۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۲۳۵۷۶

سانسور خبری و اصالت رسانه

سانسور خبری و اصالت رسانه
به گزارش جهانبین نیوز ،نگاهی به کارنامه عملکرد خبر گزاری های غربی نشان می دهدکه این رسانه ها در جریان مذاکرات از اقداماتی مانند تحریف و سانسور خبری برای انحراف افکار عمومی جهانیان و تحت فشار گذاشتن تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.
در هیاهوی خبری غربی ها در حاشیه مذاکرات هسته ای وین، سخنان مهم جمعه هفته قبل عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران مبنی بر آمادگی تیم ایران برای بازگشت به تهران بدون توافق در صورت رعایت نشدن چارچوب مورد نظر ایران، با سانسور خبری رسانه های غربی رو به رو شد.
سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه  با تاکید بر این نکته که  «آنچه مورد نظر ماست رسیدن به توافقی است که خواسته های ما و خطوط قرمز ما در آن رعایت شود و از این جهت ما مقید به زمان نیستیم»
افزود:« اینطور نیست که به خاطر رعایت زمان، به هر خواسته ای تن بدهیم و یا برای هر توافقی آمادگی داشته باشیم. اصول و چارچوب هایی برای ما وجود دارد که ما فقط به آنها مقید هستیم»
وی با صراحت گفت: «اگر به چارچوبی که مورد نظر هست برسیم توافق خواهیم داشت و گر نه بدون توافق بر می گردیم»
بیان این سخنان و تاکید صریح بر آمادگی ایران برای ترک وین بدون توافق، صحبتی بود که به مذاق رسانه های غربی خوش نیامد بطوری که خبرگزاری اصلی غرب یعنی فرانس پرس ، رویترز و آسوشیتدپرس این سخنان عراقچی را سانسور و تنها بخشی از حرف های او را درخصوص همکاری ایران با آژانس برای حل موضوع «ابعاد نظامی احتمالی» (PMD) منتشر کردند.
سانسور این سخن عراقچی در رسانه های غربی در حالی بود که آنها در روزهای پیش از آن هجمه خبری سنگینی را علیه ایران شروع کرده بودند.
از ابتدای مذاکرات رسانه های غربی چند محور خبری خاص را پیگیری کردند از جمله مطرح کردن حربه تهدید نظامی از سوی رسانه هایی مانند «سی ان ان» و دیگری این ادعا که ایران پول حاصل از توافق را صرف «تروریسم» و گسترش نفوذ خود در منطقه خواهد کرد.
تحریف اخبار حربه دیگری بود که برخی رسانه های غربی برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات و پیشبرد نیات مذاکره کنندگان غربی در پشت میز مذاکرات به کار بستند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز روز جمعه در اقدامی غیرحرفه ای و ناشی از ملاحظات سیاسی، بیانیه «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را با تحریف منتشر کرد.
در حالی که آمانو با انتشار بیانیه ای هدف خود از سفر به تهران را «پیشبرد کار برای حل و فصل همه مسائل باقیمانده درخصوص برنامه هسته ای ایران از جمله روشن شدن ابعاد نظامی احتمالی» عنوان کرده و تصریح کرده بود که «هر دو طرف درک بهتری درخصوص راه های پیشرفت دارند، هر چند کارهای بیشتری باید انجام شود» ، خبرگزاری رویترز در خبری تحریف شده به نقل از آمانو گزارش داد که «هیج پیشرفتی در مذاکرات بین ایران و آژانس اتمی» به دست نیامده است.
در این میان پایگاه اینترنتی شبکه خبری روسی «راشا تودی» به تازگی در مقاله ای به بررسی روایت های رسانه ای درباره مذاکرات هسته ای و تحریف اطلاعات از سوی برخی خبرگزاری های غربی پرداخت و از آنها به عنوان «آتش بیار معرکه» و کسانی یاد کرد که توافق هسته ای برایشان مهم نیست.
این رسانه روسی به نقل از یک مقام وزارت خارجه که نامش را فاش نکرد، نوشت: «ایران زیر فشار شدیدی از سوی رسانه های غربی قرار دارد و این روند عادلانه نیست. به نظر می رسد برای کسی مهم نیست که ایران چه می کند و چه چیزی در مذاکرات مطرح است، اما ما خواستار بازتاب عادلانه آنچه در مذاکرات می گذرد، هستیم»
غربی ها با ایجاد چنین فضای سنگین رسانه ای درصدد فشار بر تیم مذاکره کننده ایران برای وادار کردن آن به عقب نشینی از خطوط قرمز از جمله در مورد نحوه لغو تحریم ها بودند.
رسانه های غربی در این میان یک بازی حساب شده و تقسیم کار با مقامات خود نیز داشتند.
باراک اوباما برای تکمیل این فرایند و همزمان با اعلام تمدید مهلت خودخوانده سه شنبه ۳۰ ژوئن ، اعلام کرد اگر توافق هسته ای احتمالی هدف آمریکا را تامین نکند، این کشور آماده ترک مذاکرات است.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز روز شنبه ششم تیرماه در بدو ورود به وین از سه شرط اصلی برای توافق سخن گفته بود که شامل بازرسی از اماکن نظامی در صورت نیاز و همچنین امکان بازگشت خودکار تحریم ها می شد.
«تونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه ۱۱ تیر ماه ادعا کرد که ایران بیش از آمریکا به توافق هسته ای نیاز دارد.
در چنین فضایی، سخنان صریح عراقچی در روز جمعه اهمیت و معنای زیادی داشت که خبرگزاری های غربی ترجیح دادند آن را نشنیده بگذارند. از خبرگزاری های مهم خارجی تنها خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» (ریانووستی سابق) بود که این سخن عراقچی را برجسته و منتشر کرد.
سخنان عراقچی در کنار دیپلماسی عمومی دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در انتشار پیام ویدئویی صریحی در سایت «یوتیوب» نشان داد که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بدون تاثیرپذیری از فضای تهدید و ارعاب رسانه های غربی و احتمالا' تهدیدات برخی غربی ها در پشت میز مذاکره ، محکم بر سر اصول منطقی مذاکراتی ایران ایستاده اند.
سانسور سخنان مهم روز جمعه عراقچی در خبرگزاری های غربی از زاویه کار رسانه ای نیز قابل بررسی و ارزیابی است چرا که ضرورت هماهنگی بهتر میان رسانه ها بخصوص رسانه های رسمی با مقامات مسئول در بزنگاههای مهمی مانند مذاکرات هسته ای را برای انتشار هدفمندتر و گسترده تر مواضع رسمی کشور نشان می دهد.
انتهای پیام/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۹:۲۶

27 Dec 2019