۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۳۱۲۹۰
جهانبین نیوز گزارش می دهد

خستگی سیب‌زمینی‌کاران از دو ماراتن با دولت

باید در این زمینه اقدامی جدی صورت بگیرد چون سیب‌زمینی‌کاران از دو ماراتن با دولت خسته شده‌اند و اگر دولت به داد آن‌ها نرسد شاید تا چند سال آینده دیگر کسی رغبت نکند وارد کار کشاورزی شود و به گفته خود کشاورزان تا چند سال آینده پرونده کشاورزی در این چهارمحال و بختیاری بسته می‌شود.
خستگی سیب‌زمینی‌کاران از دو ماراتن با دولت
به گزارش جهانبین نیوز؛ کشاورزی در هر کشور اصلی مهم و اساسی است و از نقاط استراتژیک برای هر کشوری به حساب می‌آید چون اگر کشوری بخواهد مستقل بوده و به کشورهای دیگر وابستگی نداشته باشد باید در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد.

اگر نگاهی به روند توسعه‌یافتگی کشورها بیاندازیم می‌بینیم که استارت کار از کشاورزی خورده شد و تامین غذای مردم در صدر امور در این کشورها قرار گرفته است چون کشور خودکفا در تولید موادغذایی می‌تواند راه را بر بسیاری از تحریم‌ها ببندد.

در ایران هم اگر بخواهیم به خودکفایی برسیم باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حمایت از کشاورزان بسیار مهم است اما متاسفانه در چند سال اخیر نه‌تنها شاهد این حمایت‌ها نبودیم بلکه گاها شاهد مشکلات بزرگی هستیم که تماما بر دوش خود کشاروز است و مشکلات عدیده بر سر راه کشاورزان، آن‌ها را به انتهای خط رسانده است.

کشاورزان چهارمحال و بختیاری هم به تبع کل کشور با مشکلاتی چون خشکسالی، نبود لوازم و تجهیزات برای کشاورزی، نبود بازار فروش، عدم حمایت دولت، حضور واسطه‌ها برای فروش محصولات و... دست به گریبان هستند و مشکلات زیادی بر سر راه آن‌ها وجود دارد و نیازمند کمک هستند.

از آنجایی که در فصل برداشت سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری قرار گرفته‌ایم و به دلیل اینکه بر سر راه سیب‌زمینی‌کاران در این استان مشکلاتی وجود دارد در ادامه گفت‌وگویی با چند سیب‌زمینی‌کار فرادنبه‌ای صورت گرفته است که متن مصاحبه در زیر آمده است:

دولت برای حمایت از سیب‌زمینی‌کاران هیچ قاعده و اصلی ندارد

افراسیاب زمانی فرادنبه‌ای یکی از کشاورزان شهرستان بروجن در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بذر مورد استفاده برای سیب‌زمینی‌کاران هزینه‌های زیادی دربر دارد و اگر سیب‌زمینی‌کاران بخواهند از بذرهای وارداتی (کلاس SE) استفاده کنند باید برای هر کیلو بذر حدود ۲۰ هزار تومان وجه پرداخت کنند.


وی ادامه داد: اگر بذر وارداتی یک سال کشت شود بعد از برداشت قیمت، ۱۰ برابر کاهش یافته و به هر کیلو ۲ هزار تومان می‌رسد که باز هم اگر بخواهیم بین بذر خریداری شده و محصول فروخته شده مقایسه‌ای صورت دهیم تفاوت‌های فاحشی را شاهد خواهیم بود.


زمانی با بیان اینکه متاسفانه سیب‌زمینی‌کاران در فرادنبه در چند سال اخیر بسیار متضرر شدند و بسیاری از آن‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌ و برای فرار از ورشکستگی مجبور به فروش تراکتور، زمین و... نیز شده‌اند افزود: متاسفانه دولت برای حمایت از کشاورزان هیچ قاعده و اصلی ندارد.

وضعیت سیب‌زمینی‌کاران در سال ۹۵ وخیم‌تر از سال ۹۴

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر دولت کشاروزان و به‌ویژه سیب‌زمینی‌کاران را حمایت نکند، خشکسالی آن‌ها را منقرض خواهد کرد چون خشکسالی‌ها باعث کاهش محصول سیب‌زمین شده و نبود بازار مناسب برای فروش و عدم حمایت دولت باعث شده است سیب زمینی که بذر آن را هر کیلو ۲ هزار تومان خریداری کردند امروز به نرخ ۳۰۰ تومان به فروش برسانند.


