۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۰۴۷۹

واکنش چشم ها به تصاویر مستهجن

بر اساس تحقیقات جدید، با نمایش فیلم مستهجن و عریان‌تر، خون کمتری به قشر دیداری مغز ارسال می‌شود. علت این امر نیز این است که مغز هنگام تماشای فیلم های تحریک کننده، برانگیخته‌های جنسی، در برابر سایر فرایندهای دیداری، تمرکز بیشتری دارد.
واکنش چشم ها به تصاویر مستهجن

به گزارش جهانبین نیوز، سیستم و ساختار وجودی انسان ها به گونه ای است که از طریق حواس پنجگانه تصاویر و تصوراتی از محیط پیرامون خود دریافت می کنند و در حقیقت مواد اولیه صورت های ذهنی انسان ها حواس شان هستند. ذهن بعد از حفظ و عکسبرداری از تصاویر به تجزیه و ترکیب آنها می پردازد. در بین محسوسات به ویژه دیدنی ها چشم و نگاه های آن در اشتغال فکر و قلب انسان نقش بنیادی به ویژه در دوران جوانی دارد ، امام علی(ع)می فرماید: الْعَیْنُ جَاسُوسُ الْقَلْبِ وَ بَرِیدُ الْعَقْلِ: چشم جاسوس دل و قاصد عقل است.(۱)

این عضو از اعضای محسوس آدمی وسیله ای است که مواد اولیه تخیل و تفکر را فراهم می سازد و این مجموعه تخیلات و تفکرات هستند که شخصیت انسان را تشکیل می دهند. اگر این مواد خوب و سالم باشند، تفکرات انسان و در نتیجه رفتار او خوب و پسندیده خواهد بود، اما در صورتی که واردات کشور وجود آدمی از این بندر ناسالم باشد، تفکرات و در نتیجه اعمال او زشت و فاسد خواهد شد.

از سوی دیگر یکی از ویژگی های دنیای معاصر رشد تکنولوژی است که سبب گسترش شبکه های گوناگون ارتباطی شده است. از جمله این شبکه های ارتباطی می­ توان به اینترنت و شبکه های ماهواره ای اشاره کرد که علاوه بر برقراری ارتباط و اطلاع رسانی نقش مهمی در شکل دهی به افکار عمومی جهان دارد.


هرزه گری چشم ها

وقتی همه افراد خانواده بدون کنترل و محدودیت پای سایت های مستهجن اینترنتی و برنامه‌های ماهواره می‌نشینند که برای خانواده مناسب سازی نشده و بی حجابی و بی حیائی در آن موج می‌زند و هیچ حریمی در روابط زن و مرد نیست، کم کم حجاب به عنوان یک ارزش تلقی نمی‌شود و زنان و دختران خانواده با کم حجابی یا بدحجابی در جامعه ظاهر می‌شوند. زمانی که بدحجابی زیاد شد چشمان هوس باز هم با نگاهشان این روند را تشویق کردند، جامعه به فضایی برای خودنمائی در برابر مردان نامحرم تبدیل می‌شود و مردان نیز به چشم چرانی تشویق می­ گردند.

در نتیجه در دنیای موجود هرزه گری چشم تنها در دنیای واقعی خلاصه نمی‏ شود، بلکه در دنیای بی انتهای تصاویر و فیلم‏ های برهنه و مستهجن در دنیای مجازی تلویزیون‏ ها، اینترنت و سایر رسانه‏ ها نیز بیداد می‏ کند و از طرفی همزاد پنداری ها و شبیه سازی تعاملات و رابطه ها در بین مخاطبین آن که عموما از رده های سنی جوان است، عادی و رایج می شود.


واکنش چشم ها نسبت به تصاویر مستهجن

بر اساس تحقیقات جدید، با نمایش فیلم مستهجن و عریان‌تر، خون کمتری به قشر دیداری مغز ارسال می‌شود. علت این امر نیز این است که مغز هنگام تماشای فیلم های تحریک کننده، بر روی برانگیخته‌های جنسی، در برابر سایر فرایندهای دیداری، تمرکز بیشتری دارد.

