۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۳۲۶۸۳
ضرورت توجه به پوشش مناسب؛

لباس، معرف فرهنگ و قوميت ها در جامعه است

در سبک زندگي اسلامي، توجه به نوع پوشش تنها به زنان محدود نمي‌شود بلکه مردان را نيز در بر مي‌گيرد، يعني همانطور که زنان نبايد پوشش بدن‌نما داشته باشند، مردان هم بايد از لباس‌هايي که آنان را انگشت‌نما مي‌کند، بپرهيزند.
لباس، معرف فرهنگ و قوميت ها در جامعه است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سلام لردگان؛  منشا اصلي پيدايش لباس، محفوظ ماندن از سرما، گرما و عوامل طبيعي، عفت و پرهيزکاري، زيبا و با وقار بودن است، اما اينکه انسان چه بپوشد و چگونه بپوشد بستگي به فرهنگ و جهانبيني جامعه اي دارد که در آن زندگي مي کند، بايد ديد فرهنگ آن جامعه جهان را به چه معنا مي داند؟ افراد، انسان را چگونه موجودي مي شناسد؟ و چه سر نوشتي را براي آنها تصور مي کند.

لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست، پرچمي است که او بر سر در خانه وجود خود نصب کرده و با آن اعلام مي کند که از کدام فرهنگ تبعيت مي کند.

در فرهنگ اسلامي لباسي را که شخص براي شهرت و خودنمايي پوشيده باشد مضموم دانسته و نکوهش شده است .

از حضرت حسين ابن علي (ع) روايت کردند؛ "هر کس براي مشهور شدن لباس به تن کند، خدا در قيامت جامه اي از آتش بر او مي پوشاند ."

و در سوره اعراف آيه 26 آمده است؛ "اي فرزندان عالم براي شما لباسي فرستاديم که شما را مي پوشاند و لباس زينت و لباس تقوي، اين بهتر است اين آيات خداست شايد ايشان اندرز گيرند."

و اما لباس محلي يکي از شاخص هاي فرهنگي و اجتماعي هر منطقه به شمار مي رود و از آنجا که ريشه در ميراث فرهنگي دارد در غناي فرهنگ و تمدن هر ملتي نقش بسزايي دارد.

اقوام و مردم چهارمحال و بختياري نيز همانند ساير اقوام کشور داراي پوشش خاص خود هستند که نشان از فرهنگ غني اين مرز و بوم دارد اما سال هاست که مردم اين منطقه خود را مقيد به پوشش محلي نمي دانند و حتي در روستاها و مناطق عشايرنشين استان نشانه های پوشش محلي کم رنگ شده است و تنها در برخي مراسم هاي عروسي مي توان افراد را با پوشش محلي مشاهده کرد. 

اما اين موضوعي است که در کشور ما نسبت به آن غفلت شده و پوشش محلي بسياري از مناطق کشور ازجمله چهارمحال و بختياري را به ورطه فراموشي سپرده است.
 
لباس، معرف فرهنگ و قوميت ها در جامعه است

 ابوالقاسم کريمي، فرماندار شهرستان لردگان در گفت و گو با خبرنگار سلام لردگان اظهار کرد: آنچه امروزه بسيار مهم و تاثيرگذاري زيادي در جامعه دارد نحوه پوشش لباس و پوشاک است و فرهنگ و قوميت ها را در جامعه نشان مي دهد.
 
فرماندار شهرستان لردگان با شاره به فرهنگ اصيل ايراني افزود: لباس معرف فرهنگ اصيل ما است که تاثير سريع را در بيننده مي گذارد.

وي ادامه داد: با توجه به قوميت هاي بسيار زيادي که در کشور ما وجود دارد لباس ها و مدل هاي پوشش بسيار زيادي هم در سطح کشور وجود دارد که نياز است اين فرهنگ ها و پوشش ها حفظ و به نسل هاي آينده انتقال يابد.

لباس تقوي، انسان را از گزند به گناه حفظ کند

حجت الاسلام حسن انصاري امام جمعه شهرستان لردگان با اشاره به آيات قرآن و احاديث نقل شده گفت: لباس مظهر پاکي، صداقت و دوري از گناه مي است و براي هر انساني بهتر است که لباسي را بپوشد که لباس تقوي باشد و انسان را از گزند به گناه حفظ کند.

انصاري افزود: هر لباسي که ما را به بي راهه مي کشاند موجب برانگيختن غرايض جنسي مي شود و بي بند و باري را در جامعه رونق مي دهد آن لباس، لباس تقوي نيست که بايد جلوي آن گرفته شود.

وی با اشاره به اين موضوع که وجود مانکن ها جلوي مغازه ها با اين نحوه پوشش در شان جامعه اصيل ايراني نمي باشد افزود: اين مانکن ها بايد از جلوي مغازه ها برداشته شود و اگر مغازه دار نياز به تبليغ با اين مانکن ها دارد آنها را درون مغازه بگذارد و نه جلوي مغازه که در ديد عموم باشند.

وي نقش معلم ها را در اشاعه فرهنگ بسيار زياد دانست و خواستار ترویج فرهنگ پوشش و حجاب برای دانش آموزان شد و اضافه کرد: بهترين پوشش براي هر زني چادر مي باشد البته چادري که جنبه خودنمايي نداشته باشد.

وجود مانکن ها جلوي مغازه ها، ناشي از فرهنگ غربي است

حجت الاسلام بخشايش پور امام جمعه فلارد در گفت و گو با سلام لردگان اظهار کرد: پوشش نامناسب در بعضي از معلمان براي دانش آموزان بسيار خطرناک بوده و اين درحالي است که دانش آموزان حرف شنوي بيشتري از معلمانشان دارند و معلمان را بيشتر از والدينشان به عنوان الگو قبول دارند.

بخشايش پور، وجود مانکن ها جلوي مغازه ها را ناشي از فرهنگ غربي دانست و افزود: چون وجود مانکن ها جنبه اقتصادي نيز دارد از آن درون مغازه ها استفاده کنند.

وی در ادامه خواستار تشکيل کارگروهي براي ترجمه نوشته هاي روي لباس ها شد و افزود: قطعا اگر فروشنده ها و خريداران از معنای اين نوشته ها با خبر باشند خريد و فروش اين البسه ها در جامعه رونقي نخواهد داشت.

انتهاي پيام1026ج /630 ل
 
مرجع : سایت خبری تحلیلی سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۰:۲۱

30 Dec 2019