۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۲۴۴۸۷
موج جديد مهاجرت از روستا به شهر در راه است:

تحصيل فرزندان جديدترين دليل مهاجرت روستائيان به شهرها

کاهش شديد تعداد دانش‌آموز، عدم وجود امکانات کافي اعم از آموزشي، ورزش و ...، زرق و برق مدارس شهري و... اين روزها باعث افزايش مهاجرت روستائيان به شهرها شده است.
تحصيل فرزندان جديدترين دليل مهاجرت روستائيان به شهرها
به گزارش جهانبین نیوز یادداشت روز  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:

روستاها اين روزها حال خوبي ندارند، خشک‌سالي و کمبود آب اقتصاد آنان را تهديد مي‌کند و در حاشيه قرار گرفتن روستاها در سياست‌هاي کلان دولت همه چيزشان را.

اگر مسئولان فرصتي براي سخنراني بيابند در مورد روستاها حرف‌هاي خوبي مي‌زنند و خوب وعده و وعيد مي‌دهند اما در مقام عمل...

پيشنهاد مي‌کنيم از شهرهاي زيبا و خوشگل‌تان نه به منظور تفريح و سياحت که براي بررسي اوضاع روستائيان سفري به روستاها د اشته باشيد.

سال‌ها پيش مردم از روستاها به شهرها رفتند تا با تن دادن به هر کاري لقمه ناني درآورند و روزگار بگذرانند اما اين روزها که علاوه برکشاورزي و دامداري در روستاها روستائيان مي‌توانند با اندکي همت و البته دانش و تجربه فرصت‌هاي شغلي بسياري همچون پرورش زنبورعسل، توليد قارچ و... براي خود فراهم کنند و در محل زندگي خودشان کار کنند و درآمد کسب کنند چرا باز هم موج مهاجرت کاهش نيافته است و متاسفانه روز بروز در حال افزايش نيز هست؟

اين روزها روستائيان به خيال آنکه در شهرها سفره نعمت گسترانيده شده است و فقط بايد کنار آن بنشيني و لقمه برچيني آرامش و امنيت و سادگي و بي‌آلايشي روستاها را ترک مي‌کنند و راهي شهرهاي شلوغ و ناآرام و پر از هياهو و رنگ و ريا مي‌شوند تا به آرامش برسند.

درپي کاهش شديد زاد و ولد طي سال‌هاي اخير و به تبع آن کاهش جمعيت روستاها جمعيت دانش‌آموزان نيز کاهش داشته به طوري که در برخي مدارس کلاس‌هاي چندپايه و حتي مختلط تشکيل شده است.

برخي مدارس در مقطع دوره دوم متوسطه منحل شده‌اند و برخي رشته‌هاي تحصيلي با کاهش شديد متقاضي روبه‌رو شده‌اند و از اين‌رو دانش‌آموزان و والدين آن‌ها که با چنين وضعيتي مواجه شده‌اند ترجيه مي‌دهند به جاي آنکه در روستا بمانند و چنين شرايطي را تحمل کنند به هر قيمتي از روستاها به شهرها مهاجرت کنند و دلبندان‌شان را به مدارس شهري که انواع و اقسام امکانات را در اختيار دارند بفرستند.

مسئولان محترم، کساني که دستي بر آتش داريد و درد کشيده‌ايد شهرها دارند روستاها را مي‌بلعند کي مي‌خواهيد به داد مردم روستا برسيد؟

آقايان و خانم‌هاي مسئول، روستاها در حال تبديل از محل زندگي مردمي ساده و بي‌آلايش به محل ييلاق شهري‌هاي متمول هستند و اين يعني زنگ خطر. اين يعني قرار است همه چيزمان رنگ و بوي شهر بگيرد، يعني قرار است همه ما مصرف‌کننده شويم و نداشته‌هايمان را با رنگ و لعابي غير واقعي به رخ يکديگر بکشيم.

شايد کمترين کاري که مسئولان محترم مي‌توانند بکنند نگاهي واقعي به روستاها خصوصا بخش آموزشي آن‌هاست که اگر به اين بخش با نگاهي مسئولانه نگريسته شود و آموزش و پرورش همچون بخش کار و تعاون در روستاها تقويت شود شاهد شکوفايي روستاها و دلگرمي روستائيان براي تداوم زندگي در آن‌ها خواهيم بود نه اينکه روز بروز روستائيان خانه‌هاي خود در روستاها را به شهري‌هاي ثروتمند بفروشند و خود آواره محلات فقيرنشين شهر شوند.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۴:۳۶

11 Jan 2020