۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۲۴۷۸
توسط محققان ایرانی؛

دستگاه خورشیدی گرده افشانی درخت خرما ساخته شد

محققان کشور موفق به ساخت دستگاهی برای گرده افشانی درخت خرما شدند گرده افشانی خرما تاکنون به صورت دستی انجام می گرفته که با این دستگاه در وقت صرفه جویی می شود.
دستگاه خورشیدی گرده افشانی درخت خرما ساخته شد
به گزارش جهانبین نیوز؛ رضا مهدی پور رابری، برگزیده رتبه سوم کشاورزی و منابع طبیعی در هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرده افشانی درخت خرما از قدیم تا کنون توسط نیروی انسانی به صورت دستی صورت می گیرد که این کار هم تلفات جانی در پی دارد و هم هزینه و زمان زیادی صرف آن می شود.

وی با بیان اینکه از این رو موفق شدیم تا دستگاهی را برای رفع این مشکل طراحی کنیم و بسازیم، اظهار داشت: دستگاه پنوماتیکی گرده افشانی نخل خرما به صورت خودکار عمل گرده افشانی را بدون دخالت دست انسان انجام می دهد.

وی عنوان کرد: این دستگاه، متناسب با درخت خرما ارتفاع می گیرد که این عمل با استفاده از وسایل جنبی و لوله های استیل صورت می گیرد.

مهدی پور با اشاره به روش گرده افشانی با این دستگاه اظهار داشت: کار گرده افشانی با تولید باد، توسط موتور باد، دینام و پمپ باد ماشینی، انجام و در تانک ذخیره می شود؛ سپس با شلنگ به دستگاه پاشش کننده و مخزن گرده منتقل می شود و بعد با خارج شدن گرده توسط باد از دستگاه، گرده افشانی رخ می دهد.

این محقق خاطر نشان کرد: نواوری دستگاه استفاده از انرژی خورشیدی در شارژ باتری است.

وی با اشاره به مزایای دستگاه خاطر نشان کرد: کاهش تلفات جانی، صرفه جویی در وقت، سرعت کار بهره وری بالا، قابلیت حمل آسان در باغات و چرخش ۳۶۰ درجه ای گرده پاش روی سطح تاج درخت تا ارتفاع ۲۰ متر، تامین نیروی محرکه دستگاه از انرژی خورشید از جمله مزایای این سیستم به شمار می روند.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۷:۳۷

29 Dec 2019