۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
کد مطلب : ۱۸۴۷۴
برای اولین بار از زمان تسخیر لانه جاسوسی

رویترز: بوئینگ به ایران محصولات مرتبط با هواپیما فروخت

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ به ایران محصولات مرتبط با هواپیما فروخته است.
رویترز: بوئینگ به ایران محصولات مرتبط با هواپیما فروخت
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از تسنیم، شرکت هواپیماسازی بوئینگ روز چهارشنبه اعلام کرد به شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» اطلاعات فنی مرتبط با هواپیما فروخته است. به نوشته رویترز، این اولین مبادلات اعلام شده بین یک شرکت هواپیماسازی آمریکایی و ایران از سال ۱۹۷۹ است.

ایران و شرکت‌های هواپیماسازی آمریکایی از ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۵۸، یعنی از زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا با یکدیگر مرودات تجاری نداشته‌اند.

این شرکت هوافضا و دفاعی مستقر در ایالت شیکاگو در اسناد خود در روز چهارشنبه اعلام کرده به منظور کمک به شرکت ایرانی «ایران‌ایر» به این شرکت دفترچه‌های راهنمای هواپیما، نقشه، نقشه‌های ناوبری و اطلاعات فروخته است.

محصولات فروخته شده به ایران قطعات یدکی هواپیما را شامل نبوده است. این در حالی است که به نوشته رویترز، گمان آن می‌رفت که فروش قطعات یدکی در دستور کار شرکت بوئینگ قرار داشته باشد زیرا هواپیماهای قدیمی بوئینگ و هواپیماهای ایرباس که در سال ۱۹۷۸ به ایران تحویل داده شده در در ناوگان هوایی ایران وجود دارند.

دو شرکت‌ بزرگ هواپیماساز، موتور و قطعه‌ساز «بوئینگ» و «جنرال الکتریک» آمریکا در ماه آوریل اعلام کردند که از اداره کنترل دارایی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز صادرات قطعات هواپیماهای تجاری به ایران را دریافت کرده‌اند.

به نوشته رویترز، شرکت بوئینگ گفته ممکن است در آینده به ایران قطعات یدکی هم بفروشد اما از اظهارنظر بیشتر در این باره خودداری کرده است.

سخنگوی بوئینگ در ماه آوریل تاکید کرد که مجوز فروش قطعات تنها اجازه فروش قطعات هواپیماهای مسافربری را می دهد که پیش از سال ۱۹۷۹ به ایران فروخته شده و بوئینگ اجازه نخواهد داشت در ارتباط با هواپیماهایی که پس از این تاریخ به ایران فروخته شده، معامله ای با ایران انجام دهد.

او همچنین گفت قطعاتی که این مجوز اجازه فروش آنها را صادر کرده به آن دسته از قطعات محدود می‌شوند که برای ایمنی پروازها ضروری‌اند.

شرکت جنرال الکتریک هم که بزرگترین قطعه‌ساز هواپیما در جهان است آن زمان گفت اجازه یافته تعدادی از موتورهای هواپیماهای فروخته شده به ایران را بازرسی و تعمیر کند. آن مجوز به خاطر تخفیف موقتی تحریم ها براساس توافق مقدماتی ژنو میان ایران و گروه پنج به علاوه برای حل اختلافات مربوط به برنامه اتمی ایران ممکن شد.

معامله بوئینگ با ایران باعث ایجاد ۱۲۰ هزار دلار دآمد و حدود ۱۲ هزار دلار سود برای این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ شد. آمریکا با طرح ادعاهای بی‌اساس درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک را از تعامل با ایران محروم کرده است. تحریم های آمریکا در سالهای گذشته اجازه نوسازی و ترمیم ناوگان هواپیماهای مسافربری را به این کشور نداده است.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۱۷:۰۲

13 Feb 2020