۰
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۲۳۰۹۰
يادداشت:

چراغ سبز روحاني به حضور بانوان در ورزشگاه ها

بهتر است مسئولان به جاي پرداختن به اين موضوع مشکلات اساسي زنان را حل کنند از جمله طلاق، اعتياد و مشکلاتي که زنان بي سرپرست با آن مواجه هستند. برطرف شدن مشکلات و نيازهاي زنان بي سرپرست مقدم تر است يا ورود آنان به ورزشگاه ها؟
چراغ سبز روحاني به حضور بانوان در ورزشگاه ها
به گزارش جهانبین به نقل از کلار، روحاني با وجود اعتراضات مکرر علما مبني بر ورود زنان به ورزشگاه ها و تاکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر حفظ احترام به نظر علما در اين موضوع، اخيرا در نشست خبري با اصحاب رسانه زمينه ورود بانوان در ورزشگاه ها را براي بار ديگر مطرح و چراغ سبزي به اين موضوع نشان داد.

حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران معتقد است: «نبايد حق نشاط و شادي را از زنان کشور گرفت.»

روحاني درباره حضور بانوان در سالن‌هاي ورزشي مي‌گويد: «دولت موظف به اجراي قوانين است. ضمن اينكه حقوق مردم هم بايد حفظ شود. امام در زمينه مسائل فرهنگي يك بن‌بست را باز كردند. خيلي حرف‌ها بود در آغاز انقلاب. بعضي‌ها مي‌گفتند خانم‌ها نبايد در تظاهرات شركت كنند چون صداي‌شان هنگام تظاهرات صداي نامحرم است. آن موقع امام در پاريس بودند و موضع‌گيري شديدي نسبت به اين تفكر كردند.»

روحاني در ادامه تأكيد مي‌كند: «آن موقع كه خانم‌هاي ما بايد رأي بدهند، همه به آنها احترام مي‌گذارند و مي‌گويند فرصت‌هاي برابري داريم اما از انتخابات كه مي‌گذريم مثل اينكه رأي ما عوض مي‌شود. خانم‌هاي ما يعني همه خواهران، مادران و دختران جامعه ما به دين و آيين و فرهنگ خود معتقدند و به آن احترام مي‌گذارند. آنها به عفت و حجاب در چارچوب قانون احترام مي‌گذارند.

نبايد تصور كنيم كه (مردان جامعه) مي‌خواهيم اسلام را پياده كنيم و خدايي ناكرده خانم‌ها مي‌خواهند بر عكس قوانين اسلام حركت كنند. خانم‌ها حتي در بعضي مسائل از مردان پيشتازند. در همه مراسم‌ها و راهپيمايي‌ها اين‌طور است. بايد حق نشاط و شادي و حق زندگي اجتماعي را در چارچوب موازين ديني و قانوني براي همه محترم بشماريم. در اين زمينه در كليات اختلاف‌نظر نيست. ممكن است در مصاديق اختلاف‌نظر باشد.»

در همين خصوص به ذکر چند نکته در اين يادداشت ميپردازيم:

۱-شايد اکثر ما براي تماشاي برخي از مسابقات در ورزشگاه ها حضور يافته ايم و جوي که در آنجا حاکم است را از نزديک ديده باشيم. برخي اوقات فشار روحي و رواني در ورزشگاه ها آنچنان زياد مي شود که منجر به پرخاشگري و استفاده از الفاظ بسيار زشت و نامناسب مي شود. به همين جهت براي حفظ حرمت بانوان شايسته نيست در اين مکان ها حضور يابند.

۲-در برخي از مسابقات ورزشي به جهت اين که مردان پوشش مناسبي ندارند حضور زنان صحيح نيست. هر محيطي که نامن باشد براي بانوان مناسب نيست از همين رو بانواني که علاقمند به مسابقات ورزشي هستند ميتوانند از طريق رسانه ها مسابقات را دنبال کنند.

