۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۵۴۵۶
مسئول بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری:

هر خانه یک کارگاه خانگی با راه‌اندازی قطب‌های اقتصاد مقاومتی/بهرمندی چهارمحال و بختیاری از 9 قطب اقتصاد مقاومتی

مسئول بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری گفت: اگر قطب‌های اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شوند و بازار فروش مورد نیاز آن‌ها هم فراهم شود در هر شهرستانی می‌توان تعداد زیادی کارگاه کوچک داشت و در این صورت هر خانواده می‌تواند یک کارگاه کوچک خانگی راه‌اندازی کند و در هر شهرستان اشتغال زیادی ایجاد شود اما این منوط به تامین بازار فروش و مواد اولیه است.
هر خانه یک کارگاه خانگی با راه‌اندازی قطب‌های اقتصاد مقاومتی/بهرمندی چهارمحال و بختیاری از 9 قطب اقتصاد مقاومتی
سرهنگ محمدعلی مرادی مسئول بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در راستای بحث طرح‌های اقتصاد مقاومتی، بسیج سازندگی در سنوات گذشته در عرصه‌های مختلف و با هدف وارد کردن فعالان این عرصه به بازار کار تسهیلاتی را به متقاضیان اعطا کرد.

وی با بیان اینکه هدف سازمان بر این قرار گرفت که برای هر شهرستان قطب خاصی تعریف شود که هم در راستای فراوری ضایعات محصولات و هم بحث بازاریابی اقدامات خوبی انجام بگیرد یادآور شد: بنابراین برای دستیابی به اهداف‌مان از سال گذشته شروع کردیم به شناسایی ظرفیت هر شهرستان، به این ترتیب که شهرستان شهرکرد در بحث لبنیات، شهرستان فارسان پرورش قارچ، شهرستان کوهرنگ زنبور عسل، شهرستان‌های بن و سامان در بحث فراوری هلو که همان لواشک هلو است، شهرستان کیار تولید کشمش، شهرستان بروجن تولید سرکه سیب و شهرستان لردگان تولید ترشی سیب مورد بررسی قرار گرفتند.

مرادی اضافه کرد: بعد از شناسایی ظرفیت‌ها موارد به شهرستان‌ها ابلاغ و جلساتی در این زمینه گرفته شد و پیشنهادات و مسائل مورد نظر برای فعالیت هر شهرستان در قطب مورد نظر ارائه شد.

مسئول بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری افزود: در همین راستا در سال ۹۶ تسهیلات با بهره کم به شهرستان‌ها ابلاغ شد که هر شهرستان باتوجه به قطب مربوط به خود تسهیلات را دریافت کند، ضمن اینکه درحال حاضر همکاران در بسیج سازندگی نواحی در قطب‌ها مشغول فعالیت هستند که بتوانند بازار را فعال کنند.

متقاضیان  قطب‌های اقتصاد مقاومتی باید آموزش‌های لازم را ببینند

وی با اشاره به اینکه چون در ابتدای اجرای طرح قرار داریم با یکسری از مشکلات مواجهیم افزود: تا زمانی که مسئولان اجرای طرح و نیز افرادی که در این زمینه قرار است فعال شوند با کار آشنا شوند باید یکسری آموزش‌های مقدماتی ببینند از همین رو بسیج سازندگی قراردادهایی با مراکز فنی و حرفه‌ایی، جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها منعقد کرده تا آموزش‌های مورد نیاز را ارئه کنند.

مرادی با بیان اینکه زمانی که داوطلبان آموزش‌های مربوطه را دیده و مدارک مورد نیاز را از ادارات طرف قرارداد دریافت کردند فعالیت‌ تولید خود را آغاز می‌کنند اضافه کرد: البته ما در این مسیر با مشکلاتی چون محدودیت زمانی به واسطه فصلی بودن برخی از مواداولیه و یا جابجایی‌هایی که باید در فصل‌های مختلف در مورد زنبور عسل و... صورت بگیرد مواجهیم که با توجیه طرح‌ها رفع خواهند شد.

قطب‌های اقتصاد مقاومتی در مرحله اول بصورت سنتی کار خود را شروع کرده‌اند

وی با تاکید بر اینکه در بحث پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ، تولید لبنیات، تولید رب انار و... از سال گذشته اقداماتی صورت گرفته و درحال حاضر فعالیت خود را آغاز کردند ادامه داد:  در راه‌اندازی قطب‌ها سعی شده به مشکل صنایع تبدیلی که استان و کشاورزان با آن دست به گریبان هستند توجه شود به این ترتیب که قطب‌ها تا حدودی سعی در رفع این مشکل دارند و به نوعی قطب‌ها خود تقویت‌کننده صنایع تبدیلی هستند.

مسئول بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در مرحله اول کار بصورت سنتی انجام می‌شود و در حال پیگیری برای صنعتی کردن طرح‌ها هستیم و در همین راستا کارشناس‌هایی برای بازدید از طرح‌ها و نظردهی در این مورد آمدند و یکسری دستگاه‌ هم سفارش داده شده است و به دنبال صنعتی یا نیمه صنعتی کردن این کارگاه‌ها هستیم تا بتوانیم برای هر محصول برند خاصی داشته باشیم.

گسترش قطب‌ها با تامین بازار فروش و مواد اولیه

مرادی تاکید کرد: مطالعات اولیه برای انتخاب مکان مناسب برای راه‌اندازی کارگاه‌ها درحال انجام است و اگر پیشرفت خوبی حاصل شود طرح‌های سنتی تبدیل به کارهای نیمه صنعتی یا صنعتی می‌شوند.

وی بیان داشت: سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان اعتبار در همین خصوص در عرصه اقتصاد مقاومتی پرداخت کردیم که به یک هزار و ۱۴۴ نفر وام پرداخت شد و از این تعداد ۷۰ درصد فعال و مشغول به کار هستند.

مرادی تاکید کرد: اگر قطب‌ها راه‌اندازی شوند و بازار فروش مورد نیاز آن‌ها هم فراهم شود در هر شهرستانی می‌توان تعداد زیادی کارگاه کوچک راه‌اندازی کرد که در این صورت هر خانواده می‌تواند یک کارگاه کوچک خانگی راه‌اندازی کند و در هر شهرستان اشتغال زیادی ایجاد شود اما این منوط به تامین بازار فروش و مواد اولیه است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۹:۰۸

25 Jan 2020