۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۲۹۱۰
بررسی عملکرد اداره کل ارشاد اسلامی در پیشرفت و تعالی فرهنگ چهارمحال و بختیاری

آقای مدیرکل برای فرهنگ استان چه کردید؟

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول مستقیم فرهنگ این استان بعد از سالها مدیریت در دولت احمدی نژاد و اکنون در ماههای پایانی مدیریتش در دولت روحانی اکنون باید پاسخگوی هر آنچه برای فرهنگ استان کرده است باشد.
آقای مدیرکل برای فرهنگ استان چه کردید؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ برنامه ريزي و اجراي سياست هاي مناسب براي حوزه هاي گوناگون سياسي و اجتماعي در چارچوب نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تنها با لحاظ كردن اهداف و آرمان هاي واقعي نهفته در ارزش هاي والاي انقلاب اسلامي ممكن خواهد بود.

یکی از مهم ترین کارکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مهندسی فرهنگی است يعني مشخص كند كه فرهنگ ملي و استانی، یعنی همان فرهنگ عمومي که در درون انسان ها و جامعه به وجود مي آيد چگونه بايد باشد چه کم و کاستی هایی دارد.

ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی، به دلیل ابعاد گسترده آن، باید ورودی کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبردی و در یک کلام حرکتی جهادی باشد. تعبیری که از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد استفاده قرار گرفت و نهایتاً سال ۱۳۹۳ با آن نامگذاری شد.

«واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم تر نباشد و اگر خطرناک تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛… واقعاً یک میدان کارزار است اینجا»  چنین راهبرد ویژه ای نیازمند طرح یک مختصات خاص برای فعالیت های فرهنگی است. بدون در نظر گرفتن نیازها و لوازم مورد نیاز برای فعالیت های فرهنگی، نمی توان به پایان مطلوب آن ها دل بست.

با نگاه اصولی به عملکرد متولیان فرهنگ و با تایید این مطلب که امور مربوط به فرهنگ را نباید صرفا از دستگاههای دولتی مطالبه کرد و سایر مراکز مرتبط با فرهنگ را هم باید مورد مطالبه و سوال نسبت به عملکردشان قرار داد؛ اکنون در پایان عمر دولت و در آستانه ی تغییر و تحولاتی که در استان در حال شکل گیری است عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید به طور اصولی مورد بررسی قرار گیرد.

چندی پیش رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس از یک ولنگاری فرهنگی نام بردند و فرمودند"در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولیدِ کالایِ فرهنگیِ مفید که کوتاهی میکنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی میکنیم" از طرف دیگر باید گفت اشاره رهبری به «عقب نشینی برخی مسئولان فرهنگی از تصمیمات خود با برخی فشارها»، حاکی از آن است که رهبر انقلاب، عملا به مسئولان عالی‌رتبه نظام و بویژه سران قوا گوشزد می‌فرمایند که کشور نیاز به «مسئولان فرهنگی شجاع و مسلّط» دارد.

مردم استان ما با وجود فرهنگ ناب و غنی خود بخصوص فرهنگ اصیل بختیاری که داشتن چنین صبغه ی تاریخی و انقلابی موجب افتخار و سر بلندی برای جوان و پیر این استان است؛ از داشتن مسئولان فرهنگی دلسوز و شجاع و مسلط در این سالها بی بهره بودند اکنون جوانان این استان به لطف بی توجهی مدیران فرهنگی استان با مفاخر، تاریخ و ظرفیت های استان هیچ آشنایی ندارند در این سالها هیچ مسئولی برای ریل گذاری اعتلای فرهنگ این استان تلاشی نکرده است.

 
 
برای فرهنگ استان چه کردید؟

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری به عنوان مسئول مستقیم فرهنگ این استان بعد از سالها مدیریت در دولت احمدی نژاد و اکنون در ماههای پایانی مدیریتش در دولت روحانی اکنون باید پاسخگوی هر آنچه برای فرهنگ استان کرده است باشد.

شاید جز معدود استانهایی باشیم که شورای فرهنگ عمومی استان به دلیل بی تدبیری و ایجاد فضای تقابل با نماینده ولی فقیه استان توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسائلی همچون کنسرت های مسئله دار تعطیل شده است.

این پافشاری جناب مدیر کل بر برگزاری کنسرتهایی  با حواشی بسیار، آن هم با وجود داشتن موسیقی غنی محلی بختیاری در استان جدا جای تامل دارد.

هیچ تلاشی از سوی اداره ارشاد برای پیشرفت موسیقی بختیاری و شناساندن این ظرفیت عظیم در کشور صورت نپذیرفت.

