۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۹۶۷۰
برای درمان اختلالات شناختی؛

دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای ساخته شد

دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای برای درمان اختلالات شناختی و بیماری ها در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.
دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای ساخته شد
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر فرزاد توحیدخواه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با تحریک متمرکز اعلام کرد: با حمایت ستاد علوم شناختی، دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای برای درمان اختلالات شناختی و بیماری ها در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.

وی گفت: تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای یکی از روش های مورد مطالعه برای درمان اختلالات شناختی و انواع بیماری­ها است و نتایج حاصل از انجام آزمایشات تاکنون بسیار امیدوار کننده می باشد.

مجری طرح پژوهشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در حوزه علوم شناختی افزود: در این روش، دو یا چند الکترود بر روی پوست سر قرار می­ گیرد و جریان الکتریکی بسیار ضعیفی درحد یک الی دو میلی ­آمپر به سر اعمال می­ شود و نواحی مغزی بین این دو الکترود را تحریک می­ کند.

توحید خواه با بیان اینکه تحریک فراجمجمه ای با جریان الکتریکی دارای کاربرد های بالینی و توانبخشی است ، تصریح کرد: با توجه به نتایج حاصل از تاثیر مثبت این روش درمانی، امروزه تحقیقات گسترده­ ای در شناخت نحوه اثر آن، افزایش کارایی و اثرگذاری و همچنین امکان بکارگیری آن برای درمان دیگر بیماری­ها و اختلال­های عصبی-شناختی در حال اجرا است.

مجری این طرح پژوهشی خاطر نشان کرد: در راستای توسعه این روش درمانی و مطالعات تحقیقاتی در داخل کشور، نمونه­ای از یک سیستم تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای با قابلیت تولید انواعی از جریان­های ثابت و متغیر در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری­های شناختی براساس استانداردهای بین المللی طراحی و ساخته شد که از هر حیث قابل رقابت و مقایسه با نمونه­های مشابه خارجی است.

وی اضافه کرد: برای افزایش تمرکز بیشتر جریان بر روی قشر مغز، همچنین نمونه چند کاناله این دستگاه در حال ساخت است، بطوری که افزایش تعداد کانال ها و کوچک تر شدن اندازه الکترود، انعطاف پذیری بیشتری را جهت طراحی پروتکل های اعمال جریان ، برای محققان و درمانگران فراهم می کند و به آنها این امکان را می دهد که با استفاده مناسب الکترودهای تحریک، بتوانند جریان را به طور متمرکزتر به نواحی قشری مغز اعمال کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به اینکه در طراحی و ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای، هشت تن از مهندسان و متخصصان بخش های مختلف مهندسی و پزشکی در مطالعات، طراحی و ساخت آن همکاری و مشارکت داشتند، گفت: همچنین با اجرای آزمایشات متعدد و استفاده از مدل های محاسباتی، راهکارهایی در مورد نحوه تاثیر تحریک الکتریکی این دستگاه بر بیماری هایی نظیر پارکینسون و یا کاهش دردهای عصبی ارائه شده است.

وی همچنین گفت: با توجه به قابلیت منحصر به ­فرد دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در ذخیره­سازی تغییرات مقدار مقاومت درحین تحریک، با بررسی الگوی این تغییرات در افراد مختلف، مدل هایی جهت ایجاد تمایز بین افراد پاسخگو و غیرپاسخگو به تحریک الکتریکی فراجمجمه ای ارائه شد که نتایج حاصله از آزمایشات و مطالعات به توسعه دانش در این حوزه منجر خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۱:۱۳

3 Feb 2020