۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۹۱۰۲
یادداشت:

هیئت غیر سیاسی می تواند درتراز انقلاب باشد!

امروزه کساني که شعار هيئت غيرسياسي را در راستاي از بين بردن بصيرت انقلابي سر مي دهند بايد به اين سوال پاسخ دهند که آيا حرکت امام حسين (ع) حرکتي سياسي نبود؟
هیئت غیر سیاسی می تواند درتراز انقلاب باشد!
به گزارش زنگ خبر؛

ايام اقامه عزاي حسيني که فرا مي رسد آدمي ناخودآگاه خود را درميان موجي برخاسته از خروش عظيم انسان هاي دلداه ومشتاق مي يابد،موجي شکل گرفته از نمادها و نشانه ها وعلايم آشنا و گاه غريب با علم وکتل و بيرق وعلامت، سنج و دمام ... که جملگي نشانه هاي ارادت شيعه است به مولاي شهيدشان حسين بن علي عليهما سلام است.

آنچه اين روزها بيشتر از هرچيزي در فعاليت هاي هيئتي جلب توجه مي کند فراگير شدن اشعار سخيف و سبک هاي نا متعارف در عزاداري است، سبک هايي که به دوراز جنبه هاي معرفتي وعقلاني برعنصر احساس و تخليه انرژي پافشاري مي کنند و بعضا به مناسک صوفيانه برخي عرفان هاي نوظهور منحرف بي شباهت نيستند؛ ناخودآگاه حديث شريف امام صادق عليه السلام در ذهن متبادر مي شود که فرمودند: کونو لنا زينا و لا تکونو علينا شينا (مشکاه الانوار ص ۶۷۹).

حال بايد ديد اين عزاداري هاي ما زينت اهل بيت است يا نه؟ هئيت جرياني است که از همان سال هاي اول شهادت امام حسين عليه السلام شکل گرفت؛ آنجا که جاماندگان از کاروان عشق پشيمان شده و گرد هم آمدند و بر شهداي دشت نينوا عزاداري کردند و قيام توابين اولين محصول انقلابي هيئت به شمار مي رود.

با گذشت زمان ودر اثر تغييرات حکومتي، عزاداري و ذکر مصائب اهل بيت (ع) دستخوش تغييرات بسياري شد اما با استيلاي صفويه در ايران و استواري حکومت قدرتمند شيعي در جهان اسلام، هيئت به شکوفايي و تکامل رسيد ودرفضايي به دور از دغدغه هاي امنيتي وسياسي، مجالس روضه و شبيه خواني تشکيل شد؛ اما فصل جديد سياسي ايران با ورود استعمارگران انگليسي به ويژه در دوران قاجاريه موجب بروز انحرافاتي در آئين هاي عزاداري ايران شد چرا که استعمار و استکبار فرهنگ عاشورا را نقطه مقابل منافع خود يافته و فهميده بود که شورعاشورايي چنانکه با شعور حسيني همراه شود درمقابل ظلم واستکبار و استعمار علم قيام خواهد افراشت.


بنابراين در همان سال هاي سياه حکومت قاجار با هدايت و سازماندهي غرب هيئت سکولار و غيرسياسي و بي تفاوتي طراحي شد و با ورود تشريفات و داستان هاي غيرواقعي سناريوي هيئت غيرسياسي نوشته شد؛ به همين دليل در اين دوران ما شاهد برگزاري شبيه خواني هاي اشرافي با گروه هاي ارکستر سمفوني و نسخه هايي که درآن امام به شمر فحاشي مي کند! ودر کربلا مجلس عروسي برپا مي شود و درويش کابلي در آن حضور دارد هستيم!!عجايبي که نسبت دادن آنها با ائمه و واقعه عاشوا دور از ذهن بود اما درآن دوران رواج يافت و مع الاسف امروز هم شاهد آن هستيم.

