۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۰۶۱۴
جنگل های استان درآستانه نابودی:

خشکیدگی درختان بلوط، معضلی که جنگل های استان را به ورطه نابودی می کشد

چند سالی است که درختان بلوط در چهارمحال و بختیاری دستخوش نابودی تدریجی قرار گرفته اند و مسولان استان را بر آن داشته تا با کمک محققان این معضل ملی را رفع نمایند.
خشکیدگی درختان بلوط، معضلی که جنگل های استان را به ورطه نابودی می کشد
رييس اداره جنگل داري و جنگل کاري منابع طبيعي چهارمحال بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده، در خشکیدگی جنگل های بلوط مجموعه ای از دلایل شناسایی شده اند که به تدریج این معضل را به وجود آورده اند.

شهرام جزایری، تغییر تدریجی اکوسیستم جنگل به سمت قهقرایی و فرسایشی، شخم زدن کف جنگل ها، قطع اشجار و روئیدنی های جنگل، تبخیر شدید و از بین رفتن رطوبت ، دخالت انسان در محیط و چرای بی رویه دام را از جمله دلایل خشکیدگی درختان جنگلی چهارمحال و بختیاری، اعم از بلوط بر شمرد.

جزایری ادامه داد: از بین رفتن تدریجی جنگل های بلوط، موجب بروز آفت هایی از قبیل کرم زغالی و سوسک ریشه خوار در منطقه می شود.

وی از تشکیل کارگروه جلوگیری از خشکیدگی جنگل بلوط در استانداری خبر داد و گفت: این کارگروه متشکل از مهندسان منابع طبیعی و جهادکشاورزی، اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها، محققان و دیگر ادارات مربوطه هستند  که  مطالعات پهنه بندی خشکیدگی در استان را انجام می دهند و هم اکنون در مرحله نهایی کار، قرار دارند.

جزایری در ادامه خاطرنشان شد: با جذب اعتبارات از سازمان مرکزی، شناسایی دقیق آفات انجام شده و امراض شناسایی شده ازجنگل خارج می شوند. همچنین با متوقف کردن قطع اشجار و نهال کاری های روزانه در پی رفع این مشکل حیاتی هستیم.

رييس اداره جنگل داري و جنگل کاري منابع طبيعي استان تصریح کرد: وجود ۳۰۷ هزار هکتار جنگل با گونه غالب بلوط در استان نقش مهمي در کاهش بلاياي طبيعي دارد.

وی بیان داشت:  حدود 15 تا 20 هزار هکتار از مناطق جنگلی استان را درختان بلوط (به صورت پراکنده) تشکیل می دهند که از مهمترین آنها می توان به بجنوی در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ اشاره کرد که در معرض آلودگی و خشکیدگی قرار دارند .

جزایری ادامه داد: هم اکنون در مناطق جنگلی بلوط استان توده های مطلقا خشک وجود ندارد و بیشتر به صورت تک درخت های پراکنده مشاهده شده است که در صورت مدیریت صحیح از بین بردن آفت ها، این معضل به آسانی قابل حل است.

شهرام جزايري افزود: هر هکتار جنگل بين ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مکعب آب را به داخل زمين نفوذ مي دهد .
وي گفت: يکي از مشکلات کشور و در استان وجود تبخير ۷۰ درصدي بارندگي هاست که با توسعه باغات ديم در اراضي شيب دار و حفاظت از جنگلها مي توان به حفظ رطوبت خاک و هوا کمک کرد.
جزايري اظهار داشت: هر يک هکتار جنگل قادر به جذب ۶۸ تن از گرد و غبار موجود در هوا است و اهميت اين مساله در خصوص پديده گرد و غبار اخير که از کشورهاي ديگر به سمت فلات ايران آمد به خوبي نمايان بود.

وي ادامه داد: ريشه و تاج درختان از وقوع سيل جلوگيري کرده و باعث نفوذ تدريجي آب در سفره هاي زير زميني مي شود هم چنين پوشش گياهي از هدر رفت خاک مفيد زراعي جلوگيري مي کند.

جزايري گفت: انجام عمليات آبخيزداري و حفاظت از جنگلهاي استان منجر به افزايش عمر مفيد سدهاي کارون ۲،۱ و ۳ و خرسان و ... مي شود.

جزایری گفت: به دليل وابستگي معيشتي و شغلي مردم جنگل نشين و عدم توسعه يافتگي و عدم تامين سوخت در برخي از عرصه هاي جنگلي عده اي از مردم و برخي از سود جويان دست به تخريب جنگل مي زنند.

وي اظهارداشت: اداره کل منابع طبيعي چهارمحال بختياري در اين راستا و به منظور صيانت از جنگل پي گير نوعي مديريت جنگلي است که همزمان به احياي جنگل و حفاظت از آن بپردازند.

رييس اداره جنگل داري و جنگل کاري منابع طبيعي چهارمحال بختياري ترویج پروژه های آموزشی، آشنایی با مدیریت جنگل و روش های اطفاء حریق را از جمله طرح های ملی در زمینه حفظ جنگل های استان بر شمرد و خاطرنشان کرد: بیش از چهارسال از مشارکت شرکت ژاپنی جایکا (jica) در مناطق بازفت می گذرد و این گروه تحقیقاتی، در  زمینه توانمند سازی زنان در بهره برداری صحیح از جنگل و آموزش های مدیریت نگهداری جنگل ها، فعالیت می کند.

وی ادامه داد: آموزش های ترویجی محافظین افنخاری، صدور کارت نگهبانان طبیعت و طرح صیانت از جنگل از جمله برنامه های فرهنگی این اداره کل برای حفظ جنگل ها و مراتع استان است.
انتهای خبر/ح
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۶:۰۷

17 Jan 2020