۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۹۲۷۱
توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری صورت گرفت

اقدامات اولیه ثبت ملی عروسک چمچه گلین آغاز شد

مسئول مرکز فرهنگی هنری بن گفت: طی معرفی عروسک بومی چمچه گلین از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بن به جامعه اقدامات اولیه جهت ثبت ملی این عروسک با حضور کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.
اقدامات اولیه ثبت ملی عروسک چمچه گلین آغاز شد
شهلا شکر اللهی مسئول مرکز فرهنگی هنری بن در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ از اقدامات اولیه ثبت ملی عروسک چمچه گلین با حضور کارشناسان میراث فرهنگی استان در این مرکز خبر داد.

وی با اشاره به اینکه چمچه گلین، عروسکی است که سال‌هاست در برنامه‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است افزود: احیا و ترویج فرهنگ‌های مرتبط با این عروسک با اجرای کودکان و نوجوانان در کانون انجام شده و بخشی از آن نیز در قالب نمایشگاه‌ها و برنامه‌های ویژه در جامعه اجرا و معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با اشاره به اینکه احیای آئین‌ها، بازی‌ها، اسباب بازی‌ها و سرگرمی های گذشتگان در میان نسل حاضر از جمله فعالیتهای هدفمند کانون در راستای آگاهی و شناخت فرهنگ بومی استان است این عروسک نیز با هدف ترویج فرهنگی بومی محلی در برنامه‌های مختلف به جامعه فرهنگی معرفی شده است.

عروسک چمچه گلین عروسکی است که برای طلب باران در منطقه بن از آن استفاده می‌شده گفتنی است عروسک چمچه گلین یا ملاقه ای از یک ملاقه ی چوبی و پارچه ساخته شده است و از سالین دور به عنوان عروسک باران مورد استفاده قرار می گرفته به طوری که همسایه ها به صورت گروهی ملاقه ای را به شکل یک عروسک تزیین می کردند و و با خوانش شعر به زبان محلی از خانه های مختلف موارد لازم برای پخت آش را جمع آوری می کردند و بعد از پخت آش مقداری از آن را از ناودانی بر زمین می ریختند و طلب باران می کردند.چمچه گلین به نوعی در فرهنگ مردمان بن نمادی از برآورده شدن آرزوها و آمال افراد بوده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۴۳:۲۴

30 Dec 2019