۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۲۳۲۸۹
در وردنجان؛

سحرخواني، آئيني که در حال فراموشی است

در روستاي وردنجان، صداي سوز عاشقي سحرخوانان اين ديار است که سکوت کوچه هاي دلنشين را مي شکند و مردم را براي سحري بيدار مي کند
سحرخواني، آئيني که در حال فراموشی است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، مردم وردنجان از (توابع شهرستان جديدالتاسيس بن )که از ديرباز به معنوي بودن شهره عام و خاص هستند، همواره با فرارسيدن شب هاي رمضان، سحرهاي خودرا با نواي گرم چاوشي خوانان و سحرخوانان اين خطه آغاز مي کردند.

صداي دلنشين سحرخوان معروف اين شهر، شوقي دوچندان براي نيتي بزرگ در ماه صيام ايجاد مي کرد، شوق برخواستن از خواب و خوردن سحري و سپس راهي شدن به طرف مسجد و حسينيه محل، در سي روز و شب تکرار و مردم، نه تنها از آن خسته نمي شوند ، بلکه روز به روز خود را سربلندتر در امتحان الهي مي يافتند.

مضموني که در اشعار انتخاب آنان مي آمد،فيض نصيب شده به مردم در ورود به چنين ماه پر برکتي را مي رساند که بسيار جذاب و دلنشين بود اما مهمتر از همه، در شروع اين مناجات ها، دعا ها و ذکرها، دعوت مردم به فرستادن صلوات بود.

نکته مهم آن که مومنيني که صداي پيشخواني رمضان را مي شيندند با صداي بلندي به همدلي، صلوات مي فرستادند و شنيدن اين صدا از خانه هاي يک محله در آن واحد، در دل شب عظمت و شکوه و همدلي خود را به اثبات مي رساند .

غنيمت شمردن سحرهاي ماه رمضان هم با اشعاري از اين قبيل بر زبان سحرخوان ها مشهود بوده است:

خلاق هر شبم امشب خوشم به حمد الله

که آنچه خواسته ام، گشته مستجاب امشب

عجب نيست که به دورم از شاهد و شراب امشب

مرو اي عمر با شتاب امشب

                                                        
همچنين اين سحرخوان ها علاوه بر دعوت مردم به ذکر متفق صلوات اين متن ها را در بازگشت يا بدرقه حاجي ها از مکه و زائرين عتبات عاليات و مشهدمقدس مي خواندند:

 

اول به مدينه مصطفي را صلوات    

دوم به نجف شير خدارا صلوات

بردشمن مرتضي علي لعنت باد

همتاي علي  شير خدا را صلوات

محبوبۀ حق نيست کسي جز زهرا

محبوبۀ ذات کبريا را صلوات

لعنت به کسي که زهرداده به حسن

رخسار امام مجتبي را صلوات

لعنت به معاويه و لعنت به يزيد

مظلومي شاه سر جدا را صلوات

لعن ابدي  به اب سعد وبرشمر

برنيزه سر خون خدارا صلوات

برحرمله  وسنان وخولي لعنت

ارواح يکايک شهدا را صلوات

لعنت به کسي که کشت علي اکبررا

اکبر گل گلزار ولارا صلوات

لعن ابديت به حکيم بن طفيل

عباس ودو دستان جدارا صلوات

بر قاتل زين العابدين نفرين باد

بيمار زمين کربلا را صلوات

بر باقر آل مصطفي باد درود

پنجم ثمر نخل ولا را صلوات

بر صادق و کاظم از همه بادسلام

نور دل اوليا رضارا صلوات

يارب برسان سلام ما را به جواد

آن کوکب دري ولا را صلوات

بر هادي وعسکري تحيت بادا

جان همه ختم الاوصيا را صلوات

بر قاتل فاطمه مداما لعنت

 مهدي امم رهبر مارا صلوات



در گذشته و حال، مردم اين خطه از کشور، در موقع افطار پس از شنيدن اذان مغرب دست از کار مي کشند و ابتدا با افطاري مختصر مانند خرما و نان تافتون محلي، روزه خود را در فضايي صميمي مي گشايند و با استراحتي کوتاه، خود را براي سحر آماده مي کنند.

حضور دسته جمعي نمازگزاران در ماه مبارک رمضان در مساجد و برگزاري نمازهاي يوميه به صورت جماعت جلوه ديگري به اين مکان ها در مناطق شهري و روستايي وردنجان بخشيده است. نمازگزاران پس از اقامه نماز به تشريح احکام و معارف اسلامي که توسط روحاني بومي يا اعزامي ارائه مي شود، گوش فرا مي دهند.
 
 

صداي سوز عاشقي سحرخوانان اين ديار که سکوت کوچه هاي دلنشين را مي شکند و مردم را براي سحري بيدار مي کند، در گذشته از رونق و محبوبيت خاصي برخوردار بوده است،  سحرخواني قدمتي بيش از 800 سال دارد يعني پس از ورود ساکنان اوليه اين روستابه اين سرزمين مرسوم بوده است.

در آيين سحرخواني ريش سفيدان و معتمدان روستا پيش از آغاز سحري از خواب بيدار شده و با خواندن اشعار محلي و مذهبي ازفرارسيدن سحر باخبر مي کنند .
اما آنچه امروز بيان را قدري کند و سست مي کند، رفتن برخي از آئين هاي معنوي و عرفي بر روي طاقچه هاي گردالود تاريخ است، کمتر جواني به خود ياد مي دهد که از 30سال قبل به اين سو، پيرمردهايي خوش صدا با آوازي دل انگيز مردمان را به بيدار شدن در سحر و عبادت و نماز صبح دعوت مي کنند.

 


شايد، تبديل سنت به مدرنيته يکي از دلايل اين موضوع باشد، با وجود وسايل و امکانات ارتباط جمعي، زنگ هاي هشدار تلفن، دستگاه هاي هشداردهند و آگاهي بخش ديگر رسم سحرخواني جاي خود را به رسوم نوين سپرده و خود را به دست خاطره ها سپرده است.

گرچه رسم سحري خواني با رخت بربستن بزرگان و کهنسالان اين شهر ، کمتر رنگ و بوي قديم را دارد و به ندرت در اين ديار برگزار مي شود، اما وجود موذناني خوش الحان، جوان و مطرح در کشور،  پا بر جاي پاي قديمي ها گذاشته و همچنين با صوت خوش اذان، اين شهر چندصد ساله را صفايي دوچندان بخشيده اند.

شايد ثبت ملي اين گونه آثار در تاريخ و فرهنگ کشور ما، مسولان را بر آن داشته باشد تا در دفاتر ثبتي ميراث فرهنگي هم قلمي از ثبت و ضبط سحرخواني خورده شود تا اين آيين براي بازماندگان و نسل هاي فردا نامانوس نباشد.

وردنجان، شهري با هفت هزار نفر جمعيت در 13کيلومتري شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري واقع است و مردمان اين شهر، به گويش فارسي روان صحبت مي نمايند.



انتهاي پيام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۴:۰۲

30 Dec 2019