۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۴۰۸۸

واکنش کنگره به ادعای آسوشیتدپرس در افشای مفاد توافق ایران و آژانس

انتشار مفاد ادعایی آسوشیتدپرس از توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، با ابراز نگرانی از سوی مقامات جمهوری‌خواه کنگره آمریکا همراه بود.
واکنش کنگره به ادعای آسوشیتدپرس در افشای مفاد توافق ایران و آژانس
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مهر، اقدام خبرگزاری آسوشیتدپرس در افشای بخش‌هایی از توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با واکنش‌هایی در آمریکا مواجه شده است. این اقدام در پی پافشاری نمایندگان کنگره آمریکا برای در اختیار داشتن متن این توافق محرمانه انجام می‌گیرد.

این خبرگزاری غربی به نقل از منابع خود مدعی شده که طبق توافق انجام گرفته بین ایران و آژانس، به این کشور اجازه داده شده بازرسی از مراکزی که گمان فعالیت هسته‌ای نظامی در آنها می‌رود، توسط نیروهای ایرانی انجام گیرد. طبق سندی که به دست خبرنگار آسوشیتدپرس رسیده بازرسان آژانس نه تنها اجازه ورود به مراکزی مانند پارچین را نخواهند داشت بلکه نمی‌توانند تصاویر مربوط به این مراکز را نیز درخواست کنند.

هر چند ادعاهای مطرح شده از سوی آسوشیتدپرس محل سوال داشته و هنوز صحت آن به اثبات نرسیده است، اما همین گزارش موجب شده مخالفان توافق هسته‌ای در واشنگتن بر شدت انتقادهای خود از دولت اوباما بیافزایند. «جان بوئنر» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از جمله این افراد بود که ضمن انتقاد شدید از رویکرد اوباما در قبال ایران، دولت وی را متهم کرد از متن نهایی توافق ایران با آژانس اطلاع روشنی نداشته و ادعاهایش قابل اعتماد نیست.

در همین حال «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مدعی شد بازرسی‌های آژانس از ایران یک ماموریت بین‌المللی است و باید توسط بازرسان بین‌المللی نیز انجام گیرد. «جان کورنین» سناتور ایالت تگزاس و از مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه با تکرار ادعاهای هم‌قطاران خود گفت: اعتماد به ایران برای این که از تاسیسات هسته‌ای خود بازرسی به عمل آورد، ساده لوحانه و اقدامی بی‌پروا است. به ادعای وی با این کار نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان پا بر جا خواهد بود.

از سوی دیگر «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت: در مورد توافق ایران و آژانس به شدت نگران است. وی با انتشار بیانیه‌ای از این که پس از هفته‌ها پیگیری از سوی کنگره، اکنون باید نمایندگان از طریق یک خبرگزاری در جریان توافق مذکور قرار گیرند، ابراز تاسف کرد.

وی با اشاره به سخنان اوباما که گفته است این توافق نه براساس اعتماد بلکه براساس راستی‌آزمایی است مدعی شد این توافق جانبی نشان می‌دهد که موضوع راستی‌آزمایی مساله‌ای ساختگی است.

این در حالی است که روز چهارشنبه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت دولت اوباما در مورد برنامه‌های فنی آژانس برای نظارت بر انحراف احتمالی فعالیت هسته‌ای ایران اطمینان خاطر دارد. ادعای آسوشیتدپرس در مورد دسترسی به متن این توافق در حالی مطرح می‌شود که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای که با سناتورهای جمهوری‌خواه داشت تاکید کرد خود را موظف می‌داند توافق با ایران را محرمانه نگاه دارد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۰۱:۴۱

29 Dec 2019