بجای حمایت از کنسرت ها موسیقی اصیل بختیاری را به مردم معرفی کنیم

اگر این اهتمامی که آقای مدیر کل و دوستانشان در اداره ارشاد پیرامون برگزاری کنسرتهای پاپ در استان داشتند اندکی بر روی موسیقی بومی محلی استان می گذاشتند اکنون شاهد خبرهای خوبی در عرصه ی موسیقی محلی بودیم وچه استعدادهایی که در این میان رشد پیدا می کرد.

علاوه بر این در بحث هنر اداره ارشاد استان دچار یک جشنواره زدگی شده است که به جای پرداختن به نگاه بلند مدت و سیاست گذاری برای هنر استان به برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره امام رضا (ع) پرداخت که دستاوردی برای استان نداشت جز نمایان کردن هرچه بیشتر ضعف مسئولین استان در برگزاری یک جشنواره که بسیاری بر آن اذعان کردند.

حمایت از رسانه ها یکی از وظایف ارشاد اسلامی است، فضای  نقد را آزاد کنید

علاوه بر تمام این موارد آنچه  در این سالها بر اصحاب رسانه و مطبوعات گذشت عدم حمایت آقای مدیر کل از آنان و مظلومیت اصحاب دلسوز رسانه های استانی بود.

اوضاع بی سر و سامان فضای رسانه ای استان که صرفا بخاطر عدم اهتمام آقای کارگران به رسیدگی به این اوضاع حاصل شد؛ مدیران برخی دستگاه های اجرایی را بر آن داشت که پای هر منتقدی را که نسبت به عملکرد آنان نقدی وارد کند را به بهانه های واهی به دادگاه بکشانند؛ یعنی فضای استان در این دوران مدیریت  به جایی رسیده است که برخی مدیران بجای پاسخگوئی نسبت به عملکردشان، تمام تلاش خود را در بستن دهان منتقدان بکنند.


اکنون کار بدان جا کشیده است که مدیران کوچکترین نقدی را بر نمی تابند و برخی خبرنگاران و اصحاب رسانه غالب وقت خود را در مسیر دادگاهها به سر می برند.

در این میان اندک نشریات که فضا را برای کار اقتصادی مناسب دیدند فارغ از رسالت اصلی خود از این فضای غبار آلود حداکثر استفاده راکرده و پول های آن چنانی در غالب فاکتورها ،آگهی ها و ریپورتاژ آگهی هایی با قیمت های باور نکردنی و فوق تصور به جیب زدند عدم تلاش اداره ارشاد برای شفاف سازی سیستم آگهی ها و عدالت در توزیع آن، بسیاری از نشریات را از این ظرفیت و حق مسلم انان محروم کرد.

حمایت اداره کل ارشاد اسلامی از فیلم ساز نجومی

در بخش فیلم سازی اداره ارشاد اسلامی نه تنها هیچ تلاشی برای پرورش استعداد فیلم سازان جوان استان نکرد که بعد از گذشت مدتی از انتشار اسناد حمایت اداره کل ارشاد اسلامی از فیلم ساز نجومی و کلیپ سازی برای ادارات با رقم های کلان هنوز هیچ پاسخی از جانب آقای مدیر کل و استاندار محترم پیرامون این موضوع شنیده نشده است چگونه برخی فیلم سازان صاحب فکر و اندیشه با سختی و در تنگناهای مالی و تجهیزاتی به کار مشغولند اما برخی بدون حتی یک روز سابقه فیلم سازی آن هم با دریافت مجوز برگزاری دوره های آموزشی اقدام به بستن قرار دادهای آنچنانی می کنند.

چرا مدیر کل ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری پاسخگو نیست؟


نکته ی دیگری که اکنون باید به آن پرداخت عدم پاسخگوئی آقای مدیر کل به رسانه ها و مطبوعات است در این سالها هیچ نشست خبری توسط جناب کارگران برای پاسخگوئی به سوالات و ابهامات خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار نشده است حال آنکه هر ساله مرسوم است مدیران برای پاسخگوئی نسبت به عملکرد خود نشست خبری برگزار کنند اما از جانب مدیرارشد فرهنگی استان این موضوع تاکنون محقق نشده است و جای سوال همچنان باقیست که چرا آقای مدیرکل از پاسخگوئی طفره می رود؟

فارغ از بررسی وضعیت اسف بار فرهنگی استان که تنها به گوشه ای از آن پرداخته شد، اکنون که در آستانه ی انتخابات بحث تغییرات مدیران ارشد استان توسط استاندار مطرح است لازم است این نکته مطرح شود که جناب استاندار اگر به نیت اصلاح وضع موجود قصد تغییر مدیران استان را در پیش گرفته است که با تقدیر از این حرکت مثبت ، نیاز است در عملکرد برخی مدیران کل استان نگاه دقیقتری شود و در ادامه کار برخی مدیران در مناصب حساس بازنگری کرد که تغییر چند فرماندار و یا چند مدیر استانداری تاثیری بر حرکت استان به سوی پیشرفت نخواهد داشت.     

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۵:۳۹

27 Dec 2019