۰
plusresetminus
فعال سياسي در چهارمحال و بختياري گفت: آمريکا و عربستان مي توانند در بحث استراتژيک، سياسي، تجاري و قدرت از قطر استفاده کنند و به دنبال اين هستند که از قطر زهر چشم بگيرند که باعث شوند اين کشور از مواضع خود کوتاه بيايد.
امير قطر حيات خلوت سعودي ها را تحت شعاع قرارداد/آمريکا و کشورهاي عربي به دنبال زهر چشم گرفت از قطر
به گزارش جهانبین نیوز؛ خداکرم نادري فعال سياسي در چهارمحال و بختياري در گفتگو با بام ايران خبر اظهار کرد: سفر آقاي ترامپ به منطقه غرب آسيا (عربستان و سرزمين اشغالي) اولين سفر رسمي وی در دوره رياست جمهوري است که هدف آن تلاش براي به نوعي، سامان دهي به بي‌ساماني ائتلاف غربي عليه جبهه جمهوري اسلامي است.

نادري با اشاره به اينکه از نظر آن ها اين ائتلاف ها به نفع خودشان و به ضرر جمهوري اسلامي است تصريح کرد: اما اگر با دقت به این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که اين ائتلاف‌ها در واقع به نفع جمهوري اسلامي ایران تمام مي‌شود.

وي اذعان داشت: تنش بين عربستان و قطر به دلیل مخالفت‌هاي امير قطر با ائتلاف‌هاي بي‌ثبات‌ساز منطقه است که پشت صحنه آن انتقاد و استکبار است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اينکه قطر با اين بي‌ثبات‌سازي آن ها مخالف است بيان داشت: اينها با قطر هم به مشکل بر مي خورند و علت اصلي همين درگيري ها انتشار سند جديد و مقاوت فلسطين است يا همان تجديدنظر در آرمان هاي فلسطين بود.

عنوان داشت: اگر به ريشه این موضوع نگاه کنیم مي‌بيينيم عصبانيت صعودي در قطر به خاطر اين است که آن‌ها احساس مي‌کنند با مخالفت آن‌ها يک شکافي در اين ائتلاف ايراني و ضدعربي شکل مي‌گيرد.

و ي با اذعان بر اينکه هدف این ائتلاف‌ها اين است که همه کشورها يک صدا عليه ايران بايستند اظهار کرد: اينها مي‌خواهند از قطر شروع کرده و کم کم همه کشورهاي عربي ازجمله قطر، بحرين و يمن و از طرفي سوريه و عراق را عليه ايران بکشانند.

نادري با تاکيد بر اينکه نقطه صفر آن ها قطر است و اينکه قطر کشور کوچکي است اما در فروش نفت جزء کشورهاي پردرآمد منطقه محسوب مي شود بيان داشت: آن ها مي توانند در بحث استراتژيک، سياسي، تجاري و قدرت از قطر استفاده کنند و به دنبال اين هستند که از قطر زهر چشم بگيرند که باعث شوند اين کشور از مواضع خود کوتاه بيايد.

وي ريشه اصلي همه اينها را سخنراني امير قطر در پايگاه هوايي العديد دانست و گفت: طي اين سخنراني امير قطر گفت ايران قدرت منطقه اي است و اين دقيقا مخالف حرف نماينده انگلستان در سال گذشته بود که گفت ايران محور شرارت در منطقه است و اين يعني حرف هاي آن ها را زير سوال برد.

فعال سياسي در چهارمحال و بختياري گفت: موضوع ديگر که امير قطر به آن اشاره کرد اين بود که ما به دنبال ثبات نظام اسلامي هستيم و اين ثبات مگر غير از ايران است؟ آن ها با اين جمله مخالف بودند.

نادري با اشاره به اينکه مهم ترين موضوعي که در بحث قطر براي سعودي ها نگراني ايجاد کرده است بحث حمايت قطر از حماس بود بيان داشت: قطر در طول سال هاي گذشته حزب الله لبنان را به عنوان مقاومت شناخته در صورتي که سعودي ها به عنوان گروه تروريستي از آن ها نام مي برد و سعي دارند حزب الله لبانان را در سازمان ملل به عنوان گروه تروريستي ثبت کند.

وي با بيان اينکه قطر هم با ما رابطه دارد و هم با آن ها اما از ايران به عنوان نقطه ثبات منطقه نام مي برد نه از امريکا اظهار کرد: اين خود نشان دهنده قدرت منطقه ايران است که به نفع ما بوده که اين موضوع صداي آن ها را در مي آورد و اين طبيعي است.

امير قطر حيات خلوت سعودي ها را تحت شعاع قرار مي دهد

نادري با بيان اينکه امير قطر حيات خلوت سعودي ها را تحت شعاع قرار مي دهد يادآور شد: امير قطر در سخنراني خود گفت عربستان برود فقرا خود را درمان کند و يعني برود به سمت مشکلات اقتصادي خودش نه در منطقه بيايد قرارداد ميلياردي ببندد.

وي افزود: در همان ايام، بعضي کشورها با فشار امريکا و فشار عربستان حتي سايت هاي خبري خودشان را فيلتر کردند.

