۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۲۱۸۰۳

کری: اگر درباره فکت شیت به ما شک دارید، به روس ها رجوع کنید

من پای تک تک چیزهایی که گفته‌ام و علنی آنها را اعلام کردم، می‌ایستم. توافق موقت [توافق ژنو] را هم که نگاه کنید، می‌بینید آنها تفسیر متفاوتی را مطرح کردند اما وقتی پای اجرای توافق به میان آمد، آنچه که ما مطرح کرده بودیم، اجرا شده و پیش رفت.
کری: اگر درباره فکت شیت به ما شک دارید، به روس ها رجوع کنید
به گزارش جهانبین به نقل از رجا نیوز، استنکاف تیم مذاکره کننده ایران از انتشار فکت شیت و روایت ایرانی از مذاکرات و توافق لوزان، سبب شده است تا روایت مخدوش طرف امریکایی به تدریج به عنوان روایت رایج و صحیح مورد قبول قرار گرفته و حتی طرف های دیگر این مذاکرات نیز روایت امریکا را به عنوان روایت رسمی و اصلی از توافقات صورت گرفته در نظر بگیرند، به نحوی که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز متن کاخ سفید را صحیح و دقیق نامیده است.

یک هفته پس از صدور بیانیه لوزان و در شرایطی که تیم مذاکره کننده ایران با وجود تاکید افکار عمومی و مجلس از صدور فکت شیت ایرانی استنکاف می کند، جان کری وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با برنامه "این هفته" (This Week)، در پاسخ به انتقادات و فشار مطرح‌شده از سناتورهای جمهوری خواه درخصوص آنچه طرف آمریکایی در مورد تفاهمات به دست آمده در شهر لوزان سوئیس منتشر کرد، با دفاع از "فکت شیت" آمریکایی گفت: واقعیاتی که مولفه‌ها (تفاهم لوزان) بر آن بنا شده، واقعیات هستند. دیروز روس ها نیز در قالب یک بیانیه گفتند که فکت شیت و یا حقایقی که توسط ایالات متحده امریکا بیان شد اطلاعات قابل اعتماد و صحیحی می باشد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: من پای تک تک چیزهایی که گفته‌ام و علنی آنها را اعلام کردم، می‌ایستم. توافق موقت [توافق ژنو] را هم که نگاه کنید، می‌بینید آنها تفسیر متفاوتی را مطرح کردند اما وقتی پای اجرای توافق به میان آمد، آنچه که ما مطرح کرده بودیم، اجرا شده و پیش رفت.

کری همچنین در مصاحبه با CBS تصریح کرد: روسها نیز – کسانی که جز متحدان سنتی ما به شمار نمی آیند – در مورد آنچه که ما در قالب اطلاعات مان {فکت شیت} منتشر ساختیم گفتند هم صحیح و هم قابل اعتماد است. 

صحبت های جان کری در پی مصاحبه اخیر سرگئی رایباکوف معاون وزیر خارجه روسیه با خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز شنبه ۲۲ فروردین امسال صورت گرفته است که در این مصاحبه اعلام کرده است که متن منتشره توسط آمریکا صحیح است. وی در این مصاحبه گفت:


WHITE HOUSE'S INFORMATION ABOUT DETAILS OF LAUSANNE AGREEMENTS ON IRAN NUCLEAR PROGRAM IS TRUE»

اطلاعات منتشر شده توسط کاخ سفید در مورد جزئیات توافق لوزان صحیح می باشد»

صحبت های کری و ریباکوف در حالی صورت می گیرد طرفین مذاکرات در لوزان ادعا کرده اند که به توافق در مورد پارامترهای کلیدی توافق نهایی دست یافته اند اما تا به حال و پس از گذشت دو هفته از انتشار بیانیه لوزان هیچ گونه جزئیات دقیق و حقوقی از جزئیات تفاهم هسته ای به جز متنی که کاخ سفید منتشر نموده که درآن صراحتا ادعا کرده است که متن توافق شده "پارامترهای کلیدی" توافق نهایی است در دسترس نیست و تیم ایرانی نیز در حال حاضر برخلاف فرموده رهبری از ارائه جزئیات بیشتر در این باره استنکاف ورزیده است. بگونه ای که در سکوت خبری ظریف به این مطالبه مردمی، عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که فعلا ما بنای ارائه فکت شیت مکتوب را نداریم.

با این وصف تیم دیپلماسی هسته ای برای پایان دادن به تناقضات، شبهات و ابهامات جدی موجود و شفاف سازی افکار عمومی لازم است هر چه سریعتر با تکذیب رسمی فکت شیت امریکایی و انتشار گزاره برگ تفسیری خویش از تفاهمات شکل گرفته در مذاکرات هسته ای لوزان، از روند به رسمیت شناخته شدن فکت شیت امریکایی جلوگیری کند.
 

انتهای خبر/۱۰۲۴ج

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۲:۵۱

30 Dec 2019