۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۹۵۵۳
ولایتی در جمع خبرنگاران:

روایتی از درخواست لحظه آخر آمریکا پیش از اتمام مذاکرات

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که تمدید مذاکرات در لحظات آخر "خواست آمریکایی‌ها" بوده است.
روایتی از درخواست لحظه آخر آمریکا پیش از اتمام مذاکرات

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با نیلز آنن نماینده پارلمان آلمان و سخنگوی حزب سوسیال دموکرات این کشور در جمع خبرنگاران گفت: مذاکراتی که با آقای آنن انجام شد، پیرامون مسائل هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای، تروریسم در منطقه و مشترکات ایران و آلمان بود. با توجه به سابقه طولانی روابط خوب ایران و آلمان باید همکاری‌های دو کشور از سر گرفته شود و موانع از راه برداشته شود.

وی افزود: دو کشور این علاقه‌مندی را دارند که مانند گذشته روابط به جایگاه اصلی خود بازگردد، مشترکاتی که هر دو کشور در منطقه غرب آسیا شامل آفریقا و خاورمیانه داریم، بازگشت آرامش به این کشورها، حمایت از تمامیت ارضی کشورها و حکومت‌های قانونی و مشروع این کشورها است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ظرف روزهای آینده هیئت کارشناسی ما به ژنو سفر می‌کند و گفت‌وگوها را از سر می‌گیرند و تا جایی که به ایران مربوط می‌شود این کشور فقط تلاش دارد در چارچوب قواعد و ضوابط بین‌المللی مطابق NPT که هر کشوری حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند، در این مسیر حرکت داشته باشد.

ولایتی ادامه داد: ما تاکید داریم که استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یک امر نمایشی یا آزمایشگاهی نیست. بلکه استفاده صنعتی مورد نیاز ماست و ما نیاز فراوانی به انرژی پاک داریم که مهمترین آن انرژی هسته‌ای است. ایران این امکانات را دارد و لذا برای ساخت رآکتور هسته‌ای با روس‌ها قرارداد بسته و یکی از آنها به کار افتاده و دو رآکتور دیگر هم قرارداد اولیه‌اش بسته شده و خود ایران هم در پی این است که هم رآکتور تولید کند و هم میله‌های سوخت، با استقلال کامل و بدون وابستگی به جایی و با رعایت ضوابط بین‌المللی.

"اگر این طور باشد که تمام مذاکره‌کنندگان از جمله ۱+۵ و ایران حقوق را به رسمیت بشناسند، مشکل به زودی حل خواهد شد. مگر اینکه ادعاهای زیاد داشته باشند مانند بعضی ادعاهای ناحق آمریکایی‌ها که موجب طول کشیدن مذاکرات شد و این بار هم آمریکایی‌ها بودند که لحظات آخر گفتند ما مذاکرات را تمدید می‌کنیم. "

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافاتی میان واشنگتن و پاریس پیرامون فشارهای وارد شده به دولت اوباما گفت: این اختلاف نیست، بلکه زیاده‌خواهی‌های آمریکا برای اینکه از طرف ۵ کشور دیگر تصمیم بگیرد، نهایتا در میان متحدین آمریکا از جمله فرانسه موجب اعتراض شده و باید آمریکا بداند که توهم اینکه دنیای آینده دنیای یک قطبی است برآورده نخواهد شد و باید رعایت دیدگاه سایر کشورها را هم داشته باشند.

ولایتی تصریح کرد: حتی دیدگاه آلمانی‌ها در رابطه با مسائل مختلف جهان از جمله قضیه اوکراین یکی نیست و در قضیه هسته‌ای هم با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد، از یک سو روسیه و چین و از سوی دیگر آلمان و فرانسه باید گفت اگر آمریکایی‌ها به روش خود ادامه دهند سرانجام نه تنها بهره‌ای نخواهند برد، بلکه میان متحدین خودش نیز تفرقه ایجاد خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اجتماع بزرگ مردم در اربعین حسینی تاکید کرد: این اتفاق در تاریخ بشر بی‌نظیر است و همایش و راهپیمایی‌های ده‌ها کیلومتری و چندصدکیلومتری برای بیعت مجدد با امام حسین (ع) و این اتحاد مسلمین را نشان می‌دهد که شیعه و سنی و غیرمسلمان‌ها هم به این راهپیمایی پیوستند، چرا که امام حسین (ع) را نه تنها پیشوای مسلمانان جهان و بلکه رهبر آزادگان جهان می‌دانند.

ولایتی با اشاره به سخن گاندی مبنی بر اینکه آنچه ما برای ملت هند آوردیم، حرف تازه‌ای نیست و همان مطلبی است که امام حسین (ع) به دنبالش بود، ادامه داد: این کلام امام حسین خطاب به لشکر ابن‌سعد که اگر دین ندارید، آزاده باشید نشان می‌دهد امام حسین (ع) نه تنها رهبر مسلمانان بلکه رهبر آزادگان جهان است. این حرکت یک پیروزی بزرگی برای راه حق بود.

انتهای پیام/ 1021
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۵:۲۶

26 Jan 2020