نادري تنش موجود در قطر و عربستان را به دنبال سفر رسمي ترامپ و با اين عقبه را چند موضع دانست و خاطرنشان کرد: سفر آخر ترامپ به عربستان، منجر به قرارداد ۳۵۲ ميليارد دلارش شد که به امضا طرفين رسيد و يک سوم اين قرارداد (۱۰ تا ۱۵ ميليارد دلار آن) آني بود يعني همان لحظه انجام شد.

وي يادآور شد: رقص شمشيري که در عربستان انجام شد، پول و شباش هاي چند ميليارد دلاری و کشتي هايي با چند اتاق با خود ترامپ و شخصيت حقيقي مي دهد نه شخصيت حقوقي.

نادري ادامه داد: از طرفي فروش تسهيلات امريکا افزايش پيدا مي کند و وقتي عربستان اينها را مي خرد امريکايي ها به فکر خودشان هستند که کارخانه‌هایشان راه اندازی شود يعني هم در منطقه سلاح وارد مي کنند و هم از طرفي کارخانه هاي خود را به نوعي به حالت ورشکستگي و مشکلات اقتصادي پيش مي برد که خود  ترامپ در سخنراني هاي تبليغاتيش مکرر به اين اشاره کرده بود.

وي با بيان اينکه آقاي ترامپ در سخنراني تبليغاتي مکرر به ورشکستگي و مشکلات اقتصادي اشاره کرده بود و اذعان داشت: يکي از آن ها همين بود که امروز با فروش سلاح بتواند کارخانه خودش را راه بیاندازد و در همين قضيه ادامه بدهد.

عربستان و آمريکا به دنبال معرفي ايران و لبنان به‌عنوان محور شرارت در منطقه

فعال سياسي در چهارمحال و بختياري گفت: شما ديدید که قرارداد خيلي سنگيني در اين قضيه بسته شد که موضوع ناهماهنگ بودن سياست خارجه عربستان و قطر است که قطر طرفدار حزب الله لبنان است و رقيبان به دنبال اين هستند که عربستان را اخوان المسلمين و لبنان و ايران را محور شرارت و تروريسم مي دانند.

نادري تاکيد کرد: اين خيلي مهم است که خود قطر از مسلمين حمايت کرده و اين بر کسي پوشيده نيست.

وي اذعان داشت: از قديم عربستان در بحث سياست خارجه با قطر، ايران، کويت و عراق در بحث نفت مشکل داشتند و همواره سعي کردند همديگر را در تضاد قرار دهند.

سفر ترامپ به منطقه نوعي حمايت از تروريست است

نادري اظهار کرد: سفر ترامپ به منطقه نوعي نوک پيکان حمايت از تروريست است در صورتي که قطر مي گويد من از تروريسم حمايت نمي کنم و به دنبال اين نيستم.

وي با بيان اينکه اختلاف در سياست خارجه هميشه هست بيان داشت: عربستان همواره سعي بر ائتلاف عليه ايران داشته و در همين راستا نشست هاي زيادي با ترکيه، سوريه و... برگزار کرده اما در هيچ کدام از اين نشست ها قطر شرکت نمي کرده و يا اگر شرکت داشته در راستاي حمايت از ايران موضع مي گرفته است.

نادري با اشاره به اينکه آن ها به دنبال شروط هايي هستند که قطر به آن ها ملحق شود بيان داشت: نکته ديگر اين است سناريو به دو سه مورد قطعا ختم مي شود که قطر بايد همه شروط عربستان را بپذيرد يعني قطر و لبنان، ايران را به عنوان گروه انقلابي حماسي نداند و از طرفي اخواني ها را اخراج کند و نگويد ايران نقطه ثبات است بلکه بيايد در حوزه اقتصادي که دارد به منافع آن ها کمک کند، بهار عربي آن ها را بهم نزند و اين اختلاف هايي که عربستان بر عليه ايران و منطقه تشکيل مي دهد که قطر حمايت کند.

وي اظهار کرد: نکته اينجاست که قطر به محور ايران و عراق سوريه و به طور کلي به جبهه مقاومت ملحق شود.

نادري يادآور شد: قطر بايد شرايط ان ها را بپذيرد و به آن ها ملحق شود که اين خيلي ضعيف است.

وي اذعان داشت: يکي از شرط هاي ديگر عربستان در مقابل قطر اين است که امير قطر در صحبت هايش حزب الله گونه صحبت نکند و در مقابل اقدامات آن ها سکوت کند که ان ها بتوانند اهداف خود را پيش ببرند.

ائتلاف‌های عبری، عربی، غربی عليه ايران، به نفع ايران است

فعال سياسي در چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اگر قطري ها بتوانند به مواضع خود بايستند و به قدرت عمل کنند اذعان داشت: اين خيلي مهم است که قطري ها ائتلاف عرب ها با عبري ها را بهم بزنند، چنانچه کوتاه بيايند، نگاه و ديدگاه خود را تغيير دهند در واقع يک باج به آمريکا مي دهند.

نادري تاکيد کرد: اين ائتلاف ها حقانيت جمهوري اسلامي محور مقاومت، ديدگاه ها و آرمان هاي جمهوري اسلامي را نشان مي دهد.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۷:۳۶

11 Feb 2020