در این شبکه ها بازیگران فقط به دلیل زیبایی‌شان جلوی دوربین هستند و در تمام برنامه زیبایی‌های صورت و اندام آنها نمایش داده می‌شود و احساسات جنسی و شهوت مخاطب را به صورت غیرمستقیم تحریک می‌کنند. مخصوصاً آقایان را تحریک می‌کند که برای تفریح و تنوع هم که شده دنبال این مسائل باشند و حتی اگر دنبال این مسائل هم نروند ذهنشان درگیر خواهد شد.


آثار هرزه گردی در اینترنت

گسترش اختلاف بین زن و شوهر، شکسته شدن مرزهای حیا و غیرت، مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و عادی سازی روابط با جنس مخالف، عادی سازی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، زشتی‌ زدایی از حاملگی بدون روابط قانونی و ازدواج، اهانت به والدین و بی توجهی به آنها از جمله پیامدهای منفی این شبکه ها هستند.

از دیگر آثار شوم و نامبارک نگاه به این صفحات در نت این است که چون همیشه پس از نگاه، ارضای میل و شهوت به وجود آمده، در اثر نگاه و هوس، دست یافتنی نیست، انسان گرفتار بیماری، دچار فشار روحی و حسرت دردناک می شود و برای رهایی از این حالت منفی روحی به گناهان بزرگتری مانند خودکشی، مواد مخدّر و… گرفتار می گردد.

کسی که کنترلی روی چشم های خود ندارد و چشم او مُدام به صحنه های مهیّج نگاه می کند همیشه دلش شلوغ و پُرآشوب است و از سکون و آرامش دل بی بهره است. به عبارت دیگر، همیشه یک حالت نیاز و تشنگی دائم و تلاش و تکاپو برای برطرف کردن این عطش روحی در او وجود دارد و چه بسا برای ارضای امیال خود به چه ذلّت ها و حقارت ها تن می دهد، از پیدا کردن محیط خلوت برای دیدن این تصاویر و فرصت یابی گرفته تا ….کسی که چشم و سایر حواس را تحت تربیت خود قرار نمی دهد و به اسم آزادی آنها را رها می کند، همیشه دل و ذهنی گرفتار و اسیر دارد.


برخی راهکارهای مقابله با هرزه بینی در اینترنت

فرهنگ سازی و گسترش اعتقادات دینی، خود کنترلی، حس وجود ناظر الهی، عدم فراهم کردن موقعیت، و پر کردن اوقات خالی با برنامه های منظم و نظارت جدی بر وب گردی نوجوانان می­ تواند تا حدی از این گونه مفاسد جلوگیری کند. عفت چشم و پرهیز از نگاه کردن به این گونه تصاویر و فیلم ها می­تواند نقش مهمی در کاهش فساد در جامعه داشته باشد چون ضمن حفظ بنیان خانواده ها فرهنگ اسلامی نیز در جامعه حفظ می­ گردد. در احادیث و تعالیم اسلامی تاکید زیادی بر کنترل چشم و پرهیز از هرزه چشمی شده است. پیامبر اکرم (ص)می­فرمایند: إِیَّاکُمْ وَ فُضُولَ النَّظَرِ فَانَّهُ یَبْذُرُ الْهَوَی وَ یُوَلِّدُ الْغَفْلَهَ، از هرزه چشمی و چشم چرانی بپرهیزید زیرا که نگاه، هوس (و شهوت) را می رویاند و موجب غفلت می شود.(۲)

به هر حال تربیت چشم در دوران جوانی و حتی پیش از آن در دوران نوجوانی نقش بسیار مهمی در زندگی عفیفانه فرد دارد.

منبع: با حجاب

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۲:۵۲

31 Dec 2019