۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۴۹۵۴
در چهار محال و بختياري:

ظرفيت هاي ناشناخته هنر صنايع دستي /از دوخت لباس هاي محلي تا ساخت صنايع فلزي

فروش محصولات صنايع دستي در چهارمحال و بختياري از ظرفيت بالايي برخوردار نيست و بيشتر اين محصولات در خارج از استان به فروش مي رسد.
ظرفيت هاي ناشناخته هنر صنايع دستي /از دوخت لباس هاي محلي تا ساخت صنايع فلزي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ صنايع‌دستي هر قوم و ملتي، معرف ذوق و خلاقيت‌هاي آنان در پاسخ به نيازهاي مادي و معنوي در مرحله مشخصي از تاريخ و تجلي ويژگي‌هاي فرهنگي و مظهر تمدن انسان‌هاي هر جامعه درگذر تاريخ است.

استان چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هاي تاريخي و قديمي کشور است که مهد توليد بسياري از صنايع‌دستي به شمار مي‌رود. عشايري بودن اين استان و وجود منابع اصلي توليد صنايع‌دستي موجب شده که مردم اين استان از ديرباز در توليد صنايع‌دستي فعاليت کنند.

يکي از هنرهايي که در اين استان به آن پرداخته مي شود دوخت لباس هاي محلي است که نمايانگر نماد اين استان است.

پوشاک بختياري در مناطق دور از بافت شهري ويژگي هاي خود را پاس داشته و با وجود تخت قاپوي ايل در بسياري از نواحي لباس بومي مولفه هاي سنتي خود را حفظ کرده است.

پوشاک منطقه چهارمحال و بختياري هماهنگ با ويژگي هاي ساير لباس مناطق لرنشين اما حائز برخي نمادهاي مخصوص به خود است.

پوشاک زنان بختياري، آينده اي از پوشاک فرهنگ و تمدن ايران کهن مي باشد، در برخي متون آمده است که پوشاک زنان بختياري شبيه ترين نوع پوشاک زنان زرتشتي مي باشد.

آهن کاره اي که اين روزها به نام آشناي فرفروژه خوانده مي شود

از ديگر صنايع دستي استان چهار محال و بختياري مي توان به ساخت مصنوعات فلزي يا همان فرفروژه اشاره کرد.

محصول آن در بسياري از موارد زندگي روزمره جايگاه خود را يافت و مورد استفاده قرار گرفت.

فرفروژه همان مصنوعات فلزي هستند که ساختشان به دوات گري شهرت دارد و از نخستين شغل ها به حساب مي آيد.


در اينجا به دنبال دو توليد کننده صنايع دستي دوخت لباس هاي محلي و ساخت فرفروژه که در نمايشگاه دائمي نيز غرفه داشتند رفتيم و گفتگويي در اين راستا داشتيم که در ذيل به آن اشاره شده است.

فروش لباس هاي محلي نيازمند تبليغات گسترده تر

اختر کبيري يکي از دوزندگان لباس هاي بختياري در گفتگو با بام ايران خبر اظهار کرد: از سال ۶۵ مشغول دوزندگي بوده ام و بيشتر لباس هاي بختياري را سفارش مي گرفتم.

وي تصريح کرد: از سال گذشته بنا به پيشنهاد اداره کل ميراث فرهنگي و صنايع دستي در بازارچه دائم صنايع دستي شهرکرد غرفه اي زدم و لباس هاي محلي را در معرض ديد تماشاچيان قرار دادم.



کبيري با اشاره به اينکه تبليغاتي بر روي کارم انجام نشده است بيان داشت: از انجايي که براي کارهايمان تبليغي صورت نگرفته است در اين نمايشگاه مشتري زيادي نيز به سراغمان نمي آيد.

وي يادآور شد: بيشتر فروش ما در ايام نوروز به خاطر ورود گردشگران به اين استان بود.


کبيري به ساخت عروسک ها با نماد لباس هاي بختياري اشاره کرد و بيان داشت: با وسايل دورريز تصميم گرفتم عروسک‌هايي را ساخته و لباس هاي محلي بختياري را بر تن آن ها بکنم که اين کار موجب جذب مشتري نيز شد.

وي از سرمايه گذاري ۷ ميليون تومان براي آغاز اين کار اشاره کرد و گفت: تاکنون موفق به گرفتن تسهيلات از سوي دولت نشده ام و با سرمايه گذاري شخصي اين کار را ادامه داده ام.

کبيري يادآور شد: اصفهان و تهران نسبت به ساير استانها سفارشات بيشتري را براي دوخت لباس هاي بختياري و عروسک بختياري گرفته اند.



برپايي نمايشگاه راهي براي معرفي محصولاتمان

بهروز آتشخوار يکي از توليد کننده هاي فرفروژه و مصنوعات فلزي در گفتگو با بام ايران خبر اظهار کرد: ۱۷ سال در کار توليد محصولات فلزي به صورت کارخانه اي و مدرن بوده ام.

