۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۲۹۴۵۲
منصوری آرانی:

ابهامات کودتا در ترکیه زیاد است/کودتا بدون کمک خارجی غیرممکن است

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کودتا در ترکیه بسیار پرابهام است، گفت: معمولا کودتا بدون کمک خارجی غیرممکن است و قطعا کودتاگران در ترکیه با خارج از مرزها مرتبط بودند.
ابهامات کودتا در ترکیه زیاد است/کودتا بدون کمک خارجی غیرممکن است
به گزارش جهانبین نیوز؛ عباسعلی منصوری آرانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کودتای شب گذشته در ترکیه اظهار کرد: برای تحلیل این رویداد باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت. امروز ارتش ترکیه عضو ناتو است و علی‌القاعده اجازه نمی‌دهد که ارتش این کشور بدون هماهنگی با او، اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود: بسیاری از اطلاعات به کلی سری ناتو در اختیار ارتش ترکیه قرار دارد و پایگاه‌های مهم ناتو در منطقه در این کشور است. همچنین باید این را در نظر بگیریم که این پایگاه‌ها در منطقه‌ای است که اسرائیل در آن حضور دارد و اخیراً ارتباطات ترکیه و رژیم صهیونیستی بهتر و بیشتر شده است.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: معمولاً کودتا بدون کمک خارجی تقریباً غیرممکن است و قطعاً کودتاگران در ترکیه با خارج از مرزها مرتبط بودند اما این خارجی‌ها چه کسانی می‌توانند باشند؟

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر بگوییم روس‌ها با کودتاگران ارتباط دارند که قابل قبول نیست زیرا این مسئله با توجه به اینکه ارتش ترکیه عضو ناتو است، می‌تواند یک جنگ جهانی را آغاز کند. اگر هم بگوییم با آمریکا مرتبط بوده‌اند، در ان صورت کودتا باید به نتیجه نهایی می‌رسید.

وی با بیان اینکه ورود اردوغان با هواپیمای اختصاصی به فرودگاه استانبول ابهامات در ارتباط با اصل کودتا را بیشتر کرد، گفت: وقتی آسمان استانبول و آنکارا در دست کودتاچیان است، امکان ندارد هواپیمای اردوغان ریسک کند و وارد فرودگاه استانبول شود، چرا که معمولاً هر زمانی که هواپیمای رئیس‌جمهور حرکت می‌کند، جت‌های جنگنده هواپیمای او را مورد حفاظت قرار می‌دهند.

منصوری آرانی افزود: زمانی که آسمان ترکیه متشنج بوده است و حتی با یک سلاح ساده می‌توانستند هواپیمای رئیس‌جمهور را هدف قرار بدهند، چطور هواپیمای اردوغان در فرودگاه استانبول نشسته است؟

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به یکی دیگر از موارد ابهام در کودتای ترکیه، تصریح کرد: وقتی ۷۵۰ نفر از کودتاچیان دستگیر شده‌اند، معنایش این است که اطلاعات بسیاری در یک زمینه گسترده از عملیات کودتا درز پیدا کرده است؛ این مسائل به ابهامات اتفاقات دیشب می‌افزاید. باید ببینیم پیچیدگی‌های داخل این کودتا را چطور می‌توان تحلیل کرد.

وی ادامه داد: این کودتا یک کودتای بسیار پرابهام است و هر لحظه به ابهامات آن اضافه می‌شود. به عنوان مثال تانک‌هایی که در شهر به حرکت درآمده بودند، در مقابل تجمع و اعتراضات مردمی قصد کشتار مردم را نکردند و معلوم نیست که هدف آنها چه بوده است. به نظر می‌آمد که حرکت تانک‌های ارتش بیشتر حالت نمایشی داشت و مردم هم به راحتی آنها را دستگیر کردند.

منصور آرانی با تاکید بر اینکه ابهامات کودتا در ترکیه به زودی رفع نخواهد شد، گفت: دولت جمهوری اسلامی قطعاً در این رابطه باید طرفدار دموکراسی، ثبات و ملت ترکیه باشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان ارتباطی میان کودتا و روابط اردوغان و صهیونیست‌ها برقرار کرد؟ گفت: قطعاً ارتباطات اردوغان با اسرائیل در کوتاه مدت واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت اما نمی‌توانیم بگوییم که کودتا در ترکیه در واکنش به این مسئله است، زیرا امکان دارد بعداً مشخص شود که کودتاگران با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هماهنگ بودند. درواقع فعلاً نباید عوامل کودتای ترکیه را ضدصهیونیستی قلمداد کنیم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۵:۵۳

28 Dec 2019