۳-بهتر است مسئولان به جاي پرداختن به اين موضوع مشکلات اساسي زنان را حل کنند از جمله طلاق، اعتياد و مشکلاتي که زنان بي سرپرست با آن مواجه هستند. برطرف شدن مشکلات و نيازهاي زنان بي سرپرست مقدم تر است يا ورود آنان به ورزشگاه ها؟

۴-تمامي کارشناسان معتقدند با جوي که در ورزشگاه ها حاکم است با شعارها و کارهاي ضد اخلاقي که انجام مي شود حتي حضور جوانها هم مضر است زيرا با رفتن جوانان به ورزشگاه ها قطعا برگشتنشان با هزار مفسده همراه مي شود.

۵-دولت براي جذب راي برنامه خاصي را براي هر طيفي در پيش گرفته است از جمله بحث ورزش و حضور بانوان در ورزشگاه ها. اما آیا جذب راي به هر قيمتي و برخلاف جريان حرکت کردن، سياست درستي است؟

۶-دولت به خوبي ميداند براي حضور بانوان در ورزشگاه ها نياز به مجوز از جانب شوراي نگهبان، مجلس و رضايت مراجع تقليد دارد ولي با پرداختن به چنين موضوعاتي به دنبال منحرف کردن ذهن مردم از مسائل و مشکلات اصلي کشور است.

پاسخ مراجع عظام تقليد در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه ها را با هم مرور ميکنيم:

حضرت آيت الله مکارم شيرازي :
جو حاکم در ورزش گاه ها براي حضور زنان مناسب نيست و شکي نيست که اختلاط جوانان وآزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زيادي از نظر اخلاقي و اجتماعي مي شود؛ اضافه بر اين در بعضي انواع ورزش، مردان پوشش مناسبي در برابر زنان ندارند؛ بنابراين لازم است از حضور در اين برنامه ها خودداري کنند بخصوص اينکه اين برنامه ها را از رسانه ها مي توانند ببيند و حضور آنها ضرروتي ندارد.

حضرت آيت الله صافي :
اگر چه اينجانب مكرّر خطر اختلاط زن و مرد بيگانه و برنامه‌هاي مضرّه‌اي را كه مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغيير شخصيت اسلامي جامعه است تذكر داده‌ و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرايش به آداب غير اسلامي غربي هشدار داده‌ام اكنون كه مؤمنين در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي كشور، سؤال و ابراز نگراني مي‌نمايند حسب الوظيفه حرمت نظر زن و مرد اجنبي را به بدن يكديگر از نظر جميع فقهاي عظام اعلام مي‌نمايم؛ علي هذا حضور بانوان در اين گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي است.
انتظار از مسئولين محترم جمهوري اسلامي اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني‌ها را رفع و موجبات خشنودي قلب مقدس حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمايند. (۱)

حضرت آيت الله علوي گرگاني :
به نظر ما حضور بانوان با توجه به برهنه بودن بخشي از بدن مردان حرام است ضمن اينکه اين موضوع موجب بروز برخي مشکلات اخلاقي نيز خواهد شد و به دولت نيز تذکر داده شده است.

حضرت آيت الله گرامي :
حضور بانوان در وزرشگاه ها با توجه به اختلاط در جايگاه ها و رفت و آمد با مردها و اينکه نگاه ها احيانا به بدن هاي نيمه عريان ورزشکاران مي افتد و عواقب خوب اخلاقي ندارد ، جايز نمي باشد

حضرت آيت الله نوري همداني :
جائز نيست.


انتهاي پيام/۱۰۲۴ج/۵۴۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

z
تو کار رییس‌جمهور مملکت دخالت نکنید
mamal
اون افراد ی که دیگران را نیز همسنگ خود میدانند بهتر است در خانه خود زمین گیر شوند بانوان ما صلاح خود بهتر دانند.
حس
فعلا روحانی رییس جمهوره با رای این ملت

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۸:۱۷

11 Jan 2020