۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۲۴۸۰۸
پزشکی و سلامت؛

ضدآفتابی که باعث ابتلا به سرطان نمی شود

ضدآفتاب‌های تجاری مهمترین نقصی که دارند جذب سریع‌شان در پوست است که موجب آسیب‌های سلولی می‌شود.
ضدآفتابی که باعث ابتلا به سرطان نمی شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه yale کرم ضدآفتابی را تولید کردند که جذب پوست نمی‌شود و نگرانی‌های جدی از نظر بهداشتی که با کرم‌های ضدآفتاب تجاری وجود دارد را از بین بردند.

بیشتر کرم‌های ضد آفتاب تجاری برای پیشگیری از آفتاب سوختگی مناسب هستند اما این کرم‌ها به پوست نفوذ می‌کنند و وارد جریان خون می‌شوند، در نتیجه ممکن است عوارض جانبی روی هورمون‌ها داشته باشند و حتی می‌تواند موجب بروز سرطان پوستی شود.

اما محققان در دانشگاه yale ضدآفتابی را متشکل از نانو ذرات زیست چسب توسعه داده‌اند که روی سطح پوست می‌ماند، این نانو ذرات موجب می‌شوند کرم به داخل پوست نفوذ نکند.

نانو ذرات به اندازه‌ای کافی بزرگ هستند تا سطح پوست را از نفوذ هر عاملی خارجی حفظ کند و این نانو ذرات در حدی چسبنده هستند که حتی وارد فولیکول باز مو هم نمی‌شود.

محققان محصول خود را روی موش و در برابر اشعه مستقیم ماوراء بنفش آزمایش کردند و میزان سوختگی را مشاهده کردند، در همین راستا حتی اگر مقدار بسیار کمی از ضدآفتاب‌های تجاری استفاده شود، فرمول محققان تاثیر برابری در مقابل محافظت از خود نشان می‌دهند.

زمانی که مواد فعال تشکیل‌دهنده کرم‌های ضدآفتاب اشعه UV را جذب می‌کند تغییر شیمیایی رخ می‌دهد که موجب تولید مولکول‌های حامل اکسیژن شناخته شده بعنوان گونه‌های اکسیژن فعال می‌شود.

اگر این کرم به داخل پوست نفوذ کند، این تغییر شیمیایی می‌تواند موجب آسیب سلولی شود و زمینه را برای سرطان پوست فراهم کند.

Girardi متخصص پوست و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه yale معتقد است،‌ ضدآفتاب‌های شیمیایی تجاری در برابر خطرات مستقیم اشعه ماورا بنفش که به DNA وارد می‌کند، جلوگیری می‌کند اما ممکن است نتواند در مقابل خطرات غیرمستقیم نیز از آن محافظت کند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۲۹:۵۲

26 Jan 2020