۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۲۴۶۱۹
در مناسک حج امسال؛

بی‌کفایتی خادم‌الحرمین حاجیان را قربانی کرد

کشته و زخمی شدن بیش از ۳هزار حاجی در مراسم حج امسال مدال افتخار دیگری است که بر گردن خادم‌الحرمین شریفین انداخته شد و بی‌سایقه‌ترین اتفاق است که در طول چند دهه اخیر اتفاق افتاده است.
بی‌کفایتی خادم‌الحرمین حاجیان را قربانی کرد
به گزارش جهانبین نیوز مردم ایران و سایر کشورها هنوز در بهت کشته شدن دسته جمعی حجاج مانده‌اند و این در حالی است که هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان عربستانی برای این حادثه ارائه نشده است.

آیا این گفته که دلیل وقوع این حادثه خود حاجی‌ها بوده و عدم رعایت نظم از سوی آن‌ها قابل قبول است ( در صورتی که یکی از موارد باطل شدن احرام هل دادن دیگر محرمین است)، آن هم برای کشوری که سالیان سال است مراسمی‌هایی با این تعداد جمعیت را اداره می‌کند و امکانات و تجربه کافی برای مقابله با شرایط سخت را دارد.

تاکنون بیشترین آمار مرگ حجاج در حوادث مشابه در مکه به حادثه کشته شدن ۱۴۲۶ نفر به دلیل ازحام جمعیت در سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد و این یعنی در چند دهه اخیر کشته شدن این تعداد زائر بی‌سابقه بوده و دلیلی بر سوءمدیریت است.

سفر حج امسال قربانیان زیادی طی حوادث مختلف چون سقوط بالابر و کشته شدن ۱۱۸ زائر و از جمله ۱۱ ایرانی، آتش‌سوزی هتل حجاج، سقوط پنکه و زخمی شدن ۱۵۰۰ نفر و خراب شدن درهای قطار و خفگی ۲۰۴ نفر داشته است و اتفاقی که اخیرا افتاد و باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از حجاج شد.

از سوی دیگر برخی از منابع اعلام کرد‌ه‌اند مسئولان برگزاری مراسم حج مشغول تجاوز به یمن بوده (جنگی نابرابر برای دم تکان دادن برای اربابان آمریکایی اسرائیلی در ماه ذی‎الحجه، ماهی که جنگ و خون‌ریزی در آن حرام است)، از همین‌رو این مراسم توسط افراد بی‌تجربه و بی‌کفایت برگزار می‌شود.

به اذعان عموم تحلیل گران و کارشناسان، مهمترین عامل بروز حوادث ناگوار انسانی در حج امسال به ویژه فاجعه روز گذشته صحرای منا در حین انجام فریضه رمی جمرات، بی کفایتی و مسئولیت ناپذیری مسئولین سعودی بوده و اتفاقا آنها مقصرین اصلی جان باختن نزدیک به ۲۰۰۰ تن از حجاج در مراسم امسال هستند.

اما علاوه‌بر بی‌کفایتی و بی‌تجربگی موضوع دیگری مطرح شده که حکایت از بسته شدن دو مسیر عبور حاجیان به دلیل عبور وزیر جنگ عربستان با هیئت همراه و محدود شدن راه گذر زائران بی‌خبر از همه جا دارد.

ولی نکته مهم در این میان این است که مگر نه این است که وقتی کشوری برای مسافری گذرنامه صادر می‌کند حفاظت از جان آن را هم عهده‌دار می‌شود، پس چرا به این راحتی کشته شدن حاجیان را به گردن خود آن‌های می‌اندازند و مگر نه این است که همه ساله همین تعداد زائر وارد این کشور می‌شدند و مشکلی هم پیش نمی‌آمد، چرا امسال ازدحام حجاج آفریقایی مطرح شده است.

و در این شرایط سخت و بحرانی حتی به خود بعثه‌ها هم اجازه دخالت داده نشد و ایرانیان نتوانستند از امکانات خود استفاده کرده از افزایش تعداد قربانیان جلوگیری کنند.

همه این موارد تنها و تنها نشان از بی‌کفایتی مسئولان عربستانی دارد که نتوانستند آن‌گونه که باید و شایسته است این مراسم را برگزار کنند و باعث داغ‌دار شدن خانواده‌های ۱۳۱ ایرانی و هزاران زائر از دیگر کشورهای غیرعربی چون نیجریه، هند و پاکستان شده و سفر حج را هم نیمه‌تمام گذاشت.

این حادثه نه تنها خانواده‌های بازماندگان که رهبر معظم انقلاب و مردم ایران را هم داغدار کرده و بنا به فرموده ایشان "جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند".

همچنین کشور ما بنا به فرموده ولی‌فقیه خود سه روز عزادار و هم‌درد با خانوده‌های بازماندگان این حادثه تلخ خواهد بود و خواهان آن است که "دولت سعودی مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ حق و انصاف عمل کند".


در مراسم حج بیش از یک میلیون نفر وارد کشور شده بود در حالی که در اربعین سال گذشته ۲۵ میلیون زائر وارد عراق کشوری ناامن شد، اما اصلا با مشکلات این چنین مواجه نشدند.

کشته و زخمی شدند بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از ضیوف‌الله در سرزمین وحی مدال افتخار دیگری است که بر گردن خادم‌الحرمین شریفین انداخته شد و بی‌سایقه‌ترین اتفاق است که در طول چند دهه اخیر اتفاق افتاده است.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۲۰:۱۶

30 Dec 2019