هرچند درآن مقطع استعمار با کمک حکومت، مجالس عزاي حضرت سيدالشهدا را به سمت تشريفات و حرکت نمايشي و تئاترگونه پيش برد اما در پايان دوران قاجار با روشنگري روحانيت مجددا روح انقلابي در هيئت ها دميده شد و دشمن برگ تازه اي از سناريوي ددمنشانه اش را رو کرد و اين بار رژيم پهلوي به سرکردگي رضاخان رسما مجالس روضه و وعظ و تعزيه و هيئت را تعطيل کرد.

با ممنوعيت برگزاري مجالس عزاي امام حسين عليه السلام فصل جديدي در فرهنگ عزاداري رقم خورد به گونه اي که مجالس خانگي رونق يافت واشتياق وعطش مردم بر اقامه عزاي حضرت اباعبدلله رو به فزوني نهاد و در همين ايام بود که اولين جرقه هاي خيزش انقلابي مردم ايران تحت لواي فرهنگ عاشورا زده شد و جريان مردمي هيئت در آن خفقان سياه آبستن واقعه اي شد که تولدش در قيام خونين ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اتفاق افتاد و رشد اين جريان مقدس با رهبري امام خميني ( ره ) بزرگترين انقلاب ديني تاريخ را در سال ۱۳۵۷ رقم زد و خون پرجوشش شهداي کربلا که اين بار در رگهاي انقلاب اسلامي ايران جريان يافته بود در هشت سال دفاع مقدس کربلاي ايران را در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل آفريد.

با پايان يافتن جنگ، صفحه جديد هجمه دشمن واستکبار به بدنه هيئت ها ورق خورد و ترويج هيئت سکولار وغير سياسي با شعار امام حسين عليه السلام را به سياست ربط ندهيد شکل تازه اي به خود گرفت و تعدادي از هيئت ها هم متاسفانه اسير اين فتنه شدند ، فتنه اي که محصول آن بروز اختلاف ميان شيعه و سني و جنگ وکشتار بين آنها بود، فتنه اي که نتيجه اش شعار هيئت براي هيئت بود، فتنه اي که حاصلش سبک هاي عجيب عزاداري ، شعرهاي بي مغز و احساسي ، ادبيات سخيف ، لعن و سب علني و توهين به مقذسات اهل سنت و شکل گيري تکفير درميان مرجعيت وابسته به انگلستان و استکبار بود.


امروزه کساني که شعار هيئت غيرسياسي را در راستاي از بين بردن بصيرت انقلابي سر مي دهند بايد به اين سوال پاسخ دهند که آيا حرکت امام حسين (ع) حرکتي سياسي نبود؟ آيا انقلاب بزرگ عاشوراي سال ۶۱ هجري در جهت سياست هاي اسلامي رخ نداد؟ آيا مي توان هيئت را بدون بصيرت وبي تفاوت به مسال روز و فاقد روحيه استکبار ستيزي تصور کرد؟! اگر اينگونه باشد امام حسين عليه السلام و ياران باوفاي آن حضرت با تحمل آن مشتقات کدام اصلاح را در دين امت پيامبر اسلام ايجاد کرده اند؟!

مگر جز اين است که امام عليه السلام برعليه استکبار زمان خويش وبرعليه ظلم وبدعت و جهل قيام کردند؟! چگونه است که امروز هيئت ها بايد نسبت به يزيد و استکبار زمان و ظلم هاي فراوان زمان خود بي تفاوت باشند؟!

آيا حاصل اشک وشور روضه ها فقط ثواب است و حرمت آتش جهنم بر اهل تباکي؟! اگر اينگونه باشد آيا خون حضرت سيدالشهدا به هدر نرفته است؟! و ده ها سوال ديگر که طراحان دسيسه شوم هيئت ستيزي که امروز در قالب جنگ نرم و خاموش اعتقادات اصيل اسلامي را نشانه رفته اند آنها را بي پاسخ گذاشته اند.

