۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۲۵۵۸

ایرانشناسی راهی برای برون رفت از اثرات نامطلوب فرهنگ بیگانه

ایرانشناسی پلی به توانش گذر ازسختی ها، مشکلات ، تنگنا ها و دشواری هاست و راهی است برای مطرح کردن یک تاریخ چند هزار ساله که ما را با مردمی خود پیشه، خداباور، دانش ورز و آگاه در جغرافیای ایران آشنا می کند
ایرانشناسی راهی برای برون رفت از اثرات نامطلوب فرهنگ بیگانه
به گزارش جهانبین نیوز مظاهر توفیقی کارشناس رسانه و ارتباطات در یادداشتی نوشت:

30 اردیبشت در تقویم ما به نام روز ایران گردی و ایرانشناسی نامگذاری شده است. آشنایی با گذشته و هویت فرهنگی ایران ، بهترین پشتوانه خردمندی ملت ماست تلاش برای ...توانمندی های فرهنگ، زبان، گویش، آداب و رسوم و مطالعه تاریخ و حوادث تلخ و شیرین این کشور می تواند ما را با سر چشمه های دانایی آشناتر کند به گونه ای که، بدانیم که کیستیم و از چه جایگاهی برخورداریم .این دانایی مسلماً موجب افزایش توان فکری و فرهنگی ملت ما خواهد شد.

آنچه را در محافل فرهنگی و دانشگاهی به عنوان ایرانشناسی مطرح است تلاشی است برای مطالعه، شناخت و بررسی بهتر مجموعه ای از دانایی ها و توانایی های یک ملت در طول تاریخ وکشور ما به سبب داشتن این گنجینه ، پیش و پس از اسلام ،شهره و سرآمد است.

شاخصه ای در ایرانشناسی به شناخت جایگاه مذهب ، باورها و عقاید، نحله ها و جنبش های فکری اختصاص دارد بر همین اساس می توان گفت ایرانشناسی پلی به توانش گذر ازسختی ها، مشکلات ، تنگنا ها و دشواری هاست و راهی است برای مطرح کردن یک تاریخ چند هزار ساله که ما را با مردمی خود پیشه، خداباور، دانش ورز و آگاه در جغرافیای ایران آشنا می کند . نسل امروز با داشتن چنین هویتی و اطلاع از این توانایی ها می تواند خود را در برابرهجوم همه جانبه بیگانگان حفظ نماید. امری که بارها رهبر معظم انقلاب به مناسبت های مختلف و با روشهای گوناگون به آن تاکید داشته اند . تاکید معظم له بر کتابخوانی ، عبرت پذیری از تاریخ ، شناخت بزرگانی چون امیرکبیر و تلاش برای القای روح توانستن در مردم با اشاره به شواهد تاریخی کشورمان بر همین اساس است .


چند سالی است بنیاد ایرانشناسی متولی این امر خطیر در کشور شده و در کنار سایر مراکز فرهنگی از جمله دانشگاه ها و ادارات فرهنگی به اقدامات مفید و قابل توجی نیز مبادرت نموده است. انجام دوره های علمی با موضوع ایرانشناسی ، ایجاد و سازماندهی منابع مکتوب و الترونیکی با موضوع ایرانشناسی ، انجام پژوهش های علمی و تحقیقاتی در مورد پوشش ملی و لباس های محلی ، درمان های سنتی و گیاهی ، نهادینه کردن فرهنگ کار با تاکید بر نقش و جایگاه کار در دین مبین ، شاهنامه پژوهی و ... در همین راستا است . این اقدامات با وجود تاثیرات غیر قابل انکار از همبستگی و همگرایی لازم برای شناساندن فرهنگ اصیل ملی و مذهبی ما در مقابل هجمه فرهنگی غرب برخوردار نیست . ایجاد ساختار و سازمان مشخص و تعریف مفاهیم فرهنگی که البته کار بسیار مشکلی است می تواند از اعمال سلیقه در این مسیر کاسته و راه را برای عملیاتی کردن ارزش های مذهبی و ملی خودی به عنوان سدی در برابر فرهنگ مهاجم و مخرب بیگانه فراهم کند .



انتهای پیام/ 1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۴:۴۵

4 Feb 2020