۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۹۲۸۱
رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه:

خروج ترامپ از برجام بدعهدی آمریکا را به دنیا ثابت کرد

رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه گفت: حماقت ترامپ در پاره کردن برجام به نفع ایران است و درواقع ما سود کردیم چراکه ما به دنبال این بودیم که اثبات کنیم که آمریکا بدعهد است و این را خودشان با دست خودشان انجام دادند و در پازل ما بازی کردند.
خروج ترامپ از برجام بدعهدی آمریکا را به دنیا ثابت کرد
حسین عبداللهی فر رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: علت خروج آمریکا از برجام دلایل زیادی دارد، اما آن چیزی که رئیس جمهور آمریکا مطرح می‌کند این است که برجام اگر ادامه هم پیدا کند، سه سال دیگر می‌رسد به تاریخ هشت ساله رفع محدودیت، بنابراین طبق این جمهوری اسلامی ایران از این به بعد می‌تواند بدون هیچ محدودیتی کارش را انجام دهد و چه ضمانتی وجود دارد که ما با دست خودمان به ایران اجازه انجام فعالیت‌های هسته‌ای بدهیم.

وی ادامه داد: برداشت غرب این است که تعیین زمان اشتباه بوده و شاید آن‌ها تصور می‌کردند در زمان تعیین شده ایران مرتکب اشتباهی می‌شود، اما زمان به سرعت گذشته و درحال حاضر ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که طرف مقابل در برجام باید رسما به ما اجازه فعالیت بدهند چون ما به تعهداتمان عمل کردیم و اعتمادسازی صورت گرفته است.

عبداللهی فر با اشاره به اینکه ما بیش از ترامپ تمایل داشتیم برجام پاره شود اما نمی‌خواستیم هزینه آن را بپردازیم چون با خروج ایران از برجام حرف آمریکا علیه ایران درست می‌شد افزود: به این ترتیب ایران متهم می‌شد به ساخت بمب، اما با خروج ترامپ از برجام آنچه ما می‌خواستیم محقق شد و هزینه‌ای هم پرداخت نمی‌کنیم بنابراین امروز دنیا به ما حق می‌دهد.

حتی زمانی که برجام پاره نشده بود، مردم ثمرات برجام بر سر سفره خود مشاهده نکردند

رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه بیان داشت: ما می‌خواستیم از برجام خارج شویم چون سودی برایمان نداشت، برجام یک معاهده امضا شده بود و درحالی که کسی آن را پاره نکرده بود اما عملا هیچ کشوری در آن به تعهدش عمل نکرد، مبادلات دلار انجام نشد، گشایشی در مبادلات پولی-بانکی رخ نداد و در یک جمله ثمرات برجام بر سر سفره مردم نیامد.

وی با تاکید بر اینکه حماقت ترامپ در پاره کردن برجام به نفع ایران است و درواقع ما سود کردیم چراکه ما به دنبال این بودیم که اثبات کنیم که آمریکا بدعهد است و این را خودشان با دست خودشان انجام دادند و در پازل ما بازی کردند خاطرنشان کرد: اما درخصوص رفتار اروپا سه دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه اروپا هم مثل آمریکاست و در مقابل آمریکا قرار نخواهند گرفت بنابراین اقدام قابل توجهی جهت لغو تحریم‌ها صورت نخواهند داد.

عبداللهی فر ادامه داد: این دیدگاه سابقه اروپا در مذاکرات و اینکه ما ابتدا با اروپا مذاکرات را آغاز کردیم، و در معاهده سعدآباد و پاریس به توافق رسیده بودیم را مطرح می‌کند، اما یادمان نرفته که اروپایی‌ها از ما خواستند، کلیه فعالیت‌هایمان هسته‌ای را کنار بگذاریم و تعلیق کنیم.

رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه با بیان اینکه در این دیدگاه بیان می‌شود که مردم ایران این سابقه سختگیری از اروپایی‌ها را فراموش نکرده‌اند، همچنین اروپا در خود مذاکرات بارها آمریکا را همه‌کاره معرفی می‌کردند و رضایت آمریکا را شرط رضایت خود می‌دانستند که این نشان می‌دهد اروپایی‌ها از خود اراده‌ای ندارند، گفت: اروپا ظرفیت لازم که بخواهد مقابل آمریکا بایستد را ندارد و مجبور است با آمریکا همراهی کند.

وی با اشاره به دیدگاه دوم در این زمینه یادآور شد: این دیدگاه نسبت به همراهی اروپا خوش‌بین است و بیان می‌دارد که اروپا در مقابل آمریکا می‌ایستد و برجام را حفظ می‌کند یکی از دلایل این دیدگاه بحث حقوقی اتحادیه اروپا است که این اتحادیه به‌عنوان یک قطب انگیزه دارد در مقابل آمریکا بایستد و مقاومت کند چون نمی‌خواهد در سیستم تصمیم‌گیری آمریکا هضم شود.

رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه ادامه داد: اتحادیه اروپا زمانی تاسیس شد که شوروی فروپاشید، وقتی نظام دوقطبی تمام شد آمریکا به فکر ایجاد نظام تک‌قطبی افتاد در این زمان بود که اروپایی‌ها متحد شدند و اتحادیه اروپا را تشکیل دادند تا نگذارند نظام تک‌قطبی آمریکا در دنیا شکل بگیرد، اگر الان از نظر سیاسی کاملا دنباله‌روی آمریکایی‌ها باشند درواقع به هویت مستقل خود لطمه می‌زنند، همچنین خود اتحادیه اروپا حدود ۲۷ کشور هستند، که منافع ملی یکسانی نداشته و اختلافاتی با یکدیگر دارند، لذا ممکن است ما بتوانیم از اختلافات موجود استفاده کنیم و حتی کافیست از این سه کشور طرف مذاکره یکی به سمت ما متمایل شود، ضمن اینکه اروپایی‌ها در طول تحریم‌ها نشان داده جاهایی حاضر بودند برای ادامه مراودات اقتصادی‌شان مقابل آمریکا بایستند، نمونه‌هایی از آن نیز وجود دارد، بنابراین علائمی وجود دارد که اروپا مایل است رفتار متفاوتی در مقابل آمریکا داشته باشد.

وی به دیدگاه سوم اشاره و تاکید کرد: در این دیدگاه بیان می‌شود که نه خیلی خوشبینانه و نه خیلی بدبینانه نسبت به اروپا باید قضاوت شود، بنابراین باید همان رویه که با آمریکا انجام شد، انجام داد، یعنی، همانطور که ما می‌دانستیم آمریکا غیرقابل اعتماد است اما آن را ثابت کردیم، همین را در مورد اروپا نیز اثبات کنیم، بنابراین حرف‌مان را مستند می‌سازیم.

اروپا از خروج کامل جمهوری اسلامی ایران از برجام واهمه دارد

عبداللهی‌فر خاطرنشان کرد: اینجا یا اروپا مقابل آمریکا می‌ایستد که در این صورت ما ضرر نکردیم اما اگر برود طرف آمریکا باز هم ایران پیروز میدان است، چون مستند ثابت کرده که روپا هم مثل آمریکا غیرقابل اعتماد است.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما بدون سند بگوییم اروپا غیرقابل اعتماد است، برخی از کشورها در اتخاذ مواضعشان با اروپا همسو شوند افزود: اگر ما وارد مذاکره شویم و منطقی ثابت کنیم حق به ما داده می‌شود.

رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه اضافه کرد: در این میان موضع روسیه و چین برای ما مهم است، اگر ما بدون منطق از برجام خارج شویم ممکن از در مواضع روسیه و چینی‌ها تغییرات ایجاد شود.

عبداللهی فر بیان داشت: به طور واقعی یکسری تفاوت‌ها بین اروپا و آمریکا وجود دارد، از نظر موقعیت مکانی ما باید بپذیریم که اروپا به ایران نزدیک‌تر از آمریکا است و اروپایی‌ها به دلیل همین قرابتی که با ایران دارند، تفاوت‌هایی با آمریکا دارند، آمریکایی‌ها منطقه را از نظر امنیتی شعله‌ور می‌کنند و اتفاقاتی که منطقه رخ می‌دهد برایشان مهم نیست، اما اروپا با پیامدهایی مانند داعش مواجه شدند با آن دست و پنجه نرم کردند و ضرر دیدند، همچنین اروپا از مهاجرت سوری‌ها به اروپا هم از نظر حقوق بشری و هم از نظر اقتصادی متضرر شده چون توان حضور مهاجر را ندارند، همین موضوع است که نگاه اروپایی‌ها را با آمریکا متفاوت می‌کند ضمن اینکه اروپا از خروج کامل جمهوری اسلامی ایران از برجام واهمه دارد و نگران است.

رئیس اندیشکده معاونت سیاسی سپاه افزود: ما وقتی بررسی می‌کنیم که اروپا اگر بخواهد می‌تواند مقابل آمریکا بایستد یا خیر خواهیم دید اروپا یکسری ابزار دارد مثلا پیمان‌‌های دوجانبه، شرکت‌ها که دولت نیستند و بنابراین از آمریکا اطاعت نمی‌کنند و می‌توانند با ما کار کنند که براساس این ابزارها اگر اروپا بخواهد می‌تواند در مقابل آمریکا بایستد.

عبداللهی فر گفت: نگرانی از این موضوع که اروپا هم مانند آمریکا ما را وارد یک بحث درازمدت کند وجود دارد اما ایران به دلیل تجربه‌ای که از بدعهدی آمریکا دارد برای اروپا زمان تعیین کرده است بنابراین اروپا در فرصت زمانی که در اختیارش قرار گرفته باید عملا رفع تحریم‌ها را ثابت کند نه فقط شعار بدهد.

وی به وجود نگرانی دیگری در این زمینه اشاره و بیان داشت: ممکن است اروپا ما را وارد یک بازی کند اما بحث موشکی و منطقه‌ای را مطرح کند، که ایران می‌توان این موضوع رل مطرح کند که قرار ما در برجام مسائل هسته‌ای نبوده است.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۹:۵۱

3 Feb 2020