:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> دولت تدبیر وامید به داد مردم محروم استان چهارمحال وبختیاری برسد | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۱۰۶۱۷
مطالبه مردمی:

دولت تدبیر وامید به داد مردم محروم استان چهارمحال وبختیاری برسد

استان چهارمحال وبختیاری با تمدنی طولانی ومردمی ولایت مدار، صادق وهمیشه در صحنه با تقدیم ۲۴۰۰شهید به انقلاب اسلامی برای سرافرازی این مرزوبوم از هیچ تلاشی مضایقه نکرده وهمچنان درعرصه های مختلف نظام حضوری حماسی ومثال زدنی از خود به نمایش گذاشته است.
دولت تدبیر وامید به داد مردم محروم استان چهارمحال وبختیاری برسد
به گزارش جهانبین نیوز، این استان با بهره مندی از منابع طبیعی واستعدادهای بالقوه بسیار بالا چه از لحاظ فرزندان هوشمند و چه از منابع مختلف استعداد های طبیعی ومنابع خدادادی، توان تبدیل شدن به یکی از استان های برخوردار کشور را داراست، به گونه ای که مردم سخت کوش ونخبگان بیدار و همیشه در صحنه این منطقه، توان توسعه همه جانبه این استان را دارا هستند.
استان چهارمحال وبختیاری از نظر منابع آبی حدود ۱۱درصد آب های شیرین کشور را داراست، واز آنجا که منشأ هرنوع توسعه، وابستگی تام به همین آب دارد و با توجه به این که جمعیت استان با حدود۹۰۰هزار نفر تقریباً یک درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود طبعاً با نگاه عدالت محور واعتدال نباید با مشکل آب وهرگونه توسعه دیگر مواجه شود. این درحالی است که بخش اصلی نیازهای آبی چند استان همجوار ازجمله اصفهان را برآورده می نماید وخود از این نعمت خدادادی ومنطقه ای، بی بهره است.
این موضوع تا جایی حاد شده است که مسئولین استان اصفهان در سال های اخیر به هر نحو ممکن وبا احداث تونل های گلاب ۱و۲وتونل بهشت آباد با هزینه های میلیاردی بیت المال و ظرفیت انتقال آب بسیار بالا بدون مطالعه زیست محیطی وعدم رعایت قوانین وضوابط بین المللی از جمله بند(ه)ماده(۱۷)قانون برنامه چهارم توسعه کشور ومعیارهای جهانی یونسکو، قصد خشکاندن درصد کمی هم که توسط کشاورزان ومردم بی بضاعت منطقه استفاده می شود را دارند.
این موضوع نگرانی شدید مردم منطقه را درپی داشته ودارد چرا که باادامه این روند باتهدید حیات خود ونسل های آینده روبرومی شوند که درذیل به برخی از این نگرانی ها اشاره می شود:
۱- تونل گلاب فاقد طرح توجیه اقتصادی، مطالعات زیست محیطی و مجوزات قانونی است؟
۲- با تغییر و انحراف جریان طبیعی و تاریخی رودخانه زاینده رود دیگر آثاری از شهرستان "سامان" به عنوان قطب گردشگری، حضور میلیونی مسافرین در کانون های ملی گردشگری و تفریحی پل زمانخان، حاشیه زاینده رود و رونق اقتصادی نخواهد بود؟
۳- با تکمیل تونل گلاب تغییر و انحراف مسیر طبیعی و جریان تاریخی رودخانه و خشک شدن رودخانه، شغل اصلی و منبع درآمد تمام مردم ساکن حاشیه زاینده رود ازبین خواهد رفت و مردم نیز سرگردان و آواره شهرهای دیگر خواهند شد؟

۴-بااجرای تونل بهشت آباد وحفر تونل درعمق ۳۰۰متری زمین با توجه به بالابودن سنگ زمین دردشت های بهشت آباد، کیار، شهرکرد و سفیددشت کلیه چشمه های سطحی که منبع اصلی تأمین زندگی مردم این مناطق است خشک می شود وبه گفته کارشناسان بین ۵الی۷سال مجبور به ترک منطقه، آوارگی وکوچ خواهند شد!!!

