۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۳۱۲۱۶

مردم و مقامات سوریه پاکسازی قدسیا و الهامه در ریف دمشق را جشن گرفتند

شهرک‌های قدسیا و الهامه در حومه غربی دمشق با اجرای توافق ارتش و تروریست‌ها شاهد آزادی و بازگشت به حیات طبیعی و برگزاری مراسمی باشکوه به همین مناسبت بود.
مردم و مقامات سوریه پاکسازی قدسیا و الهامه در ریف دمشق را جشن گرفتند
به گزارش جهانبین نیوز؛ شهرک‌های قدسیا و الهامه در حومه غربی دمشق دیروز دوشنبه با اجرای توافق ارتش و گروه‌های مسلح، شاهد بازگشت به حیات طبیعی و برگزاری مراسم باشکوه ملی-دینی به این مناسبت بود.

شهرک قدسیا مرکز بخشی با همین نام در استان ریف دمشق است و در شمال غربی پایتخت سوریه قرار دارد.
این منطقه تا پیش از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت داشت.
افراد مسلح حاضر در قدسیا با دولت سوریه توافقنامه آشتی و پایان درگیری امضا کرده بودند ولی طی چند روز گذشته درچند نوبت مواضع ارتش و شهروندان را هدف قرار دادند که منجر به واکنش ارتش سوریه شد.
ارتش سوریه ۶ مهرماه عملیات جدیدی را برای بازپس‌گیری و پاکسازی شهرک قدسیا در شمال غرب دمشق آغاز کرد.
با تنگ‌تر شدن محاصره تروریست‌ها و بالا گرفتن اعتراض ساکنان، ۲۲ مهرماه، یک هزار و ۲۰۰ فرد مسلح و خانواده‌های آن‌ها پس از توافق با دولت سوریه با تحویل سلاح خود به استان ادلب در شمال غرب این کشور منتقل شدند.

هم اینک قدسیا و الهامه کاملا از وجود گروه‌های مسلح خالی است و دیروز دوشنبه مراسم جشنی با حضور گسترده مردم در مسیر ورودی قدسیا تا مسجد جامع و در نهایت مرکز شهر الهامه برگزار شد که «علاء ابراهیم»، استاندار ریف دمشق، شیخ «عدنان الافینی»، مفتی دمشق و ریف آن، شیخ «عادل مستو»، مفتی قدسیا و برخی شخصیت‌های نظامی و امنیتی و افسرانی از ارتش سوریه در آن حضور داشتند تا امنیت کامل این ۲ منطقه و نجات آنها از شرارت گروه‌های تروریستی را اعلام کنند.

کار تسویه وضعیت گروه‌های مسلحی که مایل به کنار گذاشتن سلاح خود بودند و شمار آنها به یک هزار و سیصد نفر رسید نیز تا یکشنبه گذشته پایان پذیرفت.

یک منبع میدانی سوریه گفت: یگان‌های مهندسی نظامی ارتش سوریه تا یکشنبه گذشته کار پاکسازی قدسیا و الهامه از همه تله‌های انفجاری و مین‌های کاشته تمام کردند و از این پس اهالی می‌توانند با خیال راحت در سطح ۲ شهرک تردد داشته باشند.

وی افزود: ظرف امروز و فردا مسیر ورود و خروج از قدسیا و الهامه به دمشق و پیرامون آن نیز که طی همه سال‌های گذشته مسدود شده بود باز خواهد شد.

یک منبع کمیته‌های آشتی ملی سوریه نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نقش بزرگ و برجسته روحانیون در حصول توافق الهامه و قدسیا گفت: فرماندهان امنیتی و نظامی سوریه نیز بر یکسره شدن پرونده این ۲ شهرک بدون خونریزی تاکید داشتند.

وی با تقدیر از نقش مثبت و سازنده مسئولین نظامی و دولتی سوریه برای تحقق آشتی در این مناطق گفت: ما از دیگر مناطقی که آماده پیوستن به جریان مصالحه و آشتی در سوریه هستند می‌خواهیم همچون مردم قدسیا و الهامه با برپایی تظاهرات و تجمع‌های ضد تررویستی خواستار پاکسازی شهرها و روستاهایشان از وجود سلاح و افراد مسلح شوند.

این منبع تاکید کرد: نهادهای دینی، اجتماعی و نظامی و همه اعضای کمیته‌های آشتی ملی برای دستیابی به توافقی که به حضور تروریسم در سوریه پایان بدهد آمادگی کامل دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۳۰:۰۸

10 Jan 2020