۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۲۳۷۹۴
مدير پايگاه انتقال خون استان چهارمحال و بختياري:

تخت هاي موجود در سازمان انتقال خون استان از استاندارد لازم برخوردار نيستند

مدير پايگاه انتقال خون استان چهارمحال و بختياري گفت: تخت هاي موجود در اين سازمان از استاندارد لازم برخوردار نيستند و ما نتوانسته ايم مجوز ايزو را تاکنون دريافت کنيم.
تخت هاي موجود در سازمان انتقال خون استان از استاندارد لازم برخوردار نيستند
به گزارش جهانبین نیوز  دکتر محمود شمسي پور مدير پايگاه انتقال خون استان چهارمحال وبختياري در گفتگو با خبرنگار مشکات برين، بمناسبت نهم مرداد، روز انتقال خون اظهار کرد: مردم استان در زمينه اهدا خون استقبال خوبي داشته اند.

وي افزود: استان چهارمحال و بختياري به دليل شرايط آب و هوايي يکي از بيشترين آمار هاي سکته قلبي را در کشور به خود اختصاص داده است.

دکترشمسي پور در تعريف غلظت خون، بيان کرد: افزايش تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را، غلظت خون مي گويند. اگر ميزان هموگلوبين خون در آقايان بيشتر از ۱۸ و در خانم ها بيشتر از ۱۶ گرم در دسي ليتر باشد، غلظت خون گفته مي‌شود.

وي ادامه داد: افزايش تعداد گلبول هاي قرمز خون و در نتيجه ايجاد غلظت خون باعث مي شود جريان خون به سمت اندام هاي بدن کاهش يابد و گاهي نيز لخته هاي خون تشکيل مي شوند.

مدير پايگاه انتقال خون استان چهارمحال وبختياري تصريح کرد: بسياري از افراد هنگام خون دادن، خون روشن را دليل بر رقت آن و خون تيره را دليل بر غلظت آن مي دانند، در حالي که اين تصور اشتباه است، زيرا نمي توان غلظت خون را از طريق چشم غير مسلح تشخيص داد و هيچ گاه تيره بودن خون دليل بر غلظت آن نيست، چون خوني که از فرد گرفته مي شود از وريد است و خون وريدي به دليل کمبود اکسيژن اغلب تيره است.

دکتر شمسي پور در خصوص پايگاههاي فعال انتقال خون در استان گفت: در شهرکرد، بروجن از ساعت ۸ صبح الي ۱۳ و در شهرستان فارسان روزهاي دوشنبه و چهارشنبه فعاليت خونگيري از مراجعين انجام مي شود .

وي گفت: متاسفانه در استان اکيپ سيار ويژه خون گيري از مردم وجود ندارد ولي در صورت نياز و شرايط بحراني اين آمادگي هست که با تخت هاي سيار اقدامات لازم صورت گيرد.

شمسي پور افزود: در شهر بن پايگاه ثابت انتقال خون وجود دارد ولي بدليل عدم استقبال مردم و نبود پزشک اين پايگاه تعطيل است و متاسفانه در سازمان انتقال خون استان مشکل کمبود پزشک وجود دارد که اگر مشکل کمبود پزشک رفع شود پايگاه انتقال خون شهر بن نيز راه اندازي خواهد شد.

وي ادامه داد: اگر مشکل کمبود پزشک حل شود علاوه بر صبح ها در بعدازظهرها نيز آماده خدمت رساني به مردم خواهيم بود.

مدير پايگاه انتقال خون استان چهارمحال وبختياري در خصوص کمبود خون گفت: در بيمارستانهاي استان کمبود خون وجود ندارد و مازاد خون استان به شهرهاي اهواز و بندرعباس نيز ارسال مي شود .

دکتر شمسي پور افزود: متاسفانه تخت هاي موجود در اين سازمان از استاندارد لازم برخوردار نيستند و ما نتوانسته ايم مجوز ايزو را تاکنون دريافت کنيم.

وي تعداد تخت هاي موجود را هشت الي ده تخت اعلام کرد و افزود: هر چند مشکلي نيست ولي با توجه به استقبال مردم استان کمبود تخت احساس مي شود.

مدير پايگاه انتقال خون استان چهارمحال وبختياري در خصوص نوع خون هاي گرفته شده گفت: بيشترين خوني که تاکنون گرفته شده است گروههاي o مثبت و A مثبت هستند.

دکتر شمسي پور با بيان اينکه از مسئولين انتظار مي رود اين سازمان را از نظر تجهيزات خون گيري و تجهيزات آزمايشگاهي مانند تخت خونگيري و ... حمايت کنند گفت: با اين کار باعث مي شوند خدمات به مراجعين با رضايت بيشتري همراه باشد.

وي در پايان با تاکيد بر اينکه از خون اهداء کنندگان بصورت رايگان آزمايش هاي متعددي همچون هپاتيت ، سفليس و ايدز انجام مي شود اضافه کرد: در اين مرکز روزانه بين ۷۰ تا ۹۰ نفر مراجعه کننده وجود دارد.


انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۵:۴۰

2 Jan 2020