۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۳۳۱۵
اداب و رسوم ماه رمضان در سامان/

استقبال از ماه رمضان با پخت نان يوخا در شهرستان سامان

روبه فراموشي رفتن پخت نان يوخا در ماه رمضان در شهرستان سامان ، پخت نان يوخا را بيشتر مامان بزرگ و قديم ها مي داند و در حال حاضر پخت اين نان در بين نسل جوان وجود ندارد و حتي طرز تهيه اين نان را نمي دانند.
استقبال از ماه رمضان با پخت نان يوخا در شهرستان سامان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما ،مردم شهرستان سامان هماهند ساير مردم استان استان چهارمحال و بختياري و ديگر استان هاي کشور براي برپايي ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصي دارند که از چند روز قبل از ماه مبارک شروع مي شود و تا پايان اين ماه مبارک و همچنين بعد از آن نيز ادامه دارد.

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شريف‌ترين ماه‌هاي سال است، دراين ماه درهاي بهشت گشوده مي‌شود و عبادت در اين ماه فضايل زيادي دارد.

اين ماه با خود برکات بسياري به همراه دارد و از قديم الاايام به واسطه ارزش اين ماه آداب و رسوم مختلفي در شهرها و روستاهاي مختلف کشور براي اين ماه مبارک وجود دارد.

رمضان، از سال‌هاي دور تاكنون، در فرهنگ مردم از جايگاهي ممتاز برخوردار بوده و همواره آيين‌هاي ويژه اي در ارتباط با اين ماه، در ميان مردم كشورهاي اسلامي‌ از جمله شهرهاي مختلف ايران به اجرا درآمده است.

آداب و رسوم ماه مبارك رمضان يكي از مباحث مهم فرهنگ مردم است كه متأسفانه در زندگي شهري و ماشيني، بسياري از اين سنت‌هاي زيبا به بوته فراموشي سپرده شده اند و بسياري ديگر نيز كم رنگ تر شده اند ولي از آنجا كه اين رسوم زمينه ساز همبستگي در جامعه اسلامي است، اهميت فراواني نيز دارد.

هرساله با آغاز ماه رمضان يک روح معنوي در استان چهار محال و بختياري حاکم مي شود. مردم استان چهارمحال و بختياري احترام خاصي براي اين ماه مبارک قائل هستند.

در شهرستان سامان اداب و رسوم خاصي در هر مقطع از زمان وجود دارد و در اين شهرستان قبل از ماه رمضان با پخت نان يوخا به استقبال اين ماه مي روند، در شهرستان سامان که پخت نان يوخا يا حلوا يا چرب و شيرين در افطار و توزيع آن بين مردم رواج دارد.

در گذشته رسم اذان گويي و سحر خواني روي پشت بام وجود داشته است. به اين ترتيب مردم متوجه مي شدند که موقع سحر است و براي خوردن سحري و به پا داشتن مناسک سحري بيدار مي شدند.

امروزه پخت آش نذري بخصوص در افطار و توزيع آن بين همسايگان و فاميل رواج دارد. اين آش، آش رشته يا شله زرد مي باشد.

در روز ۱۵ رمضان که مصادف با تولد امام حسن (ع) مي باشد برپا داشتن سفره هاي نذري و مولودي خواني رواج دارد.

رسم برپا داشتن احيا و شب زنده داري نيز يکي از آيين هايي است که در شبهاي احيا توسط مردم و بخصوص کساني که نذر دارند انجام مي شود.

احيا در منازل و مساجد بر گزار مي شد و در حال حضار نيز اين امر انجام و قراتن خواني و خواندن دعا ها شب هاي احياء در حال انجام است.

احياء گرفتن در منازل در سال هاي گذشته در شهرستان سامان در گذشته رواج بيشتري داشت و تا صبح دعا هاي از قبيل جوشن کبير و صغير، دعاي مجير و ... خوانده مي شد.

در گذشته اعتقادات محکم تر بود و حتي در ان زمان که زمان برداشت محصولات بود مردم روزه دار بودن و روزه خواري به هيچ عنوان صورت نمي گرفت ، در حالي که در حال حاضر روزه خواري به راحتي در جامعه صورت مي گيرد.

پخت کاکولي در روز بيست و هفتم رمضان نيز از آيين هاي خاص اين استان است. زنان با پخت کاکولي به استقبال عيد فطر رفته و غلبه بر شيطان نفس را جشن مي گيرند.


پختن نان کاکلي و يوخا با محصولات باغي استان

مردم روستاي شهرستان سامان استان چهارمحال و بختياري قبل از ورود به ماه مبارک رمضان و زماني که مي خواهند به استقبال ماه مبارک رمضان بروند به پخت نذري به نام "يوخا" مي پردازند.

نان يوخا توسط زنان روستايي در منازل تهيه مي شود شامل نان و شيره اي است که از شيره انگور، گردو، بادام روغن حيواني و ... تهيه مي شود ودر اصل اين نان از محصولات تهيه شده خود مردم تهيه مي شود و در بين تمامي اهالي روستا توزيع مي شود.

در روز عيد فطر نيز خواندن نماز عيد فطر رايج است و بعد از نماز عيد فطر براي امواتي که در بين عيد نوروز تا عيد فطر به رحمت خدا رفته اند مجلسي به نان عيد اموات گرفته مي شود.

در شب عيد فطر براي دختران که در دوران نامزدي و عقد هستند عيدي برده مي شود توسط خانواده و فاميل داماد و همه فاميل از طرف داماد و عروس به اين محفل دعوت اند و هر کسي با توجه به وضعيت خود کادوي براي عروس مي برد .

همچنين عيدي بردن به دختري که تازه به خانه شوهر رفته است توسط خانواده پدري انجام مي شود و اين رسم از زمان هاي دور در اين شهرستان رواج داشته و دارد.

گزارش از زهرا مرادي


انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۳۵:۵۰

28 Dec 2019