۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۲۱۴۸۹
بلینکن و زوبین به کنگره می روند

بررسی نفوذ ایران در آمریکای لاتین و روند مذاکرات هسته‌ای موضوع دو جلسه استماع کنگره

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا این هفته طی دو جلسه استماع جداگانه، به ترتیب در مورد حضور ایران در آمریکای لاتین و همچنین روند مذاکرات هسته‌ای، بحث خواهند کرد.
بررسی نفوذ ایران در آمریکای لاتین و روند مذاکرات هسته‌ای موضوع دو جلسه استماع کنگره
به گزارش جهانبین نیوز، در ادامه جلسات متعدد کنگره آمریکا با موضوع ایران، این هفته مجلس نمایندگان دستکم دو جلسه استماع را به جمهوری اسلامی اختصاص داده است.

در جلسه استماع اول که روز چهارشنبه مشترکا توسط کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا و کمیته فرعی نیمکره غربی (آمریکای لاتین) کمیته امور خارجی برگزار می‌شود، نمایندگان کنگره قصد دارند مسئله «ایران و حزب‌الله در نیمکره غربی» را مورد بررسی قرار دهند.

آنطور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند و در اعلامیه برگزاری این نشست هم به آن اشاره شده، مرگ البرتو نیسمان دادستان آرژانتین و مسئله انفجار مرکز یهودیان (آمیا) از جمله مواردی است که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد. از همین رو انتظار می‌رود بخش زیادی از نشست به اتهام‌زنی به تهران، اختصاص یابد.

«جف دونکان» رئیس کمیته فرعی آمریکای لاتین، در بیانیه‌ای که در مورد نشست امروز منتشر کرده، با اشاره به نزدیک بودن ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، «بررسی مجدد فعالیت‌های ایران و حزب‌الله در همسایگی» آمریکا را حائز اهمیت دانسته است.

وی با اشاره به قانونی که در سال ۲۰۱۲ برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در آمریکای لاتین در کنگره تصویب شد، گفته است: «متأسفانه، با وجود آنکه ایران و حزب‌الله در حال گسترش نفوذ خود هستند، دولت (باراک) اوباما همچنان این تهدید را نادیده می‌گیرد.»

به گفته دونکان، در جلسه استماع روز چهارشنبه، نتایج «بی‌تحرکی ایالات متحده و دولت‌های منطقه» در مقابل نفوذ ایران در آمریکا لاتین، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«رز لتنین» رئیس دیگر کمیته فرعی میزبان نشست نیز در بیانیه‌ای از گسترش نفوذ ایران در آمریکا لاتین ابراز نگرانی کرده و گفته است که تهران روابط خود را با کشورهایی چون کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، آرژانتین، بولیوی، برزیل و اکوادور گسترش داده است.

در بخشی از بیانیه لتنین آمده است: «ایالات متحده به درکی جامع از تلاش‌های تهران در آمریکای لاتین نیاز دارد تا هرگونه ریسک بالقوه برای امنیت ملی ایالات متحده و شرکای ما را، خنثی کند.»

حضور تونی بلینیکن و آدام زوبین در جلسه استماع هسته‌ای

اما در نشست دیگری که روز پنج‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برگزار می‌شود، دو تن از مقامات ارشد دولت آمریکا حضور خواهند داشت.

این جلسه استماع در حالی تحت عنوان «مذاکره با ایران: سد یا هموار کردن مسیر تهران به سمت تسلیحات هسته‌ای» برگزار می‌شود که دور تازه مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه آغاز شده و با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر لوزان سوئیس ادامه دارد.

تونی بلینکن قائم مقام وزارت خارجه و آدام زوبین قائم مقام موقت وزارت خزانه‌داری در زمینه تروریسم و اطلاعات مالی، که وظیفه نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران را بر عهده دارد، دو مقام آمریکایی هستند که در این نشست به سوالات نمایندگان کنگره پاسخ خواهند داد.
منبع : فارس

انتهای پیام/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۵:۱۲

2 Jan 2020