این سیب زمینی‌کار فرادنبه‌ای ادامه داد: اگر قیمت سیب زمینی را با سال گذشته مقایسه کنیم باید بگویم امسال وضعیت وخیم‌تر از سال گذشته است چون ما سال ۹۴ سیب زمینی را به قیمت ۷۰۰ نیز به فروش رساندیم و کاهش قیمت به مرور زمان صورت گرفته اما امسال بیشترین قیمت ۳۰۰ تومان بوده و باید بگویم همه سیب‌زمینی‌کارارن در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

سیب‌زمینی‌کاران در دولت یازدهم بسیار متضرر شدند

محمدرضا ربیعی یکی دیگر از سیب زمینی‌کاران فرادنبه‌ای در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امسال سیب زمینی هر کیلو ۳۰۰ تومان و گاهی ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این درحالی است که کشاورزان بذر را هر کیلو ۲ هزار تومان خریداری می‌کنند.


وی ادامه داد: دولت باید در این عرصه وارد عمل شود چون در این زمینه نقش کلیدی دارد و می‌تواند با خرید تضمینی، پرداخت بیمه، پرداخت وام‌های کم‌بهره و... از مشکلات سیب‌زمینی‌کاران بکاهد اما متاسفانه ما کشاورزان در دولت یازدهم بسیار متضرر شدیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند با همکاری با کشاورزان و کمک به آن‌ها بسیار در این زمینه راه‌گشا باشد و راه ضرر را بر سیب‌زمینی‌کاران ببندد و با استفاده از سیاست‌های تشویقی در بحث صادرات به تقویت این موضوع پرداخته، با کمک‌های مقطعی کمی بار از دوش کشاورزان بردارد.


با مشکلات پیش رو، امسال باید منتظر ورشکستگی سیب‌زمینی‌کاران باشیم

وی یادآور شد: اما امسال نه‌تنها مشکلات سال قبل مرتفع نشده بلکه ما با مشکلات بیشتری مواجهیم چون سال گذشته خرید گندم و جو تضمینی بوده اما امسال از این موضوع هم خبری نبود و کار به جایی رسیده که همه کشاورزان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.


وی با شاره به خشکسالی‌های اخیر در این استان و شدت این خشکسالی‌ها در بروجن ادامه داد: محصولات ما بیمه خصوصی و دولتی هستند و ما برای رفع این مشکل اقدام به بیمه محصولات کرده‌ایم.

بدقولی‌های دولت در پرداخت حق بیمه سیب‌زمینی‌کاران، به بخش خصوصی هم سرایت کرده

ربیعی اضافه کرد: بیمه بخشی از بدنه دولت است و از آنجایی که بارها دولت در پرداخت بیمه کشاورزان بدقولی کرده دیگر نباید انتظاری از بخش خصوصی داشته باشم چون وقتی دولت بدقولی کند چه انتظاری از بخش خصوصی است و به دلیل هیمن بدقولی‌های بوده که ما دو سال است بیمه دریافت نکرده‌ایم و این نیز یکی دیگر از مشکلات کشاورزان و سیب زمینی‌کاران است.


وی گفت: اگر کشاورزی با همین روند و اوضاع پیش رود تا چند سال آینده پرونده کشاورزی و کشت سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری بسته می‌شود و دیگر نباید انتظار فعالیت در این عرصه را از سوی کسی داشته باشیم.

ربیعی یادآور شد: سیب‌زمینی‌کاران ترجیح می‌دهند وارد عرصه‌هایی شوند که ضرر نکنند چون در سال‌های اخیر کشاورزان وام‌هایی را دریافت کردند که به دلیل کاهش درآمد نتوانسته‌اند اقساط را پرداخت کنند و این بدهی‌ها درحال نابود کردن کشاورزان است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ باید در این زمینه اقدامی جدی صورت گیرد چون سیب‌زمینی‌کاران از دو ماراتن با دولت خسته شده‌اند و اگر دولت به داد آن‌ها نرسد شاید تا چند سال آینده دیگر کسی رغبت نکند وارد کار کشاورزی شود و به گفته خود کشاورزان تا چند سال آینده پرونده کشاورزی در این چهارمحال و بختیاری بسته می‌شود.

گزارش از مرضیه نظری زاده

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۸:۲۳

27 Dec 2019