۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۳۷۱۲۰

سرمايه هاي انساني و مديريت بحران زلزله

مهمترين نقطه ضعف کشورمان در مديريت بحران، ضعف امکانات مادي و تعدد مراکز تصميم گيري است، مهمترين نقطه قوت ما نيز برخورداري از تجربه فشرده بحرانهايي نظير جنگ است.
سرمايه هاي انساني و مديريت بحران زلزله
به گزارش جهانبین نیوز، محسن حيدري در ياداشتي به کوهرنگ خبر نوشت:

مديريت بحران (Crisis management) مجموعه‌اي از فعاليت‌ها، چاره‌جويي‌ها و دستورالعمل‌ها است که هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.

در بحران هاي طبيعي همچون زلزله اخير کرمانشاه که شوربختانه منجر به کشته شدن تعداد زيادي از هموطنانمان گرديد، نهادهاي مختلف ازجمله هلال احمر، بسيج، ارتش، سپاه و وزارتخانه هاي دولتي به همکاري براي کمک به مردم مي پردازند.

مهمترين نقطه ضعف کشورمان در مديريت بحران، ضعف امکانات مادي و تعدد مراکز تصميم گيري است، مهمترين نقطه قوت ما نيز برخورداري از تجربه فشرده بحران‌هايي نظير جنگ است.

حضور افراد با تجربه مثل سردار موسوي فرمانده ارتش و سرلشگر جعفري فرمانده سپاه و سرلشگر محسن رضايي (فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس که اگرچه امروزه مسئوليت و امکانات مادي خاصي در حل بحران ندارد ولي از وزانت شخصي و کارنامه احترام آميز و قابل قبول در بحران‌هاي قبلي همچون جنگ تحميلي هشت ساله برخوردار مي باشد)، موجب همگرايي تيم هاي مختلف درگير در حل بحران زلزله و اخذ تصميم‌هاي بهتر شده است.

در بحران زلزله اخير مشاهده کرديم که فرمانده ارتش و فرمانده سپاه در روز اول به منطقه شتافتند و امکانات نيروهاي مسلح را به خدمت آسيب ديدگان درآوردند، همچنين سرلشگر محسن رضايي به عنوان چهره مورد اعتماد و احترام نهادهاي مختلف، توانست نقش مهمي در برقراري همدلي و هماهنگي بين نهادهاي مختلف امدادرسان ازجمله ارتش و سپاه و بسيج ايفا کند.

براي تحليل صحيح و تصميم درست نيازمند تجربه هستيم و از اين رو حضور چهره‌هاي با تجربه مي‌تواند ضريب اطمينان از صحت تصميمات اتخاذ شده را بالاتر ببرد.

گاهي يک تصميم پخته و سنجيده مثلاً در «مکان يابي» کمپ اسکان موقت آسيب‌ديدگان، مي‌تواند ميلياردها تومان صرفه جويي به همراه داشته باشد. همچنين يک تحليل نادرست از روند حوادث و اسکان آسيب ديدگان، مي تواند خسارت هاي جبران ناپذير نظير آتش سوزي يا سيل در کمپ اسکان موقت را به همراه داشته باشد. اميد که بتوانيم با هم افزايي تمام سرمايه هاي انساني، به بهبود شرايط مديريت در اين هنگامه هاي حساس دست يابيم.

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۷:۰۶

28 Dec 2019