۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۱۴۳۷۸
یکی از عوامل سازنده مستند «من روحانی هستم»:

جنجال‌کنندگان علیه «من روحانی هستم»، به زودی شعار عبور از روحانی سرمی‌دهند

زهرا حقی یکی از عوامل سازنده مستند «من روحانی هستم» گفت:جنس کار رسانه‌ای آنها شبیه اتفاقات سالهای ۷۶ و ۷۷ است و این جریان همان جریانی است که به زودی شعار عبور از روحانی سر خواهند داد.
جنجال‌کنندگان علیه «من روحانی هستم»، به زودی شعار عبور از روحانی سرمی‌دهند
به گزارش جهانبین نیوز، نشست خبری عوامل سازنده مستند جنجالی «من روحانی هستم» با حضور عوامل این فیلم، یاسر جلالی مدیر موسسه سفیرفیلم، و حجت نیک‌ملکی مدیر شبکه اجتماعی افسران در خبرگزاری پیام کوتاه نسیم برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیکی ملکی مدیر شبکه اجتماعی افسران با اشاره به اینکه مستند من روحانی هستم برای اولین بار در شبکه اجتماعی افسران رونمایی شده است، گفت: خیلی خوشحالم که این مستند باعث شد فتنه‌گران و نظام سلطه ناامید شوند و مستندی باشد با حفظ شان و سوابق رئیس جمهور که به حضور ایشان در انقلاب پرداخته است.

وی ادامه داد: مستند «من روحانی هستم» در نهم دی‌ماه سال ۹۲ در شبکه اجتماعی افسران اکران شد و اولین اکران آن در دانشکده حقوق علوم سیاسی دانشگاه تهران در بهمن ماه صورت گرفت و پس از آن در فضایی منطقی و عقلانی در دانشگاه‌های مختلف کشور در طی ۴ ماه اکران شد.

نیکی ملکی ادامه داد: بعد از چهار ماه اکران این مستند در دانشگاه ها بدون هیچ مقدمه‌ای چندین رسانه با ساختن ده‌ها دروغ شروع به جنجال‌آفرینی کردند و آن را به موضوع اول کشور تبدیل کردند که حاشیه‌ها هنوز هم ادامه دارد. ما با برگزاری این نشست تلاش داریم که به این حاشیه‌ها پایان دهیم و خود و جناب رئیس جمهور را در خیمه انقلاب می‌دانیم و گوش به فرمان رهبری هستیم و جبهه انقلاب با جنجال‌های رسانه‌ای از عرصه به در نخواهد شد.

در ادامه نشست یاسر جلالی مدیر موسسه سفیر فیلم گفت: ما دوست نداریم که برای مستندهای خود جنجال‌آفرینی کنیم اما برخی از رسانه‌ها حاشیه‌هایی را ایجاد کردند که در حد رئیس قوه هم وارد شود و ما ترجیح دادیم که با برگزاری این نشست به همه جنجالها و حاشیه‌ها پایان دهیم.

وی ادامه داد: از دوستان سازنده فیلم تشکر می‌کنیم و فکر می‌کنم مستند از جنس کارهای شبکه‌های اجتماعی است که برخی از اعضای هیئت دولت هم ورود به شبکه‌‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند و فکر می‌کنم کار مثبتی در ساخت آن صورت گرفته است.

وی در مورد مجموعه فعالیت‌های سفیرفیلم اظهار داشت: موسسه فیلم‌سازی سفیرفیلم از اولین ساخته خود "یزدان تفنگ ندارد" تابه امروز ۱۸ مستند راتولید کرده است. و در تمام مستندهای خود معمولا مورد تشویق قرار گرفته است و کسی تا به حال ندیده درباره مستندهایی که سفیرفیلم پخش می‌کند اظهار نظر نکرده است.

جلالی اضافه کرد: سفیرفیلم تصمیم دارد در بحث تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ورود کند و مستند «من روحانی هستم» مستندی است که تاریخ را روایت می‌کند و یکی از دلایلی که توضیح آن را پذیرفتیم این بود که براساس استنادات تاریخی روایت می‌شود.

