۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۳۱۲۴۳
در چهارمحال و بختیاری

«ناردُنگ» سنتی دیرینه در روستای دورک اناری

روستاي زيباي دورک اناري که در 120 کيلومتري شهرکرد قرار دارد به لحاظ کوچه باغ هاي اناري و آيين سنتي « ناردُنگ ( رب گيري از انار )»، همه ساله، ميزبان خيل گردشگراني از سراسر کشور و بويژه استان هاي همجوار نظير اصفهان و خوزستان است. جمعيت اين روستا در حدود 2000 نفر است.
«ناردُنگ» سنتی دیرینه در روستای دورک اناری
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين انار جزء آن دسته از ميوه ايي است که سرشار از ويتامين ها بوده و براي پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها مفيد است. مصرف انار تا آن جايي مهم است که ائمه نيز به فوايد اين ميوه اشاره داشته اند.

انار يکي از ميوه هاي بسيار محبوب و پرخاصيت است که در شرايط آب و هوايي مختلف مي توان آن را پرورش داد. اين ميوه سرشار از آنتي اکسيدان است و به همين دليل يک خواص سبزيجات-خواص ميوه ها سبزيجات و سلامت - درماني براي بسياري از بيماري ها محسوب مي شود.

 

هر ۱۰۰ گرم انار، حدود ۸۳ کالري دارد، در حالي که همين مقدار انار داراي ۱۷ درصد ويتامين C مي باشد. از انار مي توان رب و آب انار و لواشک و مربا تهيه کرد که هر يک از آن ها نيز خواص انار را دارا هستند. اين ميوه زيبا، براي پيشگيري از بيماري هاي زيادي مفيد مي باشد.
 

مصرف انار باعث بهبود عملکرد قلب شده و کلسترول خون را کاهش مي دهد، از اين رو خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد. به علاوه از آسيب سلول هاي بدن جلوگيري مي کند که اين خود مي تواند خطر سرطان را کاهش دهد. تحقيقات نشان داده است که مصرف انار در درمان و کند شدن روند بيماري، بيماران مبتلا به سرطان سينه و پروستات بسيار موثر است.
 

از ان جا که انار خاصيت پاک کنندگي دارد و ادرار آور است، مصرف آن معده و روده ها را تميز مي کند و در نتيجه سم هاي وارد شده از بدن خارج شده و به خون و قلب نمي رسند و در نتيجه باعث بهبود عملکرد اعضاي داخلي بدن مي شود که يکي ديگر از خواص انار به شمار مي رود.
 

يکي از آثار مشهود مصرف انار، خون سازي آن است. از اين رو براي درمان کم خوني و سرما خوردگي و تقويت عمومي بدن بسيار موثر است.  يکي از مواد لازم براي سلامتي مادر و جنين در دوران دوران بارداري، وجود کافي آهن در بدن مادر مي باشد. به همين دليل مصرف انار براي مادران باردار بسيار مفيد است.

مصرف انار حتي مي تواند در تقويت هوش نيز تاثير گذار باشد و توصيه مي شود انار را با پرده هاي وسط آن مصرف کنند چرا که انار تقويت کننده ذهن است و علت آن مي تواند پتاسيم موجود در اين ميوه باشد که به راحتي جذب بدن مي شود. همچنين مصرف اين ميوه پر ارزش مي تواند تا ۷۶ درصد از پيشرفت و بروز آلزايمر جلوگيري کند.



به گزارش مشکات برين روستاي زيباي دورک اناري که در 120 کيلومتري شهرکرد قرار دارد به لحاظ کوچه باغ هاي اناري و آيين سنتي « ناردُنگ ( رب گيري از انار )»، همه ساله، ميزبان خيل گردشگراني از سراسر کشور و بويژه استان هاي همجوار نظير اصفهان و خوزستان است. جمعيت اين روستا در حدود 2000 نفر است. همه ساله، به طور متوسط بيش از 12 تن رب انار در استان چهارمحال و بختياري توليد و روانه بازار مي شود و بيش از 80 درصد از رب انار دورک اناري، در استان هاي اصفهان، تهران و خوزستان به فروش مي رسد. روستاي دورک اناري از توابع شهرستان کيار در استان چهارمحال و بختياري، مهمترين مرکز توليد انار اين استان است.