۵-با خشک شدن این مناطق و تغییر مسیر تاریخی رودخانه زاینده رود و نابود شدن هستی مردم در مقابل دیدگانشان، تدبیری اتخاذ شده مردم باید به کجا مهاجرت اجباری نمایند؟ آیا در محل جدید زندگی مردم نجیب با ادب و دارای فرهنگ چند هزارساله، نیاز به مسکن، شغل و امکانات رفاهی نخواهند داشت؟

۶- با حفر تونل سوم کوهرنگ چشمه های مهم منطقه از جمله چشمه ی بزرگ مروارید و چشمه های دشت زرین خشک گردیدند و به محیط زیست و سرمایه مردم منطقه خسارت زیادی وارد گردیده، مردم آواره و سرگردان شده اند؟ و کسی پاسخگوی این فاجعه نیست؟

۷- با حفر تونل سوم نه تنها زندگی مردم منطقه بهبود نیافت، بلکه جلوی توسعه منطقه گرفته شد و مردم سرگردان و آواره شده اند؟

۸- قرار بود زمان احداث و ساخت تونل و سد سوم کوهرنگ در طول ۷ سال انجام شود. لیکن با گذشت ۲۰ سال به دلیل وجود فشار آب و برخورد با گسل" زر " هنوز عملیات حفاری تونل به اتمام نرسیده است؟

۹_ در خشکسالی های اخیر آبدهی رودخانه زاینده رود شهرستان سامان به کمتر از ۲۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده، ولی ظرفیت انتقال آب تونل گلاب با ابعاد ۴۵*۴ متر، بیشتر از ۲۲.۵ تا حداکثر ۳۰ متر مکعب بر ثانیه است؟ این وضعیت چه پیامدی جز خشک شدن رودخانه زاینده رود دارد؟

۱۰- با ادامه خشکسالی ها و کاهش آب رودخانه زاینده رود حق تقدم برداشت و انحراف آب با تونل گلاب است؟

۱۱- شنیده شده است تونل گلاب ابتدا به بهانه تامین آب شرب کاشان، آران بیدگل با ظرفیت ۷/۱ متر مکعب بر ثانیه از سال ۸۴ مخفیانه و پنهانی شروع گردیده؟

۱۲- رودخانه زاینده رود در محدوده استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک زهکش و زایش قوی عمل می نماید و همواره میزان حجم آب خروجی سالیانه از استان( پل چم خرم) از مقدار جریان ورودی (سد تنظیمی- مسیر انحرافی زاینده رود) بیشتر می باشد؟

۱۳- چرا در فصول پاییز و زمستان که آب برای اراضی زراعی و باغی شهرستان سامان برداشت نمی شود. بازهم آب در رودخانه داخل شهر اصفهان جاری نمی شود؟

۱۴- آیا تا به حال از خودمان سوال پرسیده ایم چرا رودخانه زاینده رود در زمانهای قدیم و قبل از احداث هر گونه تونلی همیشه خروشان ، پر آب و سر زنده بوده و باتلاق گاوخونی را نیز مشروب می نموده، اما احداث تونل های شماره ۱،۲،۳ کوهرنگ چشمه لنگان و خدلگستان همواره رودخانه خشک، خشک تر خواهد شد؟

۱۵- احداث صنایع بزرگ مانند کارخانه های ذوب آهن، فولادهای مبارکه و اصفهان حدود ۳۰هزار هکتار اراضی برنج کاری(بخوانید چرا حداقل تغییر کشت نمی دهند ودرکویر برنج کاری می کنند؟!) و ... استان اصفهان در سال های اخیربا خشکسالی های پی درپی چه مقدار از آب رودخانه زاینده رود را مصرف و هدر داده و عوامل اصلی خشکی رودخانه در اصفهان هستند؟

۱۶- چرا فاز دوم تصفیه خانه آب بابا شیخعلی، بزرگترین و پیشرفته ترین تصفیه خانه خاورمیانه در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسیده است؟

۱۷- چرا پساب بیمارستان و شبکه فاضلاب منطقه و شهر گردشگری چادگان اصفهان وارد رودخانه زاینده رود می شوند و هنوز تصفیه خانه فاضلاب برای آنها ساخته نشده است.

۱۸- چرا مسئولین استان اصفهان از ارائه مجوزات قانونی، اطلاع رسانی بازدید محل و شفاف سازی تونل گلاب خوداری می نمایند؟

درپایان راهکاری جز توقف کامل حفاریها دراستان و مسدود نمودن تونل گلاب ومتوقف کردن طرح تونل بهشت آباد به نظر نمی رسد بهتراست استان همجوار بجای نابودی استان چهارمحال وبختیاری به فکر کاهش توسعه افسارگسیخته صنعت وکشاورزی خود باشد وبا صرفه جویی در استفاده ازآب بیشتر از این حق مردم مظلوم ومحروم چهارمحال وبختیاری را پایمال نکنند؟
تحریریه جهانبین نیوز
مطالب کلیدی:آب,چهارمحال و بختیاری,شهرکرد,اصفهان,سامان,رودخانه,زاینده رود,جهانبین نیوز,مشکل,کم آبی,انتقال,گلاب,چشمه های,ایران,بی آبی,حق آبه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۹:۳۶

27 Dec 2019