به راستي کدام هيئت و کدام هيئتي در تراز انقلاب اسلامي که در امتداد انقلاب عاشورا در جريان است قرار دارد؟
هيئتي که با سب ولعن مقدسات اهل سنت موجب ايجاد خشم و نفرت در نتيجه کشتار شيعيان مي شود؟!
هيئتي که با حرکات دور ازشان و شعر ها وسبک هاي بي هويت وبي اصالت غربي آب در آسياب دشمنان مي ريزد ودر آتش اختلاف وجنگ مذهبي در جهان اسلام مي دمد؟ هيئتي که به توصيه برخي عناصر لندن نشين در مراسم خود از شهدا و ولايت فقيه ياد نمي کند تا روح انقلابي در مجالس جاري نباشد؟

فراموش نکينم اين روزها تفکردشمن هيئت هاي مذهبي را هدف گرفته است تا شاهرگ حياتي پيکره ظلام ستيزي و روحيه انقلابي را در شيعيان قطع کند و نيروي انقلابي در هيئت ها تربيت نشود و از مناره هاي مساجد اين سرزمين اذاني پخش شود که منافع استکبار را به خطر نيندازد.

هرچند ما معتقديم هيئات اين سرزمين مبرا از خطايي چنين فاحش است اما تلاش استکبار در به دام انداختن هيئات را نمي توان ناديده گرفت. همانگونه که امام خامنه اي حفظه الله فرمودند: عزيزان! حسين بن علي مي تواند دنيا را نجات دهد به شرط آنکه با تحريف، چهره او را مخدوش نکنند ، با تحريف مبارزه کنيد ، حرفي نزنيد که موهن مذهب باشد اين ناسپاسي در حق عاشوراست... (سخنان امام خامنه اي در جمع مداحان)

بايد مراقب بود که تحريفات دشمن در گفتار وکردار و برنامه هاي هيئت موجب خدشه دار شدن فرهنگ نجات بخش اقامه عزا بر سيدالشهدا عليه السلام نشود وتئوري شوم هيئت سکولار که امروز با اتصال دنياي استکبار از زبان روحاني هاي غرب زده و مزدور لندن نشين به هيئت ها ديکته مي شود و با حمايت مالي ازاين جريانات مردمي دام انحراف از ارزش هاي اصيل شيعي را گسترده اند ، مسير مقدس هيت را خداي ناکرده منحرف نکند.

هيئت تراز انقلاب قطعا بصير و آگاه به مسايل روز است وبدون وابستگي به جريانات واحزاب سياسي در مسير استکبارستيزي مبارزه مي کند و سياستش همانا سياست امام حسين عليه السلام است که فرمودند: هيهات منا الذله؛

هيئت تراز انقلاب مطيع امر و گوش به فرمان ولي فقيه است که قطعا دستور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف از نفيرش به گوش مي رسد.

هيئت تراز انقلاب در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت مي کوشد که قوام وايستادگي هر حکومتي به فداکاري و ايثار مردان آن حکومت است.

هيئت تراز انقلاب با حفظ اصالت هاي سنتي عزاداري از هرگونه توهين به مقدسات ديگر مذاهب اسلامي اجتناب مي کند چرا که در قاموس اهل بيت (ع) فحاشي وسب علني و.... هيچ جايگاهي ندارد و هيئت انقلابي و بصير با ايجاد تفرقه بهاي خون مسلمين را به گردن نمي گيرد.

هيئت تراز انقلاب در مجالسش اصالت را به منبر و وعظ وخطابه قائل است که نشر مفاهيم عاشورايي از اين طريق ممکن است.

هيئت تراز انقلاب در انتخاب مداح و شعر و سبک مراقب است که موجب وهن و بدعت نباشد.

هيئت تراز انقلاب .......



....................................
يادداشت از علي رستگار
....................................
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۷:۰۹

27 Dec 2019