۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۳۶۴۸۳
مجری طرح کشت چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

صرفه‌جویی 40 درصدی مصرف آب در طرح نشاء چغندرقند

مجری طرح کشت چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در سفر به فارسان از صرفه‌جویی 40 درصدی مصرف آب در طرح نشاء چغندرقند و به ازای هر هکتار سه نفر اشتغال‌زای خبر داد.
صرفه‌جویی 40 درصدی مصرف آب در طرح  نشاء چغندرقند
به گزارش جهانبین نیوز، علي يزداني در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار در بازديد از نشاءهاي چغندرقند در شهرستان فارسان گفت: این نشاءها در سطح پنج هکتار کشت شد و در استان براي اولين بار 10 هکتار به کشت نشائي اختصاص داشتم.

وي خاطرنشان کرد: با کشت نشائي مي‌توانيم 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي کنيم که مزيت‌هاي فراوان ديگری هم دارد ازجمله کشت يکنواخت مزرعه و مبارزه با آفت‌ها که اميدواريم بتوانيم برداشت‌هاي چشم‌گير و قابل‌توجهي را از اين طريق شاهد باشيم.

حدود 750 هکتار از محصولات مختلف که به‌صورت نشائي کشت مي‌شود

یزدانی در ادامه افزود: با توجه به کمبود آب و تغيير الگوي کشت هدف سازمان جهاد کشاورزي اين است که کليه محصولات به‌جز گندم و جو و سيب‌زميني به سمت کشت نشائي سوق داده شود و در سال جاري حدود 750 هکتار از محصولات مختلف که به‌صورت نشائي کشت مي‌شود.

وي بيان کرد: تهيه کشت نشاء چغندر قند به دو روش انجام مي شود که مي توان به روش پيتر پات و روش ريشه لخت انجام مي شود که  پيتر پات کاغذهايي است که نشاء چغندر قند در آن پرورش و با همان کاغذ به زمينهاي اصلي کشت منتقل مي شود که اين روش در ايران کاربردي نيست اما در کشت نشايي ريشه لخت که در ايران بصورت بومي اين محصول کشت مي شود  در هيچ جاي ديگر دنيا مرسوم نيست.

یزدانی اظهار داشت: درکشت مستقيم از اوايل ارديبهشت تا اواسط خرداد کشت داريم اما درکشت نشائي به ازاي هر يک هکتار خزانه براي 10 هکتار کشت مستقيم مي‌توانيم نشاء داشته باشيم و باعث صرفه‌جويي 20 تا 30 در صد در مصرف آب داشته باشيم.

انتهاي پيام/590پ
مرجع : پایگاه خبری تحلیلی پیرغار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۰۰:۱۳

31 Jan 2020