۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۳۵۵۵۶
کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری:

ایران با توافق‌نامه برجام هزینه‌های سنگینی را متحمل شد /اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باید با تصمیم‌گیری قاطع کشور پاسخ داده شود

کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری گفت: ایران با توافق‌نامه برجام هزینه‌های زیادی را متحمل شد و امروز لازم است باتوجه به اتفاق‌هایی که در کنگره آمریکا افتاده این کشور با یک فرمان قاطع و تصمیم‌گیری جدی جمهوری اسلامی ایران مواجه شود.
ایران با توافق‌نامه برجام هزینه‌های سنگینی را متحمل شد /اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باید با تصمیم‌گیری قاطع کشور پاسخ داده شود
احمد راستیه کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در بحث توافق‌نامه برجام یک مسئولیت بین‌المللی را جمهوری اسلامی ایران پذیرفت و در برابر آن یک مسئولیتی را کشورهار طرف قرارداد یعنی پنج به علاوه یک پذیرفتند که طبیعتا آمریکا هم به‌عنوان یکی از این طرف‌های قرارداد برجام براساس این قرارداد متعهد گردید که به مفاد برجام پایبند باشد.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر براساس قوانین داخلی خود کشور مقام معظم رهبری در دستور نهایی جهت اجرایی شدن توافق‌نامه چند شرط را برای دستگاه مجری قرار دادند و آن‌ها را مکلف کردند که به شروط مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کنند افزود: یکی از این شروط مبنی بر این بود که کشورهای طرف قرارداد باید به مفاد برجام پایند باشند و در صورت عدم پایبندی به برجام کمیته صیانت از توافق‌نامه برجام آن را بررسی کند و تصمیمات لازم را در این زمینه بگیرد.

تحریم‌های اعمال شده نشان از عدم تعهد آمریکا به برجام دارد

راستینه با تاکید بر اینکه این تحریم ها به وضوح نشان می‌دهد که آمریکا هیچ تعهدی نسبت به برجام ندارد و این هم براساس توافق‌های خارجی و هم براساس مصوبات داخلی نظام جمهوری اسلامی ایران این به معنای نقض آشکار توافقنامه برجام است اضافه کرد: باید کمیته صیانت از توافق‌نامه برجام نسبت به این نقض تشکیل جلسه دهند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که اگر در مقابل زیاده‌خواهی نظام سلطه اقدامی انجام نشود، نظام سلطه براساس روحیه استکباری که دارد قدم بعدی را برای محدودسازی حقوق کشورها انجام می‌دهد.

ایستادگی بر مواضع، نظام سلطه را وادار به عقب شینی می کند

راستینه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران طی سال‌ها اخیر هرگاه در برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه محکم ایستاده و بر اصولش پایبیند بوده نظام سلطه را مجبور به عقب نشینی کرده است لذا به دلیل این اتفاق‌هایی که در کنگره آمریکا افتاده باید با یک فرمان قاطع و تصمیم گیری جدی جمهوری اسلامی ایران مواجه شود.

وی افزود: اگر بخواهیم از حقوق و منافع ملت دفاع کنیم الزاما باید یک واکنش درست در این زمینه داشته باشیم.

راستینه با اشاره به تحریم روسیه و کره شمالی به همراه ایران از سوی آمریکا بیان داشت: روسیه در دوره‌های قبلی هم که تحریم شده بود بنابر نیازی که داشت به سمت جمهوری اسلامی ایران گرایش بیشتری پیدا کرد، طبیعتا آمریکا با اینگونه زیاده‌خواهی‌ها خواه ناخواه قطب‌های اقتصادی خود را سامان می‌دهد و وقتی که کشورها می‌بینند که آمریکا منافع آنها را محدود می‌کند برای تقابل با آن‌ها به سمت توسعه روابط خود با کشورهای همراه و کشورهایی که می‌تواند نیازمندی‌های آن‌ها را مرتفع کند سوق داده می‌شوند.

تجربه موفق ایران در دور زدن تحریم‌ها روسیه را به سمت این کشور کشانده است

این کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: روسیه از سال‌های گذشته به درستی پیام ضدیت آمریکا با منافع خود را دریافت کرده و از طرفی باتوجه به تجربه گران‌سنگی که جمهوری اسلامی ایران در دور زدن تحریم‌ها و و مقابله با تحریم‌ها داشته و توانسته یک کشور ۸۰ میلیونی را در اوج تحریم‌ها اداره کند باعث شدهروسیه به سمت ایران برای بهرمندی از تجربه ایران گرایش داشته باشد.

راستینه موقعیت پیش آمده را فرصتی برای ایران عنوان و خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند برای بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت کشورهای دیگر در برابر آمریکا استفاده کند.

وی به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه کره شمالی اشاره و افزود: شاید آمریکا با پیوند زدن ایران با کره شمالی در نظر دارد به دنیا این پیام را بدهد که همانطور که کره شمالی به سمت تولید بمب اتمی و صلاح هسته‌ای قدم برداشته، اگر جمهوری اسلامی را هم کنترل نکنیم امکان دارد جمهوری اسلامی ایران به راهی که کره شمالی رفته برود.

این کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این محاسبه بسیار غلطی است که آمریکا تلاش دارد آن را به دنیا القا کند و دنیا رفتار جمهوری اسلامی ایران را در مواجه با قوانین بین المللی و توسعه صلح‌آمیز انرژی اتمی مانند رفتار کره شمالی تحلیل کند که البته این کاملا غلط است و مطمئنا دنیا هم این پیام را دریافت نخواهد کرد.

ایران با توافق‌نامه برجام هزینه‌های سنگینی را متحمل شد

راستینه با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت‌های خوبی در بحث پایه‌های توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ایی شکل داده است اضافه کرد: کشور با توافق نامه برجام هزینه‌های زیادی را متحمل شد.

وی ادامه داد: مجریان این توافق‌نامه یعنی دولت محترم به دلیل عدم توجه به تذکرات مسئولان و دلسوزان جمهوری اسلامی ایران مرتکب یک خطای راهبردی شد اما امروز هم خود دولتمردان به این نتیجه کاملا نزدیک شدند که آمریکا کاملا غیرقابل اعتماد است و باید در برابر آن واکنش نشان دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: طبیعتا اگر دولت نسبت به این دریافت خود که البته دیرهنگام هم بوده مبنای تصمیم‌گیری خود را قرار دهند و تصمیم بگیرند که به سمت توسعه انرژی هسته‌ای براساس زیربناهای موجود بروند ما می‌توانیم با توانمندی که در این زمینه داریم هرچه زودتر به وضعیت اولیه و حرکت رو به جلو برسیم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۵:۳۳

29 Dec 2019