۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۳۵۶۳۶

يک بهله عقاب طلايي کمياب در منزل شخصي کشف شد + تصاوير

رئيس محيط زيست کوهرنگ
رئيس اداره محيط زيست شهرستان کوهرنگ گفت: يک بهله عقاب طلايي کمياب که بصورت غير قانوني در منزل نگهداري مي شد از چنگال اين سودجو رها شد.
يک بهله عقاب طلايي کمياب در منزل شخصي کشف شد + تصاوير
به گزارش جهانبین نیوز، رئيس اداره محيط زيست شهرستان کوهرنگ در گفتگو با کوهرنگ خبر اظهار کرد: يک بهله عقاب طلايي کمياب توسط فردي در طبيعت شکار شده بود با هماهنگي جناب آقاي قاسمي، دادستان عمومي و انقلاب کوهرنگ کشف و ضبط شد.

وي بيان داشت: عقاب طلايي را جهت معاينه و سلامت به کلينيک دامپزشکي استان تحويل داديم که پس از بهبودي کامل در ارتفاعات زردکوه بختياري رها سازي خواهد شد.

رئيس اداره محيط زيست شهرستان کوهرنگ گفت: اين پرنده در ارتفاعات زردکوه بختياريشکار شده بود و 10 روز بصورت غير قانوني نگهداري مي شد.

ارسلان رحيمي در ادامه گفت: اين پرنده از خانواده عقاب طلايي زردکوه است و از پرنده گان کمياب در سطح استان و کشور مي باشد.

کارشناس اداره محيط زيست تصريح کرد: زيستگاه اصلي اين پرنده در ارتفاعات زردکوه بختياري مي باشد.

رحيمي در پايان از شهروندان درخواست کرد در موارد مشابه که پرنده گان را مشاهده مي کنند يگان حفاظت محيط زيست شهرستان کوهرنگ را در جريان قرار دهند و يا با سامانه 1540 سامانه رسيدگي به مشکلات زيست محيطي تماس حاصل نمايند.

در همين حال محمد قاسمي، دادستان عمومي و انقلاب شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: با توجه به حسب تبصره 2 ماده 13 قانون شکار و صيد، زنده گيري پرندگان شکاري، 3 سال حبس و 200 ميليون ريال جزاي نقدي در پي دارد.

دادستان کوهرنگ عنوان کرد: دادسرا در راستاي انجام وظايف ذاتي خود و نيز حفاظت و حراست از محيط زيست و پيگيري اشد مجازات براي مرتکب کننده گان چنين جرائمي را خواهد داشت.

به گزارش کوهرنگ خبر، اين جانور در ايران در امتداد دو رشته کوه البرز و زاگرس و کويرهاي مرکزي سکونت دارد، ماده از نر بزرگ تر است و جز اين تفاوتي ندارند، در 4 تا 5 سالگي بالغ مي شود.



عقاب طلايي نام خود را از پرهاي طلايي و برنزي تاج، سر و پشت گردنش گرفته است، قهوه اي تيره است و از دور به سياهي مي زند، ساق يا چکمه اي و از هر دو طرف پوشيده از پر است، در هنگام پرواز بالها کمتر به بالا خم شده و تقريبا مسطح است، مناطق صخره اي، چشم اندازهاي فراخ را به زمينهاي هموار و مناطق جنگلي ترجيح مي دهد، عقاب طلايي تنها با يک جفت ديده مي شود و تک همسر است و احتمالا تا پايان عمر پيوند جفتها برقرار مي ماند.
 
اين جانور براي شکار استراتژيهاي گوناگوني دارد، هرکدام قلمرويي به وسعت 90 کيلومتر دارند و مي توانند طعمه اي به وزن 6/3 کيلوگرم را طي پرواز حمل کنند، سرعت متوسط عقاب طلايي 50 کيلومتر در ساعت ثبت شده است که مي تواند در زمان شيرجه آن را به 320 برساند.

اين حيوان به طور متوسط روزانه 300 گرم گوشت مي خورد که عمدتا از پستانداران تغذيه مي کند و پرندگان انتخاب دوم آن است، چند لانه دارند که به طور چرخشي از آن استفاده مي کنند و در شرايط لانه مي توانند 3 متر قطر و 4 متر ارتفاع داشته باشند، معمولا 2 تخم مي گذارند و تا 45 روز روي آنها مي خوابند.
 
انواع عقاب جزء گونه‌هاي جانوري حمايت شده از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست به شمار مي‌ آيد و زنده‌گيري و نگهداري آن ممنوع است و متخلفان از اين قانون به پرداخت يك ميليون و 200 هزار تومان (12 ميليون ريال) جزاي نقدي، جريمه خواهند شد.
 


عقاب طلايي با استفاده از چابکي و سرعت و همچنين با استفاده از پاشنه قدرتمند خود مي‌تواند طعمه‌هاي خود را ازجمله خرگوش، موش کوهي(مارموت)، سنجاب زميني و غيره و پستانداران بزرگ مانند روباه، گربه‌ي وحشي يا خانگي، بز کوهي و بچه آهوها شکار کند. آن‌ها همچنين در مواقع کمياب بودن شکار، مردار حيوانات و خزندگان را نيز مي‌خورند.
 
عقاب‌هاي طلايي داراي شش زير گونه در کل جهان مي‌باشند. بزرگترين جثه را در اين زيرگونه‌ها، عقاب‌هاي طلايي هيماليايي دارند. طول متوسط بال هايشان ۲٫۲۱ سانتيمتر است البته بزرگترين عقاب اين گونه يک ماده با طول بال ۲٫۸۱ سانتيمتر است. عقاب‌هاي طلايي در اطراف قطب شمال در اسکاتلند، اروپا (کوه‌هاي آلپ، اسپانيا، ايتاليا، يونان، روماني، يوگسلاوي، سرتاسر سيبري) تا آسيا و آمريکا زادآوري دارد.
 
 

انتهاي پیام1022ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۵۲:۰۰

7 Jan 2020