۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۴۸۵۴
مدير باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد:

نزديک به 700 گونه گياهي در کلار شناسايي شده است

مدير باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد گفت: هرساله قريب 20 هزار واحد دامي و دامداران روستايي ساکن و عشاير، مراتع کلار را مورد بهره‌برداري قرار مي‌دهند و نزديک به 700 گونه گياهي در کلار شناسايي شده.
نزديک به 700 گونه گياهي در کلار شناسايي شده است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد؛ مدير باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد با اعلام اين خبر گفت: کوه کلار از جمله ارتفاعات زاگرس است که به صورت شرقي و غربي امتداد دارد و سمت شرق آن از گردنه­ي تنگ وستگان شروع و به سمت غرب امتداد يافته است و نهايتاً در جنوب شهر ناغان در گردنه‌اي به نام همين شهر ختم مي‌شود.


اعظم بيگي خردمند افزود: کلار از شمال به تالاب‌هاي گندمان، چغاخور، علي آباد و سولگان منتهي است و در واقع وجود تالاب­هاي فوق که بصورت زنجير وار به هم پيوسته و مأمن و زيستگاه بيش از ۳۰۰ هزار پرنده بومي و مهاجر، آبزي، کنار آبزي بوده و مديون وجود ارتفاعات برف­گير کلار است.


وي اظهار داشت: کلار علاوه بر تأمين آب تالاب­هاي ياد شده که هريک به تنهايي چون نگين انگشتري از بابت تنوع زيستي، گردشگري و زيبا شناسي بر تارک اين خطه از ايران مي‌درخشد، درضلع جنوبي نيز ذخيره گاه ژنتيکي جنگل‌هاي ارس را در دامن خود پرورده و کلار از لحاظ تنوع ژنتيکي و فلور اين ديار بي نظير است.


به گفته ي مدير باشگاه پژوهشگران جوان کلار نعمت بزرگ خداوندي است که به مردم اين منطقه ارزاني شده، وجود درياچه­ ي زيبا و منحصر به ­فرد قزل گل با مساحت ا۱۴۲ هکتار در ارتفاعات بالاي ۲۲۰۰ متر اين کوه و تالاب­هاي چال تر و چال خشک مشرف در آنجا و جاري بودن قريب چهل چشمه بزرگ از اقصي نقاط منطقه و تمرکز مراکز جمعيتي جمعيتي در دامنه‌هاي و اضلاع اربعه ارتفاعات آن ارتزاق و تأمين معيشت اهالي و ساکنين روستاهاي دامنه‌هاي کوه کلار را باعث شده است.



دکتر بيگي خردمند تصريح کرد: هرساله قريب ۲۰ هزار واحد دامي و دامداران روستايي ساکن و عشاير، مراتع کلار را مورد بهره‌برداري قرار مي‌دهند و نزديک به ۷۰۰ گونه گياهي در کلار شناسايي شده که قريب ۵۰ گونه­ ي آن در علم پزشکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که از آن جمله مي‌توان به گياهاني هم­چون شاه تره، چز، مخلصه،کافور کوهي، پرسياوشان ،افسنطين، بومادران، تره کوهي، زرين گياه،گلنار، مرزه­کلاري، زالزالک، محلب، گل سنبله­اي، ريواس و … ياد کرد، که اهميت اين منطقه را دو چندان کرده است.


به همين منظور باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد بازديد علمي از اين منطقه­ ي ويژه و منحصر به فرد را براي اعضاي خود فراهم کرد که طي آن اعضا با موقعيت منطقه، پوشش گياهي و به ويژه گياهان دارويي منطقه آشنا شدند.


مدير باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد گفت: با توجه به رويکرد باشگاه پژوهشگران جوان و پوشش گياهي غني منطقه کلار بازديدهايي از اين دست براي دانشجويان و اعضاي باشگاه بسيار کاربردي و آموزنده بوده و الهام بخش تحقيقات و پژوهش­هاي اعضاي باشگاه پژوهشگران جوان خواهد بود.


دکتر اعظم بيگي خردمند در پايان بيان داشت: دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي حائز شرايط عضويت مي­توانند با ارسال درخواست عضويت خود، در سايتwww.bpj.ir از امکانات آموزشي و علمي اين باشگاه استفاده کنند.



انتهاي پيام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۱۰:۱۴

2 Jan 2020