مرگ او ابراز تاسف کرد و گفت: «من موقعیت او را تحسین می کنم و فکر می‌کنم او نفوذ بسیاری بر گروه بزرگی از مردم در مناطق مختلف جهان داشت. و امیدوارم میراث برجای مانده از او و طرح‌های پیشنهادی‌اش به عنوان یادگار ارزشمندی از او باقی بماند و صلح را برای خاورمیانه به ارمغان بیاورد.»

ملک عبدالله همچون سایر پادشاهان عربستان، به رغم اختلاف بر سر مواضع آمریکا در میانجیگیری بین اسرائیل و فلسطینی ها و برخی موارد دیگر، اتحاد تاریخی کشورش را با آمریکا حفظ کرد. او همچنین موفق شد تا دولت باراک اوباما را متقاعد کند تا موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران بگیرد و از شورشیان سنی سوریه که علیه اسد می‌جنگیدند، حمایت کند.

همزمان با وقایع تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، ملک عبدالله متحدان خود را واداشت تا در مقابل این عمل تروریستی موضع‌گیری کرده و آن را محکوم کنند. این در حالی بود که عربستان مأمن ۱۵ تا ۱۹ رباینده هواپیما و پایگاه ایدئولوژی وهابی به عنوان پایه و اساس اعتقادی تروریست‌ها بود.

انتهای خبر/1024ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۲:۳۸

27 Dec 2019