وی در بخش دیگری از انتقاد از برخی از برخوردهایی که با این فیلم صورت گرفته است، گفت: روش و منشی که در نقد و صحبت و برخوردی که با یک اثر فرهنگی شده است درست نبود. ما دنبال این هستیم که زبان فرهنگی و هنری را انتخاب کنیم ولی ما دوستانی که وارد روش آمرانه و توپ و تانک شدند را درک نمی‌کنیم. ایجاد یک فضای امنیتی و نظامی را درست نمی‌دانیم و از برخی دوستان رسانه‌ای می‌خواهیم که در برهه حساس کشور فضا را دو قطبی نکنند. ما باید از دولت حمایت کنیم و از کارشناسان برای برون‌رفت کشور از شرایط حساس کنونی مطالبه نظر کنیم.

در بخش دیگری از این نشست زهرا حقی یکی از عوامل موسسه چند رسانه‌ای شفق تولید کننده مستند من روحانی هستم صحبت‌های خود را با بیانات رهبری مبنی بر حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی کشور شروع کرد.

حقی گفت: در سال ۹۲ با چند نفر از دوستان اولین پروژه مستند بلند خود را شروع کردیم که ماحصل فعالیت چند ماهه گروهی از دختران دانشجویی است که در مورد زندگینامه حسن روحانی رئیس جمهور کشور ساخته شده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه رئیس جمهور ۸ سال از فضای رسانه‌ای دور بودند خیلی از مردم نسبت به سوابق سیاسی رئیس جمهور بی‌اطلاع بودند و همین امر باعث می‌شد که سوءاستفاده کنندگان تصویری غیرواقعی از ایشان را ارائه دهند.

مسئول تحقیق فیلم مستند «من روحانی هستم» ادامه داد: این مستند برپایه اسنادی است که در فضای اینترنت هم موجود است و همچنین کتبی که در کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه دانشگاه تهران وجود دارد و بیشتر زمان ساخت این مستند صرف تحقیقات این پروژه شد.

حقی ادامه داد: بیشترین منبع مورد استفاده این مستند خاطرات رئیس جمهور است که مربوط به سال تولد تا سال ۵۸ بود و از سال ۵۸ به منابع نزدیک مثل کتاب خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی و منابع از این دست استفاده شده است.

وی تاکید کرد: برای ساخت این مستند دو معیار را در نظر گرفته‌ایم یکی رعایت حریم شخصی رئیس جمهور و دیگری استناد به سخنان رئیس جمهور. یکی از خطوط قرمزی که لحاظ کردیم رعایت شان دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور بود. به خاطر همین موضوع بود که دنبال مسائل حاشیه‌ای و جنجالی هم نرفتیم و براساس همین معیار یک سری اطلاعات جمع‌آوری شده خود به خود حذف شدند.

حقی با اشاره به اینکه نسخه اول این مستند در آبانماه ۹۲ تمام شد گفت: در دی‌ماه ۹۲ نسخه نهایی مستند آماده شد و در روز نهم دی‌ماه مصادف بر ۲۸ ماه صفر که روز تولد رئیس جمهور است اولین اکران مستند من روحانی هستم را در شبکه خبری اجتماعی افسران انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه پس از این اکران درخواست‌های مکرر برای اکران عمومی صورت گرفت، ادامه داد: اولین اکران دانشگاهی آن در دانشکده حقوق علوم سیاسی دانشگاه تهران انجام شد و اکران‌های بعد در دانشگاه‌ها و شهرستانها با برخوردی منطقی و بدون جنجال و هیجان صورت گرفت. ۴ ماه از اکران و رونمایی این مستند گذشته بود و ما به فکر ساخت مستند دوممان بودیم.

حقی اضافه کرد: در اولین روز کاری بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مصاحبه‌ای را مشاور فرهنگی آقای رئیس جمهور انجام داد که ادبیاتی امنیتی داشت و از همان روز پروژه تخریب مستند من روحانی هستم شکل گرفت. مگر می‌شود چنین هجمه رسانه‌ای بدون اتاق فکر و عملیات روانی شکل بگیرد. بعد از این بود که برخی از سایت‌ها با فشار رسانه‌ای هر روز با مسئولینی که مستند را ندیده بودند مصاحبه می‌کردند.

