۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۱۷۸۱۵

پهپاد صهیونیست ها مانع تعطیلی فردو شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس: ایران گفته است بنا به ملاحظات امنیتی نمی‌تواند تاسیسات زیرزمینی فردو را که در دل کوه‌ها قرار دارد و ایمن از حملات هوایی است، برچیند.
پهپاد صهیونیست ها مانع تعطیلی فردو شد
به گزارش جهانبین نیوز، دولت های غربی به بهانه آنکه سایت غنی سازی فردو در زیر کوه ساخته شده است و خارج از دسترس است، از ایران انتظار دارند که فعالیت های آن را متوقف کند. در طول یکسال گذشته دولتمردان آمریکایی بارها ادعا کرده اند که چون فردو در زیرزمین ساخته شده، نشان دهنده این است که ایران فعالیت های پنهانی غنی سازی دارد.

ادعاهای دولتمردان غربی، همواره با دو دلیل محکم دیپلمات های ایرانی مواجه شده است: اول آن که مرکز غنی سازی فردو زیرنظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کند و با نظارت آژانس ایران کاری خلاف قانون انجام نداده است. دوم آن که با وجود تهدیدهای مکرر سیاستمداران آمریکایی و صهیونیست، ایران برای حفظ امنیت تأسیسات فردو آنرا در زیرزمین ساخته است. نمونه این تهدیدات هم اخیرا با سرنگونی پهباد صهیونیست ها آشکار شد.

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) نوشته است:

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که ایران پیشنهاد آمریکا برای تعطیل کردن یا تغییر نوع فعالیت تاسیسات زیرزمینی غنی سازی اورانیوم در فردو را رد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۳۱ شهریور از قول دیپلمات‌های غربی که به خاطر محرمانه بودن اطلاعات، نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود، گزارش داد که ایران موضوع سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین در حوالی مرکز غنی سازی اورانیوم نظنز را به میان کشیده و گفته است که بنا به ملاحظات امنیتی نمی‌تواند تاسیسات زیرزمینی فردو را که در دل کوه‌ها قرار دارد و ایمن از حملات هوایی است، برچیند.

تاسیسات فردو که نام رسمی آن «مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدی» است، در نزدیکی قم قرار دارد و از مراکز اصلی فعالیت سانتریفوژهای ایران به شمار می‌آید.

در این تاسیسات، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌شد؛ اورانیومی که ایران و ۱+۵ در سوم آذر پارسال توافق کردند که اکسید و رقیق شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوم شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک «پهباد اسرائیلی» را در نزدیکی سایت غنی سازی اورانیوم نطنز سرنگون کرده است.

اکنون خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد ایران بیم دارد که مرکز غنی سازی اورانیوم که در برابر حملات آسیب پذیر است، مورد حمله قرار گیرد و حاضر نیست از فعالیت دومین مرکز غنی سازی خود در در کوه‌های فردو چشم پوشی کند.

ایران مدعی است هواپیمای بدون سرنشینِ ساقط شده از نوع هرمس ۴۵۰ و ساخت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] است. اسرائیل هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

ایران همچنین اخیرا از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است که این اقدام اسرائیل را محکوم کنند.

غرب در نظر دارد که غنی سازی اورانیوم ایران را محدود کند تا اطمینان بیشتری از عدم دستیابی تهران به بمب هسته‌ای پیدا کند، موضوعی که ایران آن را به کلی رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌خواند. 

دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفته‌اند که موضوع تاسیسات آب سنگین اراک نیز از دیگر مباحث میان ایران و غرب است. غرب می‌خواهد که ایران این تاسیسات را طوری تغییر دهد که خروجی پلوتونیم آن که برای ساخت سلاح هسته‌ای نیز کاربرد دارد، به کمترین میزان برسد.

دیپلمات‌های غربی دقیقا نگفته‌اند که موضع ایران در قبال راکتور اراک چیست، اما علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران قبلا گفته بود که طراحی این راکتور عوض خواهد شد و خروجی پلوتونیوم آن ۱۰ برابر کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/ خ ز/

مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۲۲:۱۳

16 Feb 2020