وي تصريح کرد: اين محصولات بيشتر به صورت سازه هاي فلزي و فرفروژه ساخته و در خارج از استان نيز به فروش مي رسد.

آتشخوار بيان داشت: اين محصولات بيشتر در خوزستان، شيراز، اصفهان و کرمان بازريابي مي شود.

وي با اشاره به اينکه در بازارهاي معمولي فروش محصولات ما خوب نيست بيان داشت: در ايام عيد که مسافران زيادي به اين استان آمده بودند از نمايشگاه ديدن کرده و فروش ما در آن ايام خوب بود.

آتشخوار با اذعان بر اينکه تبليغات خيلي خوب صورت نگرفته است عنوان کرد: ما بايد تبليغات خود را گسترده تر کنيم تا افراد بيشتري به نمايشگاه دائمي آمده و فروش محصولات ما نيز بيشتر شود.


تنوع توليد قطعات فلزي به دستان يک هنرمند

توليد کننده مصنوعات فلزي گفت: بيش از ۱۰۰ قطعه فلزي را طراحي ، توليد و رنگ و آن ها را عرضه مي کنيم.

آتشخوار خاطر نشان کرد: توليد لوازم گاز بيشتر براي تهران و بخش فلزي فرفروژه و سازه هاي فلزي ظريف در خوزستان ، کرمان و مشهد از ما سفارش مي گيرند.

وي با بيان اينکه فروش محصولات ما در استان ظرفيت خوبي نداشت تاکيد کرد: با زدن نمايشگاه دائمي صنايع دستي در استان فروش به نسبت بهتر شده است.

آتشخوار طراحي محصولات را ۱۰۰ درصد کار خودش دانست و گفت: بسياري از المان هاي شهري نيز به دستان خودم طراحي و ساخته شده است.

وي از همکاري شهرداري شهرکرد با خودش گفت و اذعان داشت: بيشتر المان هايي که تا کنون ساخته ام در ميدان هاي شهر شهرکرد نصب گرديده است.
آتشخوار يادآور شد: اين کار را از سال ۸۳ با حداقل سرمايه شروع و تا کنون ادامه داده ام.


اشتغال زايي ۱۵ نفر به طور مستقيم

توليد کننده مصنوعات فلزي گفت: با اجراي اين طرح تاکنون توانسته ام زمينه اشتغال ۱۵ نفر را به طور مستقيم فراهم کنم.

آتشخوار با بيان اينکه تاکنون موفق به دريافت وام هاي اقتصاد مقاومتي نشده ام اذعان داشت: توليدات ما نياز مبرم به سرمايه در گردش دارد.

وي در پايان اظهار کرد: تاکنون محصولات خود را در ۲۰ نمايشگاه بين المللي به نمايش گذاشته ام.


هنرنمايي هنرمندان چهار محال و بختياري در ۵۰ رشته صنايع دستي

بهمن عسگري سوادجاني مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر گفت: ما مي توانيم به ۵۰ رشته صنايع دستي در اين استان آموزش رايگان، مشاوره و هدايت به سمت ايجاد اشتغال کنيم.

وي با اشاره به اينکه تسهيلات ارزان قيمت در اختيار توليدکنندگان صنايع دستي قرار مي گيرد اظهار کرد: در فروشگاه صنايع دستي مرکزي فروش محصولات آن ها به صورت تضميني انجام مي گيرد.

عسگري ادامه داد: آن دسته از هنرمنداني که نمي توانند تسهيلات بگيرند تمام تجهيزات با مواد اوليه کارگاه در اختيار آن ها قرار داده مي شود.

وي يکي از رويکردهاي اقتصاد مقاومتي را حمايت از طرح هاي کوچک دانست و گفت: ما با تمام توان و شرايط سعي در حمايت از طرح هاي اقتصاد مقاومتي داشته ايم.

عسگري از راه اندازي بازارچه دائمي صنايع دستي براي اولين بار در اين استان خبر داد و گفت: در اين بازارچه ۳۰ غرفه صنايع دستي در رشته هاي مختلف وجود دارد.


توليد سرمه دوزي و نمد در چهارمحال و بختياري حرف براي گفتن دارد

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: فارغ التحصيلاني در اين استان هستند که کار سرمه دوزي را انجام مي دهند.

عسگري با بيان اينکه کساني که بخواهند اشتغال در جامعه ايجاد کنند ما حمايت خواهيم کرد اذعان داشت: مواد اوليه محصولات صنايع دستي در اختيار زنداني ها نيز قرار مي گيرد و به آن ها آموزش رايگان داده مي شود.


اشتغال زايي بيش از هزار نفر در حوزه صنايع دستي و گردشگري چهار محال و بختياري

عسگري يادآور شد: ۳ ميليارد تومان تسهيلات گران قيمت و ۲ ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت در اختيار توليد کنندگان قرار گرفته شده است.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۳۱:۱۷

27 Dec 2019