۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۳۴۱۸۷
مولف کتب تدبر در قرآن و استاد دانشگاه:

نظم موضوعي و هدايتي قرآن را درک کنيم

مولف کتب تدبر در قرآن و استاد دانشگاه گفت: نظم موضوعي يعني يک موضوع واحد را دنبال مي‌کنيم ولي در نظم هدايتي با يک هدف واحد روبرو هستيم
نظم موضوعي و هدايتي قرآن را درک کنيم
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از منطقه آزاد، حجت‌الاسلام و المسلمين علي صبوحي، مدرس، پژوهشگر و مؤلف کتب تدبر در قرآن، در همايش دانشجويي تدبر در قرآن که با حضور رئيس و معاون جهاد دانشگاهي و دانشجويان علاقمند از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي استان در سالن فارابي دانشکده علوم پايه دانشگاه شهرکرد برگزار شد، با تعريف تدبر در قرآن و لازمه‌هاي فراگيري آن، گفت: تدبر مطالعه کردن قرآن است، خواندن با مطالعه کردن متفاوت است، زيرا مطالعه کردن با فهميدن همراه است ولي خواندن اين‌گونه نيست.

وي با اشاره به اينکه زيبا خواندن قرآن مهم است اما نبايد ما را از اصل مطالعه غافل کند، افزود: حفظ و قرائت قرآن بسيار لازم است اما آنچه موجب نگراني مي‌شود، اکتفا کردن تنها به حفظ و قرائت است.

حجت‌الاسلام صبوحي با بيان اينکه قرآن براي ثواب کردن نازل نشده، اگرچه با ثواب همراه است، اظهار کرد: هدف از نزول قرآن، فهميدن، متذکر شدن و عمل به آن است.

مدرس حوزه و دانشگاه تصريح کرد: مطالعه کامل، مطالعه‌اي است که سير جملات پيگيري شود زيرا مقاصدي در کل نوشته وجود دارد که ممکن است از يک جمله دريافت نشود و بايد به جملات بعد مراجعه شود.

وي با بيان اينکه براي هر سخني دو نظم موضوعي و هدايتي وجود دارد، افزود: نظم موضوعي يعني يک موضوع واحد را دنبال مي‌کنيم ولي در نظم هدايتي با يک هدف واحد روبرو هستيم در صورتي که ممکن است موضاعات متنوع باشند و سوره‌هاي قرآن همه داراي نظم هدايتي هستند.

حجت‌الاسلام صبوحي با بيان اينکه از گام‌هاي مهم در تدبر تشخيص سياق‌ها است، بيان کرد: کار متدبر اين است که در گام بعدي هر سياق را به خوبي و درست بفهمد؛ در اين صورت است که متدبر مي‌تواند بگويد که سياق‌ها چه ارتباطي باهم داشته‌اند وهدف از نزول يک سوره چه بوده است.

حجت‌الاسلام صبوحي با تلاوت آيات سوره فجر به تدبر در اين آيات پرداخت و گفت: هرگاه سوره‌اي را مطالعه مي‌کنيم بايد به ترجمه آن مراجعه کنيم و در اين سير به آياتي مي‌رسيم که با آيات قبل ارتباطي ندارد، زيرا قرآن هنوز پاراگراف‌بندي نشده ولي به اين معنا نيست که يک سوره پاراگراف ندارد.

استاد تدبر در قرآن با تأکيد بر اينکه پارگراف بندي در قرآن يک مهارت است که لازمه آن يادگيري تدبر است، تصريح کرد: سوره فجر با چند قسم (سوگند) از جانب خداوند آغاز مي‌شود و سياق اول (پارگراف اول) سوره فجر همين قسم‌هاست.

حجت‌الاسلام صبوحي ادامه داد: سياق دوم اين سوره در مورد قوم عاد، ثمود و فرعون و عاقبت آن‌ها، سياق سوم راجع به انسان و نگرش‌هاي غلط وي به بعضي از مسائل و سياق چهارم در مورد نفس مطمئنه است.

وي با اشاره به اينکه در سياق سوم خداوند يک نگرش غلط را در انسان شناسايي مي‌کند و راه درمانش را مشخص مي‌کند، گفت: خداوند يتيم‌نواز نبودن و دنياپرستي را نگرشي غلط مي‌داند و در اين سياق به امتحان انسان توسط خداوند اشاره شده است که خداوند انسان را با داشته‎ها ونداشته‌هايش آزمايش مي‌کند.

انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۸:۳۸

14 Jan 2020