۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۱۷۵۵۴
رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری:

فاجعه بزرگ انسانی در کمین مردم چهارمحال وبختیاری/ تونل گلاب 45 هزار حاشیه‌نشین زاینده‎رود را آواره می‎کند

دو پروژه انتقال آب گلاب 2 و بهشت‎آباد نمونه بارز لابی قدرت استان اصفهان بوده که با تکمیل این دو پروژه یک فاجعه بزرگ انسانی در چهارمحال و بختیاری رخ می‎دهد و آن زمان مسئولان استان اصفهان باید پاسخگوی تبعات آن باشند.
فاجعه بزرگ انسانی در کمین مردم چهارمحال وبختیاری/ تونل گلاب 45 هزار حاشیه‌نشین زاینده‎رود را آواره می‎کند
به گزارش خبرنگار جهانبین‌نیوز، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله آب این استان اظهار کرد: بنده از قول مردم و مسئولان استان اعلام می‎کنم که کسی مخالف با انتقال آب از این استان نیست چراکه آب جزو انفال و متعلق به همه است.

وی افزود: مردم این استان در طول تاریخ همواره سخاوتمندانه به استان‌های همجوار آبرسانی کرده‌اند و منشا دو رود کارون و زاینده‌رود که از این استان است، به سایر مناطق کشور حیات و آبادانی بخشیده است.

جعفری تصریح کرد: اما در سال‌های اخیر به سبب تغییر بارش‌ها از برف به باران و هفت سال خشکسالی پی در پی شاهد کاهش منابع آبی هستیم به نحوی که از یک سو منابع آبی به نصف رسیده اما تقاضا برای آن چند برابر شده و این عدم توازن بین منابع موجود و تقاضاها، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 50 سال است که مدیریت سد زاینده‌رود به دست مسئولان استان اصفهان است، گفت: مدیریت این سد هیچگاه به دست مسئولان استان ما نبوده و اکنون اگر آبی در زاینده‌رود نیست باید چرایی آن را از مسئولان اصفهانی پرسید.

جعفری، ارائه آمار و اطلاعات نادرست به مردم را از مهمترین عوامل ایجاد بحران در مسئله آب دانست و افزود: ارائه اطلاعات غلط به مردم استان اصفهان و مسئولان رده بالای نظام  سبب شده تا جو روانی منفی علیه چهارمحال و بختیاری شکل بگیرد و مردم استان‌های همجوار این استان را مسبب خشکی زاینده‎رود بدانند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با ارائه آمار و اطلاعات درست و دقیق اذهان مردم را نسبت به این موضوع آگاه و از ایجاد اختلاف و شکاف بین مردم جلوگیری کنیم.

جعفری با اشاره به دلایل چند برابر شدن تقاضای آب در استان اصفهان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: صنعتی شدن تند و پرشتاب و توسعه فضای سبز و کشاورزی این استان نیازمند آب بسیاری است و چون با منابع آب موجود همخوانی ندارد سبب شده این استان با بحران آب روبرو شود.

وی بر ضرورت اصلاح روش‌های آبیاری کشاورزی در استان اصفهان تاکید کرد و گفت: نه تنها در حوزه کشاورزی باید روش‌ها اصلاح شود بلکه در حوزه صنعت نیز باید با ارائه راهکارهایی علمی و منطقی از هدر رفت آب و مصرف بیش از اندازه آن جلوگیری به عمل آورند.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این در حالی است که استان همجوار به جای اصلاح روش‌ها، به طرح‌های غیرمنطقی و ظالمانه انتقال آب از استان ما روی آورده است.

جعفری تصریح کرد: حفر تونل 65 کیلومتری بهشت‎آباد به عمق 300 متری که با عبور از شهرستان‌های اردل، کیار و شهرکرد به استان اصفهان وارد می‎شود، یکی از این طرح‌های ظالمانه است که نزدیک به 70 درصد جمعیت استان را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون تعطیل شده است، اظهار کرد: سه نهاد مرکز پژوهش‌های مجلس، محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور بر این طرح ایرادات و اشکالاتی وارد کردند و برهمین اساس روند اجرایی این طرح تعطیل و مصوب شده تا آب از طریق لوله و از روی زمین انتقال داده شود اما مسئولان اصفهانی تلاش دارند این مصوبه را لغو کنند.

جعفری، تونل گلاب را دیگر طرح ظالمانه انتقال آب برشمرد و گفت: بیش از 70 درصد این طرح اجرا شده و در صورت تکمیل آن شاهد فجایع بسیاری در این منطقه خواهیم بود.

وی، آوارگی 45 هزار نفر در حاشیه زاینده‎رود، تبدیل زاینده‎رود به زباله‌دان، مشکلات حاد زیست محیطی و مشکلات امنیتی را از مهمترین پیامدهای اجرای طرح تونل گلاب 2 برشمرد.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این دو پروژه انتقال آب، نمونه بارز لابی قدرت استان همجوار هستند، تصریح کرد: این دو پروژه نباید کامل شود چراکه یک فاجعه بزرگ انسانی در چهارمحال و بختیاری رخ می‎دهد و آن زمان مسئولان استان اصفهان باید پاسخگوی تبعات آن باشند.

انتهای پیام/ خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۴۸:۵۲

24 Jan 2020