وی تاکید کرد: ابتدا به تدوین و منابع این مستند ایراد گرفتند، بعد از اینکه ما منابع را به آنها دادیم این اتهام را وارد کردند که مستند به صورت مغرضانه ساخته شده است، بعد از آنکه مردم مستند رادیدند و گفتند منصفانه بوده است ادعا کردند که سازندگان این فیلم غیرواقعی هستند.

در ادامه این نشست در حالی که زهرا حقی شناسنامه و گذرنامه خودش را رو به خبرنگاران و عکاسان نشان داد، گفت: حالا ما آمده‌ایم که جلوی چنین سناریویی را بگیریم. اینها تا مرز تکذیب هویت ما رفته‌اند و می‌گویند که تولیدکنندگان این مستند وجود خارجی ندارند اما من اینجا هستم که با قوت از مستند مظلوم من روحانی هستم دفاع کنم. سوال من این است که آیا همیشه با مستندساز‌ها اینگونه برخورد می‌شود که با شناسنامه بیایند.

حقی ادامه داد: فتنه ۸۸ به ما نشان داد که بعضی‌ها شیوه سخن گفتن را از آن طرف آب یاد می‌گیرند یک تیم عملیات روانی علیه یک گروه مستندساز خانم ۱۰ روز فعالیت کردند که این فقط در مشی تروریسم رسانه‌ای است. اما اینها بدانند با این کارها نمی‌توانند نیروهای انقلاب را از راه به در کنند.

مستندساز فیلم من روحانی هستم اظهار داشت: تخریب کنندگان ما حتی شهامت این را نداشتند که از پشت پرده بیرون بیایند. در حالی که ما این مستند را براساس خاطرات آقای هاشمی ساختیم و شاید به خاطر این ا ست که شهامت ندارند بگویند خاطرات آقای هاشمی ممکن است غیرواقعی باشد.

وی در آخر خطاب به حسن روحانی گفت: من به عنوان یک فرد که شناسنامه و گذرنامه خود را نشان دادم اعلام می‌کنم که این مستند شناسنامه‌دار است که اگر وجود نداشتیم اسم خود را در این مستند نمی‌زدیم. آقای روحانی ما دغدغه این را داریم در مورد کسانی که نسبت به توهین حکم خدا سکوت می‌کنند اما با ادعای دروغین توهین به شما شروع به عربده‌کشی کردند برخورد کنیم. اینها می‌خواهند هاله‌ای را برای شما ایجاد کنند و بین شما و منتقدین فاصله بیندازند.

حقی ادامه داد: جنس کار رسانه‌ای آنها شبیه اتفاقات سالهای ۷۶ و ۷۷ است و این جریانات رسانه‌ای شباهت عجیبی به روزنامه‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ دارند. آقای رئیس جمهور اینها همان کسانی هستند که شعار عبور از روحانی را سر خواهند داد.

وی در آخر گفت: ما در این هجمه‌های فراگیر دست پرتوان الهی را دیدیم که فرزندان انقلاب را تنها نگذاشت و ما با ایمان به وعده الهی این راه را ادامه خواهیم داد.

در ادامه نشست سوالاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد مبنی بر اینکه چرا کارگردان این فیلم که با عنوان معصومه نبوی یاد شده است در این نشست حضور ندارد.

حقی در پاسخ به این سوال گفت: اینها بازی‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای بود که برای این مستند شکل گرفت و چون نمی‌توانستند به مستندات ایراد بگیرند به عوامل سازنده این مستند ایراد گرفتند.

وی اضافه کرد: کارگردان این مستند چند سالی است که در محافل رسانه‌ای حضور دارد و اسم مستعار معصومه نبوی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند اما اسم حقیقی ایشان در تیتراژ مستند من روحانی هستم آمده است. ایشان علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن نداشتند و فکر می‌کنم استفاده کردن از اسم هنری اتفاق متداولی است که حتی شهید آوینی با اسم هنری در مجله سوره می‌نوشتند.