Image result for ‫رب انار در چهارمحال و بختياري‬‎

«ناردُنگ» (به معناي صداي انار) يکي از آيين هاي سنتي استان است

بر اساس سنت ديرينه ناردُنگ، زنان بختياري در روستاي دورک اناري شهرستان کيار، از اواخر مهر تا اواخر آبان ماه هر سال با تشکيل گروه هاي چند نفره و بارگذاري ديگ هاي رب انار پزي، کار رب گيري از انار را آغاز مي کنند.

فرايند رب گيري انار شامل دانه کردن انار، آب گيري دانه هاي انار، پخت آب انار و رب گيري است.

استفاده از چاشني هاي گياهي محلي، عطر و طعم خاصي به رب دورک اناري مي دهد.

سالانه به طور متوسط بيش از 12 تن رب انار در استان چهارمحال و بختياري توليد و روانه بازار مي شود و بيش از 80 درصد آن در استان هاي همجوار به فروش مي رسد.


Image result for ‫دورک اناري‬‎

محصول امسال باغات انار استان به يک هزار تن مي رسد

رئيس سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: اين استان در حال حاضر داراي 159 هکتار باغ انار است که 155 هکتار آن بارور و 4 هکتار به صورت نهال غير بارور مي باشد.

ذبيح الله غريب با اشاره به ميانگين برداشت 6 و نيم تن انار در هر هکتار پيش بيني کرد: محصول امسال باغات انار استان به يک هزار تن برسد.

غريب، ارقام انار چهارمحال و بختياري را رباب و ملس محلي بيان و اضافه کرد: 40 درصد محصول انار استان به صورت فرآورده هاي رب و ترشي و ... و مابقي به صورت تازه خوري مصرف مي شود.

وي ادامه داد: برداشت انار در چهارمحال و بختياري از نيمه اول مهرماه به مدت يک ماه ادامه دارد.

به گفته غريب؛ بيشترين سطح باغات انار چهارمحال و بختياري در شهرستان کيار است و روستاي دورک اناري از توابع بخش ناغان اين شهرستان با 90 هکتار باغ انار، مهمترين مرکز توليد انار در استان به شمار مي رود.

حدود 80 درصد از خانواده هاي روستاي 2 هزار نفري دورک اناري، از طريق باغات انار امرار معاش مي کنند


اين روستاي زيبا که در 120 کيلومتري شهرکرد قرار دارد به لحاظ کوچه باغ هاي اناري و آيين سنتي ناردنگ (رب گيري انار) همه ساله ميزبان گردشگران زيادي از سراسر کشور و بويژه استان هاي همجوار مانند اصفهان و خوزستان است.

مدير امور باغباني جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: برداشت انار در 155 هکتار از باغات بارور استان آغاز شد و به مدت يک ماه ادامه دارد.

ابرهيم شيراني افزود: چهارمحال و بختياري در حال حاضر داراي 159 هکتار باغ انار است که 4 هکتار آن به صورت نهال غيربارور مي باشد.

وي با اشاره به ميانگين برداشت 6 و نيم تن انار در هر هکتار پيش بيني کرد: يک هزار تن محصول از اين سطح برداشت شود.

شيراني، ارقام انار چهارمحال و بختياري را رباب و ملس محلي بيان و اضافه کرد: 40 درصد محصول انار استان به صورت فرآورده هاي رب و ترشي و ... و مابقي به صورت تازه خوري مصرف مي شود.

وي ادامه داد: مبارزه شيميايي و سوزاندن انارهاي آلوده از برنامه هاي مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار در استان است.

شيراني گفت: بيشترين سطح باغات انار استان در شهرستان کيار و روستاي دورک اناري قرار دارد.

انتهاي پيام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۲۰:۵۷

28 Dec 2019