حقی در مورد سوالی که مدعی شده بود بخشی از مستند با دسترسی به شنود منابع صوتی محرمانه ساخته شده است، گفت: من تعجب می‌کنم که بعضی ادعا می‌کنند که ما رفتیم و فیلم محرمانه گرفته‌ایم. این موردی که دوستان ادعا می‌کنند بخشی از فصل سوم مستند ایران و غرب است که تولید شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی است و مهمتر ازهمه اینکه آقای ظریف وزیر امور خارجه در این مستند مصاحبه رسمی کرده است که این نشان دهنده این است که شخص آقای ظریف تمام مطالب این مستند را تایید می‌کند.

حقی در پاسخ به این سوال که ادعا می‌شود شما دسترسی به آرشیو کیهان داشته‌اید گفت: آرشیو روزنامه‌های مختلف در کتابخانه‌ها موجود است و اینها بخشی از هجمه‌های رسانه‌ای است.

نیکی ملکی مدیر شبکه اجتماعی افسران در اینجای بحث گفت: اتهاماتی که به این مستند زده می‌شود مثل دسترسی به اسناد محرمانه، آرشیو مخفی، یا شنود تصویری همه کلی‌گویی است و جنجال‌هایی است که براساس ادعاهای بدون سند مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: جالب است که روزنامه شرق یک گاف رسانه‌ای داده است که این مستند را تولید گروه رسانه‌ای شفق اعلام کرده است در حالی که این مستند را گروه چند رسانه‌ای شفق ساخته‌اند.

در ادامه نشست یاسر جلالی مدیر موسسه سفیرفیلم گفت: تصمیم داریم که سری دوم و سوم این مستند را بسازیم و از رئیس جمهور می‌خواهیم که ادامه خاطرات خود را منتشر کند تا برای سری‌های بعد از این خاطرات استفاده کنیم.

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بحث شکایت و کسب مجوز برای مستند چگونه است، گفت: از دولت می‌خواهیم مجوز مستندهایی که از سوی برخی مراکز دولتی هم حمایت می‌شوند را به ما نشان دهد. مستندهایی که حتی از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حمایت می‌شود و در جشنواره سینما حقیقت اکران شده‌اند هم مجوز ندارند.

وی با اشاره به سخنان طباطبایی‌نژاد مبنی بر اینکه ساخت مستند نیازمند مجوز نیست، گفت: خواهش می‌کنیم وزارت ارشاد سازوکاری را در گرفتن مجوز ساخت مستند لحاظ کند و ما اولین کسانی هستیم که برای کارهای خود مجوز خواهیم گرفت. جالب این است که موضعگیری‌های دولت از سوی برخی اشخاص در مورد گرفتن مجوز مستند زمانی مطرح می‌شود که آنها می‌خواهند ممیزی کتاب حذف شود. شاید این دوستان می‌خواهند ممیزی کتاب را برای ساخت مستند لحاظ کنند.

حقی یکی از عوامل سازنده مستند من روحانی هستم در مورد سوالی مبنی بر اینکه از چه زمانی هجمه‌های رسانه‌ای شروع شد، گفت: اکران این مستند ۴ ماه گذشته بود که یک روز بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها این هجمه‌ها شروع شد برای ما هم عجیب بود که چنین تمرکزی بر این موضوع صورت گرفته است. فیلمی که در دانشگاه‌ها اکران شده بود و بدون جنجال مسیر خود را طی می‌کرد چنین تمرکز رسانه‌ای بر روی آن شده بود. سوال ما این است که دولتی که شعار آزادی بیان و اعتدال داده است چه نسبتی می‌تواند با رسانة‌هایی که چنین جنجالی ایجاد کردند داشته باشد.

در پایان این نشست جلالی مدیر موسسه سفیرفیلم گفت: دانشگاه‌های علامه طباطبایی، امیرکبیر، بیرجند، گلستان، فردوسی مشهد، علوم پزشکی همدان، صنعتی قم، علم و صنعت تهران درخواست نشان خود را لغو کردند و این به خاطر یکسری مصاحبه‌‌‌هایی است که با اعضای دولت صورت گرفته است امیدواریم که این ۹ دانشگاه شرایط اکران را برای مستند من روحانی هستم فراهم کنند.

انتهای پیام/ خ ز/
مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۲:۳۲

26 Dec 2019